PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | nr 11 | 5--9
Tytuł artykułu

Pozytywne podejście w naukach o zarządzaniu - przedmiot zainteresowań, kontrowersje, podstawowe ustalenia

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Positive Approach in Management Science - Subject, Controversies and Main Assignations
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W artykule omówiono względnie nowe podejście w naukach o zarządzaniu, którego przedstawiciele koncentrują uwagę na pozytywnych aspektach funkcjonowania ludzi w organizacjach, jak i samych organizacji. Podjęto próbę określenia źródeł tego podejścia, jego zasięgu oraz podstawowych zmiennych uwzględnianych w jego ramach. Kilka z nich, rzadko rozpatrywanych na gruncie nauk o zarządzaniu, poddano bardziej szczegółowej analizie. Pozwoliło to odkryć prawie dziewiczy obszar, na którym można prowadzić oryginalne i użyteczne badania. (abstrakt oryginalny)
EN
In the article a new approach in management science was discussed which representatives fix attention on positive aspects of workers' and organizations' functioning. Its sources, subject and important variables were identified. A few of these variables, rarely investigated in management science, were more deeply analyzed. Thanks to it a new research area was uncovered. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
5--9
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Opolski
Bibliografia
  • L.M. ANDERSON, R.A. GIACALONE, C.L. JURKIEWICZ, Ore the Relationship of Hope and Gratitude to Corporate Social Responsibility, "Journal of Business Ethics" 2004, vol. 70, no. 4, s. 404.
  • K. ASAKAWA, Flow Experience and Autotelic Personality in Japanese College Students: How Do They Experience Challenges in Daily Life, "Journal of Happiness Studies" 2004, vol. 5, s. 124.
  • J.B. AVEY, F. LUTHANS, CM. YOUSSEF, The Additive Value of Positive Psychological Capital in Predicting Work Attitudes and Behaviors, "Journal of Management" 2009, vol. 20, s. 16.
  • A.B. BARKER, W.B. SCHUFELI, Positive Organizational Behavior: Engaged Employees in Flourishing Organizations, "Journal of Organizational Behavior" 2008, vol. 29, s. 148.
  • K.S. CAMERON, A. CAZA, Contributions to the Discipline of Positive Organizational Scholarship, "American Behavioral Scientist" 2004, vol. 47, no. 6, s. 733.
  • K.S. CAMERON, J.E. DULTON, R.E. QUINN, Positive Organizational Scholarship: Foundations of a New Discipline, Barrett Kohler, San Francisco 2003, s. 4.
  • K.S. CAMERON, A. CAZA, Introductions: Contributions to the Discipline of Positive Organizational Scholarship, "American Behavioral Scientist" 2004, vol. 47, no. 6, s. 1.
  • E. DEMEROUTI, Job Characteristics, Flow, and Performance: The Moderating Role of Conscientiousness, "Journal of Occupational and Health Psychology" 2006, vol. 11, no. 3, s. 266.
  • S. FINEMAN, On Being Positive: Concerns and Counterpoints, "Academy of Management Review" 2006, vol. 31, no. 2, s. 271.
  • C.J. FULLAGAR, E.K. KELLOWAY, Flow at Work: An Experience Sampling Approach, "Journal of Occupational and Organizational Psychology" 2009, vol. 82, no. 3, s. 608.
  • S.L. GABLE, J. HAIDT, What (and Why) Is Positive Psychology, "Review of General Psychology" 2005, vol. 9, no. 2, s. 104.
  • E. GRUSZECKA, J. TRZEBIŃSKI, Nadzieja podstawowa i typ więzi międzyludzkiej a doświadczanie wdzięczności, "Studia Psychologiczne" nr 4/2006, s. 17.
  • J. HARVEY, B.G. PAUWELS, The Ironies of Positive Psychology, "Psychological Inquiry" 2003, vol. 14, no. 2, s. 126.
