PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | nr 215 | 99--110
Tytuł artykułu

Regionalne uwarunkowania przedsiębiorczości w odmiennych kontekstach kulturowych : przykład Andaluzji i Katalonii

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Regional Determinants of Entrepreneurship in Diverse Cultural Contexts : the Examples of Andalusia and Catalonia
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W artykule ukazano regionalny kontekst rozwoju przedsiębiorczości na przykładzie dwóch zróżnicowanych społecznie i kulturowo wspólnot autonomicznych Hiszpanii: Andaluzji i Katalonii. Zwrócono również uwagę na główne elementy otoczenia instytucjonalnego, które powinny zostać uwzględnione w budowaniu strategii promocji przedsiębiorczości oraz programów wsparcia sektora MŚP. Przykład Andaluzji i Katalonii pokazuje, że wartości kulturowe, obok zmiennych demograficznych i gospodarczych, mogą być odpowiedzialne za część różnic w poziomie aktywności gospodarczej na różnych obszarach terytorialnych. Na szczególną uwagę zasługuje także możliwość kształtowania struktur i procesów poznawczych poprzez edukację przedsiębiorczą. (abstrakt oryginalny)
EN
This paper presents the regional context for the development of entrepreneurship based on the examples of two socially and culturally diverse autonomous communities in Spain: Andalusia and Catalonia. It also indicates the key elements in the institutional environment which ought to be taken into account when creating entrepreneurship promotion strategies and SME support programmes. The examples of Andalusia and Catalonia show that cultural values, along with demographic and economic variables, can be responsible for some differences in the level of entrepreneurial activity in different areas. Particular attention must also be paid to forming appropriate cognitive structures and processes through entrepreneurial education. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
99--110
Opis fizyczny
Twórcy
autor
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
Bibliografia
  • ACC10, www.acc10.cat [dostęp: 05.10.2011].
  • Agencia de Innovacion y Desarrollo de Andalucia IDEA, www.agenciaidea.es [dostęp: 5.10.2011].
  • Aldrich, H.E., 1990, Using an Ecological Perspective to Study Organizational Founding Rates, Entrepreneurship Theory and Practice, Spring, s. 7-24.
  • Andalucia Emprende, 2006, Informacion corporativa, http://www.andaluciaemprende.es/es/2006-06-28-12.17.41.317 [dostęp: 5.10.2011].
  • Ariete Sodefesa, www.arietesodefesa.es [dostęp: 05.10.2011].
  • Barcelona Activa, 2011, http://www.barcelonactiva.cat/barcelonactiva/es/que-es-barcelona-activa/quienes-somos/index.jsp [dostęp: 5.10.2011].
  • Bruton, G.D., Ahlstrom, D., Li, H., 2010, Institutional Theory and Entrepreneurship: Where Do We Need to Move in the Future?, Entrepreneurship Theory and Practice, May, s. 421-440.
  • Bruton, G.D., Ahlstrom, D., Obłój, K., 2008, Entrepreneurship in Emerging Economies: Where Are We Today and Where Should the Research Go in the Future, Entrepreneurship Theory and Practice, January, s. 1-14.
  • Busenitz, L.W., Gomez C., Spencer, J.W., 2000, Country Institutional Profiles: Unlocking Entrepreneurial Phenomena, Academy of Management Journal, vol. 43, no. 5, s. 994-1003.
  • Busenitz, L.W., Lau, C., 1996, A Cross-Cultural Cognitive Model of New Venture Creation, Entrepreneurship Theory and Practice, Summer, s. 25-39.
  • Caceres, F.R., 2002, Entorno socioeconomico y espiritu empresarial. Factores determinantes de la emergencia de empresarios en Andalucia Occidental, Secretariado de Publicaciones de la Universidad de Sevilla, Sevilla.
  • Centro de Innovacion y Transferencia de Tecnologia de Andalucia (CITANDALUCIA), www.citandalucia.es [dostęp: 5.10.2011].
  • Confederacion de Empresarios de Andalucia (CEA), www.cea.es [dostęp: 5.10.2011].
  • Consejo Andaluz de Camaras de Comercio, Industria y Navegacion, www.camarasandalucia.com [dostęp: 5.10.2011].
  • El Economista, 2011, La Comision Europea Premia a Barcelona Activa por su Apoyo a Emprendedores, http://www.eleconomista.es/mercados-cotizaciones/noticias/3102016/05/11/La-Comision-Europea-premia-a-Barcelona-Activa-por-su-apoyo-a-emprendedores.html [dostęp: 5.10.2011].
  • Fernandez, J., Linan, F., Romero, I., 2011, Cultural Values and Start-up Rates in the Spanish Provinces, w: 8th ESU Conference on Entrepreneurship, September 12-17, University of Seville, Seville.
  • Instituto Andaluz de Tecnologia (IAT), www.iat.es [dostęp: 5.10.2011].
  • Instituto Nacional de Estadistica (INE), 2010, Informacion estadistica, www.ine.es [dostęp: 5.10.2011].
  • Jaen, I., Linan, F., 2011, Cultural Values in the Study of the Society's Entrepreneurial Potential, w: 8th ESU Conference on Entrepreneurship, September 12-17, University of Seville, Seville.
  • Komisja Europejska, 2007, Polityka spójności 2007-2013, http://ec.europa.eu/regional_policy/atlas2007/index_pl.htm [dostęp: 2.10.2011].
  • Kurczewska, A., 2010, Problemy pomiaru intencji przedsiębiorczych, E-mentor nr 4 (36), Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/36/id/768 [dostęp: 2.10.2011].
  • North, D.C., 1990, Institutions, Institutional Change and Economic Performance, Cambridge University Press, New York.
  • Toledano, N., Urbano, D., 2007, Politicas de apoyo a la creacion de empresas en Espana. Un estudio de casos, Boletin Economico de ICE, no 2905, 16-28 Febrero, s. 33-46.
  • Universitat Autonoma de Barcelona (UAB), www.uab.es [dostęp: 5.10.2011].
  • Uniwersytet w Sewilli, Master in Entrepreneurship Development, http://www.master.us.es/masterdemp/en/index.html, Oficina de Transferencia de Resultados de Investigacion, http://otri.us.es/web/ [dostęp: 5.10.2011].
  • Urbano, D., 2006, La creacion de empresas en Catalunya: Organismos de apoyo y actitudes hacia la actividad emprendedora, Generalitat de Catalunya, CIDEM, Barcelona.
  • Welter, F., Smallbone, D., 2011, Institutional Perspectives on Entrepreneurial Behavior in Challenging Environments, Journal of Small Business Management, no. 49(1), s. 107-125.
  • Williamson, O.E., 2000, The New Institutional Economics: Taking Stock, Looking Ahead, Journal of Economic Literature, vol. XXXVIII (September), s. 595-613.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171214595

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.