PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | nr 3 | 40--48
Tytuł artykułu

Wpływ Małopolskiej Nagrody Jakości na organizacje - wybrane przypadki

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Effect of the Malopolska Quality Award on Organizations - Selected Cases
Języki publikacji
EN
Abstrakty
System zarządzania jakością winien być, zgodnie z zasadą ciągłego doskonalenia, nieustannie rozwijany. Poziom doskonałości systemu może zostać oceniony poprzez udział w konkursie o nagrodę jakości (na różnych szczeblach terytorialnych) lub poprzez samoocenę. Celem artykułu jest przedstawienie wyników badań ankietowych dotyczących wpływu faktu uzyskania Małopolskiej Nagrody Jakości na wyróżnione przedsiębiorstwa i funkcjonujące w nich systemy zarządzania jakością. W pracy dokonano przeglądu kryteriów wybranych nagród jakości takich jak nagroda im. Deminga, nagroda im. Malcolma Baldrige'a, Nagroda Doskonałości EFQM, Polska Nagroda oraz Małopolska Nagroda Jakości. Dokonano analizy trzech przypadków organizacji będących laureatami Małopolskiej Nagrody Jakości. W wyniku analizy wyników przeprowadzonej ankiety nie można jednoznacznie wskazać, jaki jest wpływ faktu otrzymania nagrody jakości na poziom funkcjonowania organizacji, które są laureatami MNJ. W przypadku organizacji usługowej po uzyskaniu nagrody funkcjonowanie jej nie zmieniło się lub zmieniło się nieznacznie. Znacznie większy wpływ była na organizację usługowo-produkcyjną. Przedsiębiorstwo rozszerzyło swój zasięg działania, organizacja odnotowała wzrost satysfakcji klientów. W przypadku organizacji produkcyjnej uzyskanie nagrody było właściwie formalnością. MNJ była tylko potwierdzeniem wcześniej wprowadzanych w ramach systemu zarządzania jakością działań. Jedynym wspólnym elementem, na który wskazali wszyscy ankietowani, było to, że fakt uzyskania Małopolskiej Nagrody Jakości stał się źródłem ogromnej satysfakcji dla kierownictwa nagrodzonych przedsiębiorstw. (abstrakt oryginalny)
EN
According to the rule of continuous quality improvement, quality management system should be permanently improved. Level of excellence of the system can be assessed by participation in the competition in the quality award (in different regions) or via self-assessment. The objective of this paper is to present the results of the questionnaire survey regarding the influence of the Malopolska Quality Award on the selected enterprises and their quality management systems. The paper also overviews the criteria of the selected quality awards, such as Deming Prize, Baldridge Award, EFQM Excellence Award, Polish Quality Award and Malopolska Quality Award. The analysis of three cases have been conducted: there were organizations, recipients o the Malopolska Quality Award. The results demonstrated no explicit link between the fact of eceiving the Award and the functioning of these organizations. In case of service company, its functioning did not change at all, or changed only slightly, following the Quality Award. The production and service company expanded its range of activity and recorded the increase of the customer satisfaction. In the production company, receiving the Malopolska Quality Award was perceived as a formality confirming the previously introduced actions aiming to improve the quality management system. The only element common for all these organizations, and emphasized by all the respondents, was that the Malopolska Quality Award was a source of great satisfaction for the managers of its recipients. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
40--48
Opis fizyczny
Twórcy
  • Cracow University of Economics, Poland
Bibliografia
  • [1] ISO 9001:2008 Quality Management Systems - Requirements.
  • [2] Urbaniak M. (2010) Improvement Directions in Quality Management Systems. Published by the University of Łódź, Łódź (in Polish).
  • [3] Łukasiński W., Sikora T. (2009) Model to Perfect and Correct Actions of Organization. Organization and Management, 1 (135) (in Polish).
  • [4] Kafel P. (2006) The Polish Quality Award and its Profitability. Quality Issues, 6 (in Polish).
  • [5] www.juse.or.jp, 04.2011.
  • [6] www.nist.gov, 04.2011.
  • [7] www.efqm.org, 04.2011.
  • [8] Rogala P. (2010) EFQM - Model of Excellence - version of 2010. Quality Issues, 2 (in Polish).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171214357

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.