  • J.M. KANOV, S. MAITLIS, M.C WORLINE, J.E. DUTTON, P.J. FROST, J.M. LILIUS, Compassion in Organizational Life, "American Behavioral Scientist" 2004, vol. 47, no. 6, s. 809.
  • L.A. KING, J.E. EELLS, CM. BURTON, Pojęcie dobrego życia - w ujęciu szerokim i wąskim, w: P.A. LINLEY, S. JOSEPH (red.), Psychologia pozytywna w praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007, s. 24.
  • A.K. KORMAN, Toward an Hypothesis of Work Behavior, "Journal of Applied Psychology" 1970, vol. 54, s. 32.
  • J. L. PIERCE, D. G. GARDNER, Self-Esteem Within the Work and Organizational Context: A Review of the Organization-Based Self-Esteem Literature, "Journal of Management" 2004, vol. 30, no. 5, s. 606-608.
  • M. LARSON, F. LUTHANS, Potential Added Value of Psychological Capital in Predicting Work Attitudes, "Journal of Leadership and Organizational Studies" 2006, vol. 13, no. 2, s. 85.
  • R.S. LAZARUS, Does the Positive Psychology Movement Have Legs?, "Psychological Inquiry" 2003, vol. 14, no. 2, s. 94.
  • J.M. LILIUS, M.C. WORLINE, S. MAITLIS, J.E. DUTTON, P. FROST, The Contours and Consequences of Compassion at Work, "Journal of Organizational Behavior" 2008, vol. 29, s. 200.
  • F. LUTHANS, Positive Organizational Behavior (POB): Implications for Leadership and HR Development and Motivation, in: R.M. STEERS, L.W. PORTER, G.A. BEGLEY (eds.), Motivation and Leadership at Work, McGraw-Hill, New York 2003, s. 59.
  • F. LUTHANS, Positive Organizational Behavior: Developing and Managing Psychological Strengths, "Academy of Management Executive" 2002, vol. 16, s. 59.
  • F. LUTHANS, CM. YOUSSEF, B.J. AVOLIO, Psychological Capital, Oxford University Press, New York 2007, s. 3.
  • F. LUTHANS, B.J. AVOLIO, J.B. AVEY, S.M. NORMAN, Positive Psychological Capital: Measurement and Relationship with Performance and Satisfaction, "Personnel Psychology" 2007, vol. 60, s. 544.
  • F. LUTHANS, S.M. NORMAN, B.J. AVOLIO, J.B. AVEY, The Mediating Role of Psychological Capital in the Supportive Organizational Climate - Employee Performance Relationship, "Journal of Organizational Behavior" 2008, vol. 29, s. 232.
  • F. LUTHANS, B.J. AVOLIO, F.O. WALUMBWA, W. LI, The Psychological Capital of Chinese Workers: Exploring the Relationship with Performance, "Management and Organization Review" 2006, vol. 1, no. 2, s. 260.
  • M.E. McCULLOUGH, Savoring Life, Past and Present: Explaining What Hope and Gratitude Share in Common, "Psychological Inquiry" 2002, vol. 13, s. 303.
  • G.B. MONETA, The Flow Experience Across Cultures, "Journal of Happiness Studies" 2004, vol. 5, s. 115.
  • J.L. PIERCE, D.G. GARDNER, L.L. CUMMINGS, R.B. DUNHAM, Organization-Based Self-Esteem: Construct Definition Measurement and Validation, "Academy of Management Journal" 1989, vol. 32, s. 43.
  • S. RINPOCHE, The Tibetan Book of Living and Dying, Rider Books, London 1992, s. 187.
  • M.E.R SELIGMAN, M. CSIKSZENTMIHALYI, Positive Psychology: An Introduction, "American Psychologist" 2000, vol. 55, s. 5.
  • M. SZCZEŚNIAK, Wdzięczność w świetle wybranych koncepcji psychologiczno-społecznych, "Roczniki Psychologiczne" nr 1/2007, s. 103.
  • E. TRZEBIŃSKA, Psychologia pozytywna, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008, s. 73.
  • J. TSANG, The Effects of Helper Intention on Gratitude and Indebtedness, "Motivation and Emotion" 2006, vol. 21, no. 3, s. 199.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171214195

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.