PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | nr 12 | 43--46
Tytuł artykułu

Diagnoza użyteczności działu badań marketingowych w strukturze organizacyjnej przedsiębiorstw

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Diagnosis of the Marketing Research Department Utility in the Organizational Structure
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W niniejszym artykule autor przeprowadza diagnozę znaczenia i użyteczności działu badań marketingowych w kontekście struktury organizacyjnej przedsiębiorstw. W tekście zwrócono szczególną uwagę na dylematy wyboru, przed którymi stoją współczesne przedsiębiorstwa w ramach selekcji odpowiedniego modelu organizacji badań marketingowych. Omówiono dwa alternatywne warianty działania wraz z wszelkimi wypływającymi dla przedsiębiorstw konsekwencjami ich przyjęcia. Pierwszy z nich dotyczy implementacji badań marketingowych w ramach własnej struktury organizacyjnej przedsiębiorstw. Z kolei wariant drugi jest wynikiem adaptacji modelu opartego na outsourcingu, w zakresie którego przedsiębiorstwa decydują się na zlecanie czynności badawczo-analitycznych podmiotom zewnętrznym, tzw. agencjom badań rynku. Poruszane w tekście problemy nawiązują do wyników badań empirycznych przeprowadzonych przez autora na grupie polskich przedsiębiorstw. (abstrakt oryginalny)
EN
In hereby article author makes diagnosis on the relevance and utility of the marketing research department in the organizational structure of the enterprise. The text highlighted the dilemmas standing for companies within the choice of adequate models for marketing research. There were discussed two alternative options for the action to be undertaken by enterprises, including the consequences of their adoption. The first concerns the implementation and organization of marketing research within its own organizational structure, depending on the size of companies. The second option is a model based on outsourcing, where enterprises choose to contract research and analytical activities to external entities - the so-called market research agencies. This range of issues discussed in the text is derived from empirical research conducted by the author. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
43--46
Opis fizyczny
Twórcy
autor
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
Bibliografia
  • [1] AVLONITIS G.J., Product Elimination Decision Making - Does Formality Matter?, "Journal of Marketing" 1985, vol. 49 [Winter).
  • [2] CAMPBELL D.J., Task Complexity: A Review and Analysis, "Academy of Management Review" 1988, vol. 13 (January).
  • [3] DULINIEC E., Badania marketingowe w przedsiębiorstwie, PWE, Warszawa 1994.
  • [4] HART S.L., An Integrative Framework for Strategy-making Processes, "Academy of Management Review" 1992, vol. 17 (February).
  • [5] HUBER G.P., DAFT R.L., The Information Environments of Organizations, in: F.M. JABLIN, L. PUTNAM, K.H. ROBERTS, L.W. PORTER (eds.), Handbook of Organizational Communication: An Interdisciplinary Perspective, Sage, Newbury Park, CA 1987.
  • [6] JAWORSKI B.J., KOHLI A.K., Market Orientation: An Antecendents and Consequences, "Journal of Marketing" 1993, vol. 57 (July).
  • [7] JOHN G., MARTIN J., Effects of Organizational Structure of Marketing Planning on Credibility and Utilization of Plan Output, " Journal of Marketing Research" 1984, vol. 21 (May).
  • [8] MALTZ E., KOHLI A.K., Market Intelligence Dissemination Across Functional Boundaries, "Journal of Marketing Research" 1996, vol. 33 (February).
  • [9] MENON A., VARADARAJAN P.R., A Model of Marketing Knowledge Use Within Firms, "Journal of Marketing" 1992, vol. 56 (October).
  • [10] NUTT PC, Strategic Decisions Made by Top Executives and Middle Managers with Data and Process Dominant Styles, jour-nal of Management Studies" 1990, vol. 27 (March).
  • [11] PRYMON M., Badania marketingowe w aspektach menedżerskich, Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, Wrocław 2009.
  • [12] SUDMAN S., BLAIR E., Marketing Research, McGraw-Hill, Boston 1998.
  • [13] TARKA P., Skuteczność badań marketingowych i marketing intelligence, "Marketing i Rynek" nr 4/2011.
  • [14] TUSHMAN M., NADLER D., Information Processing as Integrating Concept in Organizational Design, "Academy of Management Review" 1978, vol. 3 (July).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171214175

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.