PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | nr 12 | 4--6
Tytuł artykułu

Interpretatywne koncepcje zarządzania - sensemaking, enactment oraz management of meaning

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Interpretative Concepts of Management - Sensemaking, Enactment and Management of Meaning
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem artykułu jest prezentacja interpretatywnych metod zarządzania, które są popularne na świecie, a w Polsce bardzo słabo znane. Chodzi tutaj przede wszystkim o metody zarządzania: kulturą organizacyjną, zmianą oraz zarządzania zasobami ludzkimi. Wśród metod interpretatywnych, które warto spopularyzować w Polsce i spróbować je zaadaptować do naszych lokalnych warunków, warto wskazać na: sensema-king, zarządzanie znaczeniami oraz enactment. (abstrakt oryginalny)
EN
The purpose of this article is to present interpretive management methods that are popular in the world, but very little known in Poland. The article focuses on management practices of organizational culture as well as change and human resource management. Among the interpretive methods that should be popularized and adapted to our local conditions sensemaking, management of meanings and enactment should be pointed out. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
4--6
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
Bibliografia
  • M. ABOLAFIA, Narrative Construction as Sensemaking, "Organization Studies" 2010, vol. 31, no. 3, s. 349-367.
  • M. AGGESTAM, Managerial Sensemaking in Systemic Change of Companies, praca doktorska WSPiZ (obecnie Akademia Leona Koźmińskiego). Promotor: prof. dr hab. Bogdan Wawrzyniak, Warszawa 2001.
  • J. BALOGUN, G. JOHNSON, From Intended Strategies to Unintended Outcomes: the Impact of Change Recipient Sensemaking, "Organization Studies" 2005, vol. 26, no. 11, s. 1573-1601.
  • A.D. BROWN, P. STACEY, J. NANDHAKUMAR, Making Sense of Sensemaking Narratives, ..Human Relations" 2007, vol. 61, no. 8, s. 1035-1062.
  • J. BRUNER, The Narrative Construction of Reality, "Critical Inquiry" 1991, vol. 18, s. 1-21.
  • G. CURRIE, A. BROWN, A Narratological Approach to Understanding Processes of Organizing in a UK Hospital, "Human Relations" 2003, vol. 56, s. 563-586.
  • B. CZARNIAWSKA, The Management of Meaning in the Polish Crisis, ..Journal of Management Studies" 1986, vol. 23, s. 313-331.
  • R. DRAZIN, M.A. GLYNN, R.K. KAZANJIAN, Multilevel Theorizing about Creativity in Organizations: a Sensemaking Perspective, "Academy of Management Review" 1999, vol. 24, no. 2, s. 286-307.
  • R. DUNFORD, D. JONES, Narrative in Strategic Change, "Human Relations" 2000, vol. 53, s. 1207-1226.
  • E.M. EISENBERG, H.L. GOODALL, Organizational Communication: Balancing Creativity and Constraint, 2nd ed., St.Martin's Press, New York 1997.
  • J.D. FORD, L.W. FORD, A. D'AMOTO, Resistance to Change: The Rest of the Story, "Academy of Management" 2008, vol. 33, no. 2, s. 362-377.
  • R.P. GEPHART, JR, Succession Sensemaking and Organizational Change: a Story of a Deviant College President, "Journal of Organizational Change Management" 1991, vol. 4, iss. 3, s. 35-44.
  • D.A. GIOIA, K. CHITTIPEDDI, Sensemaking and Sense-giving in Strategic Change Initiation, "Strategic Management Journal" 1991, vol. 12, s. 433-448 (DOI: 10.1002/ smj.4250120604).
  • D.A. GIOIA, J.B. THOMAS, Identity, Image, and Issue Interpretation: Sensemaking During Strategic Change in Academia, ..Administrative Science Quarterly" 1996, vol. 41, no. 3, s. 370-403.
  • L.A. ISABELLA, Evolving Interpretations as Change Unfolds: How Managers Construe Key Organisational Events, "Academy of Management Journal" 1990, vol. 33, no. 1.
  • D. JEMIELNIAK, W obronie biurokracji, "Master of Business Administration" nr 2/2010, s. 72-79.
  • M.R. LOUIS, Surprise and Sensemaking: What Newcomers Experience in Entering Unfamiliar Organizational Settings, "Administrative Science Quarterly" 1980, vol. 25, no. 2, s. 226-251.
  • L.S. LUSCHER, M.W. LEWIS, Change and Managerial Sensemaking: Working through Paradox, "Academy of Management Journal" 2008, vol. 51, no. 2, s. 221-240.
  • S. MATTLIS, The Social Processes of Organizational Sensemaking, "Academy of Management Journal" 2005, vol. 48, no. 1, s. 21-49.
  • M.G. PRATT, The Good, the Bad, and the Ambivalent: Managing Identification Among Amway Distributors, "Administrative Science Quarterly" 2000, vol. 45, s. 456-493.
  • L.L. PUTNAM, Negotiating as Organizing: Two Levels Within the Weickian Model, "Communication Studies" 1989, vol. 40 s. 249-257.
  • L. ROULEAU, Micro-Practices of Strategic Sensemaking and Sensegiving: How Middle Managers Interpret and Sell Change Every Day, "Journal of Management Studies" 2005, vol. 42, s. 1413-1441.
  • L. SMIRCICH, G. MORGAN, Leadership: the Management of Meaning, "Journal of Applied Behavioral Science" 1982, vol. 18, no. 3, s. 257-273.
  • A. STACHOWICZ-STANUSCH, A. SWOROWSKA, Zarządzanie tożsamością, a przedsiębiorstwo wirtualne, Konferencja "Innowacje w Zarządzaniu i Inżynierii Produkcji", Zakopane 2009, s. 441-449.
  • L. SUŁKOWSKI, Procesy kulturowe w organizacjach. Koncepcja, badania i typologia kultur organizacyjnych, TNOiK "Dom Organizatora", Toruń, Łódź 2002.
  • L. SUŁKOWSKI, Czy kultury organizacyjne zmierzają do unifikacji?, "Zarządzanie Zasobami Ludzkimi" nr 3-4/2002.
  • L. SUŁKOWSKI, Neopozytywistyczna mitologia w nauce o zarządzaniu, "Organizacja i Kierowanie" nr 1/2004.
  • S.M.B. THATCHER, X. ZHU, Changing Identities in a Changing Workplace: Identification, Identity Enactment, Self-Verification, and Telecommuting, "Academy of Management Review" 2006, vol. 31, no. 4, s. 1076-1088.
  • J.B. THOMAS, S.M. CLARK, D.A. GIOIA, Strategic Sense-making and Organizational Performance: Linkages Among Scanning, Interpretation, Action, and Outcomes, "Academy of Management Journal" 1993, vol. 36, no. 2, s. 239-270.
  • A. THURLOW, J- MILLS, Change, Talk and Sensemaking, "Journal of Organizational Change Management" 2009, vol. 22, no. 5, s. 459-579.
  • P.S. WEBER, M.R. MANNING, Cause Maps, Sensemaking, and Planned Organizational Change, "Journal of Applied Behavioral Science" 2001, vol. 37, no. 2, s. 227-251.
  • K.E. WEICK, Sensemaking in Organizations, Sage, Thousand Oaks CA 1995.
  • K.E. WEICK, Enacted Sensemaking in Crisis Situations, "Journal of Management Studies" 1988, vol. 25, s. 305-317.
  • K.E. WEICK, The Social Psychology of Organizing, McGraw-Hill, New York 1979.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171214107

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.