PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | nr 1 | 33--38
Tytuł artykułu

Wpływ poziomu zaufania na korzyści uzyskiwane przez wybrany polski szpital

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Impact of Trust Level on the Benefits Received by Selected Polish Hospital
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Artykuł dotyczy zagadnień związanych z zaufaniem w ochronie zdrowia. Przedstawiono w nim korzyści, które odnosi zarówno pacjent, jak i świadczeniodawca przy wysokim poziomie zaufania pacjenta do świadczeniodawcy, m.in.: lepsze wyniki leczenia, przestrzeganie reżimu zaleconej terapii, większa motywacja do poszukiwania pomocy i korzystania z profilaktyki, poprawa komunikacji między lekarzem i pacjentem, mniejsza liczba konfliktów z personelem medycznym, redukcja kosztów i większa motywacja pacjenta do polecania świadczeniodawcy innym. Wskazano również zagrożenia wynikające ze zbyt wysokiego poziomu zaufania, m.in.: brak zaangażowania pacjenta w decyzje dotyczące jego leczenia, obniżenie jakości usług i zwiększone prawdopodobieństwo popełnienia błędu medycznego. (abstrakt oryginalny)
EN
This article applies to issues of trust in health care. There are presented the benefits achieved by the patient and the health care provider in the circumstances of a patient high trust in healthcare provider, including among others: better healing outcomes, adherence to treatment regime, greater motivation to seek help and use prevention, improved communication between doctor and patient, fewer conflicts with medical staff, reduced costs and increased patient's motivation to recommend provider to other patients. The author also identifies the risks arising from too high level of trust, including: lack of patient involvement in decisions about his treatment, lower quality of services and increased probability of medical errors. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
33--38
Opis fizyczny
Twórcy
  • Wojewódzki Szpital Rehabilitacyjny dla Dzieci w Ameryce
Bibliografia
  • Alazri M.H., Neal R.D., 2003, The Association between Satisfaction with Services Provided in Primary Care and Outcomes in Type 2 Diabetes Meliitus, "Diabetic Medicine", vol. 20, s. 486-490.
  • Auerbach S.M., Penberthy A.R., Kiesler D.J., 2004, Opportunity for Control, Interpersonal Impacts, and Adjustment to a Long-Term Invasive Health Care Procedure, "Journal of Behavioral Medicine", vol. 27, nr 1, s. 11-29.
  • Boehm F.H., 2003, Building Trust, "Family Practice News", vol. 33, nr 12.
  • Bonds D.E., Camacho F., Bell R.A., Duren-Winfield V.T., Anderson R.T., Goff D.C., 2004, The Association of Patient Trust and Self-Care Among Patients with Diabetes Meliitus, "BMC Family Practice", vol. 5, nr 26.
  • e-Health - Making Healthcare better for European Citizens: An Action Plan for a European e-Health Area, (2004) Communication from the Commission to the Council, the European Parliament, the European Economic and Social Committee and the Committee of the Regions, COM (2004) 356 final, Brussels.
  • Gibson R., Singh J.P., Wall of Silence: The Untold Story of the Medical Mistakes that Kill and Injure Millions of Americans, Lifeline Press, Washington D.C. 2003.
  • Hall M.A., 2002, Law, Medicine and Trust, "Stanford Law Review", vol. 55, s. 463-527.
  • Hall M.A., Dugan E., Zheng B., Mishra A.K., 2001, Trust in Physicians and Medical Institutions: What Is It, Can It Be Measured and Does It Matter?, "The Milbank Quarterly", vol. 79, nr 4, s. 613-639.
  • Kao A.C., Green D.C., Zaslavsky A.M., Koplan J.P., Cleary P.D., 1998, The Relationship between Method of Physician Payment and Patient Trust, "The Journal of the American Medical Association", vol. 280(19), s. 1708-1714.
  • Kohn K.T., Corrigan J.M., Donaldson M., To Err Is Human: Building a Safer Health System, National Academy Press, Washington D.C. 1999.
  • Mainous III A.G., Kern D., Hainer B., Kneuper-Hall R., Stephens J., Geesey M.E., 2004, The Relationship between Continuity of Care and Trust with Stage of Cancer at Diagnosis, "Family Medicine", vol. 36, nr 1, s. 35-39.
  • Mechanic D., Schlesinger M., 1996, The Impact of Managed Care on Patients' Trust in Medical Care and Their Physicians, "Journal of the American Medical Association", vol. 275, nr 21, s. 1693-1697.
  • Roberts A.H., Kewman D.C., Mercier L., Hovell M.F., The Power of Non-Specific Effects in Healing: Implications for Psychosocial and Biological Treatments, "Clinical Psychology Review", vol. 13, s. 375-391.
  • Safran D.G., Montgomery J.E., Chang H., Murphy J., Rogers W.H., 2001, Switching Doctors: Voluntary Disenrollment from a Primary Physicians Practice, "The Journal of Family Practice", vol. 50, s. 130-136.
  • Thorn D.H., Hall M.A., Pawlson L.G., 2004, Measuring Patients' Trust in Physicians when Assessing Quality of Care, "Health Affairs", vol. 23, s. 124-132.
  • Thorn D.H., 2001, Physician Behaviors that Predict Patient Trust, "The Journal of Family Practice", vol. 50, s. 323-328.
  • Thorn D.H., Ribisl K.M., Stewart A.L., Luke D.A., 1999, Further Validation and Reliability Testing of the Trust in Physician Scale. The Stanford Trust Study Physicians, "Medical Care", vol. 375, nr 5, s. 10-17.
  • Thorn D.H., Kravitz R.L., Bell R.A., Krupat E., Azari R., 2002, Patient Trust in the Physician: Relation to Patient Requests and Request Fulfillment, "Family Practice", vol. 19, s. 476-483.
  • Lee Y., Lin J.L., 2009, Trust but Verify: The Interactive Effects of Trust and Autonomy Preferences on Health Outcomes, Health Care Analysis, vol. 17, nr 3, s. 244-260.
  • Zheng B., Hall M.A., Dugan E., Kidd K.E., Levine D., 2002, Development of a Scale to Measure Patients' Trust in Health Insurers, "Health Services Research", vol. 37, nr 1, s. 187-202.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171214197

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.