PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | nr 248 Sukces w zarządzaniu kadrami : elastyczność w zarządzaniu kapitałem ludzkim. T. 1, Problemy zarządczo-ekonomiczne | 34--45
Tytuł artykułu

Zarządzanie kapitałem ludzkim w organizacji z wykorzystaniem metody analizy sieci społecznych (Social Network Analysis)

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Using Social Network Analysis for the Human Resource Management in Knowledge-Based Organizations
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Zatrudnianie najlepszych pracowników nie jest już kluczowym czynnikiem determinującym sukces organizacji. Współczesne organizacje powinny zatrudniać i "podłączać" pracownika do firmy, czyli pomóc mu włączyć się w relacje, społeczności, łańcuchy informacyjno-decyzyjne. Zarządzanie wiedzą to przewaga konkurencyjna, jaką firma zyskuje nad konkurentami o tradycyjnym podejściu do zarządzania zasobami ludzkimi. Identyfikacja, ocena i poprawa istniejących społeczności oraz łańcuchów (informacyjno-decyzyjnych) pomaga firmie lepiej operować w sytuacji niepewności. Celem niniejszej pracy jest przedstawienie metody analizy sieci społecznych (SNA) do diagnozowania podstaw relacji pomiędzy pracownikami oraz interesariuszami przykładowej organizacji. SNA wizualizuje relacje i identyfikuje liderów, którzy cieszą się zaufaniem i szacunkiem w organizacji. (abstrakt oryginalny)
EN
Hiring the best employees is no longer a key driver of company's success. Today you have to hire and "wire", that is to help build employees and teams effective clusters and communities. Connected knowledge is a competitive advantage over traditional patterns of managing company's activities. Identifying, assessing and improving those existing communities and clusters in a company is to help a company to perform better in uncertain situations. The goal of the paper is to convince a reader to look closer at values that are hidden in real relations among employees and external parties. Understanding of these relations and influence of such elements of company's culture as trust on business performance can be given by using the advanced method of social network analysis. SNA visualizes relations and identifies managers with good social capital that is ability to build those most valuable relations based on trust. SNA is a response for monitoring and control in the environment in which there is no room for formal structure, procedures or traditional controls. (original abstract)
Twórcy
  • Karpacka Spółka Gazownictwa Sp. z o.o.
  • Akademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Staszica w Krakowie
Bibliografia
  • Dirks T.K., Ferrin D.L., Trust in leadership: meta-analytic findings and implications for research and practice, "Journal of Applied Psychology" 2002 t. 87.
  • Gomez C., Rosen B., The leader-member exchange as a link between managerial trust and employee empowerment, "Group And Organization Management" 2001 vol. 26(1).
  • Grudzewski W.M., Hejduk I.K., Sankowska A., Wańtuchowicz M., Zaufanie w zarządzaniu pracownikami wiedzy, "E-mentor" 2008 nr 5 (27).
  • Hetherington M.J., The political relevance of political trust, "The American Political Science Review" 1998 vol. 92, no 4.
  • Hitt A.M., Tyler B.B., Understanding strategic intent in the global marketplace, "The Academy of Management Executive" 1995, vol. 9, no 2.
  • Holton A.J., Building trust and collaboration in a virtual team, "Team Performance Management" 2001 vol. 7, Issue: 3/4.
  • Kłosiewicz E., Programy rozwojowe w ramach polityki zarządzania talentami w organizacji jako sposób na pozyskanie utalentowanych absolwentów, "E-mentor" 2010 nr 3 [35].
  • Kordel P., Koncepcja zarządzania sieciami międzyorganizacyjnymi w perspektywie konstruktywistycznej, Konferencja Innowacje w Zarządzaniu i Inżynierii Produkcji, Konferencja KZZ Zakopane 2009.
  • Korsgaard M.A., Brodt S.E., Whitener E.M., Trust in the face of conflict: Role of managerial trustworthy behavior and organizational context, "Journal of Applied Psychology" 2002 nr 87.
  • Krebs V., Managing the 21st Century Organization, "IHRIM Journal" 2007 vol. XI, nr 4.
  • Michaels E., Handfield-Johns B., Axelrod B., The War for Talent, Harvard Business School Press, Boston 2001.
  • Mikuła B., Dostosowanie systemu zarządzania zasobami ludzkimi do wymagań zarządzania wiedzą, "E-mentor" 2006 nr 4 [16].
  • Mikuła B., Ortyl-Pietruszka A., Organizacje sieciowe, Zeszyty Naukowe nr 75, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków 2006.
  • Mikuła B., Morawski M., Zarządzanie talentami w organizacji. Podstawowe procesy i wytyczne tworzenia systemu, Dwumiesięcznik "Zarządzanie Zasobami Ludzkimi" 2009 nr 4.
  • Morawski M., Mikuła B., Zarządzanie talentami. Podstawowe procesy i wytyczne tworzenia systemu, "Zarządzanie Zasobami Ludzkimi" 2009 nr 3-4.
  • Oxendine A., Borgida E., Jackson M.S., The importance of trust and community in developing and maintaining a community electronic network, "International Journal of Human-Computer Studies" 2003 vol. 58, Issue 6.
  • Putnam R., Leonardi R., Rafaella Y Nanetti R.Y., Demokracja w działaniu: tradycje obywatelskie we współczesnych Włoszech, Kraków: Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, Warszawa: Fundacja im. Stefana Batorego, 1995.
  • Sankowska A., Koncepcja zaufania organizacyjnego, "Organizacja i Kierowanie" 2009 nr 4(138).
  • Strużyna J., Ingram T., Zarządzanie ludźmi w sieci. Wstęp do Network Based View, [w:] Menedżer w gospodarce opartej na wiedzy, red. T. Listwan, S. Witkowski, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu nr 115, Wydawnictwo UE, Wrocław 2010.
  • Sztompka P., Zaufanie. Fundament społeczeństwa, Wydawnictwo Znak, Kraków 2007.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171214113

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.