PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | nr 215 | 191--206
Tytuł artykułu

Efektywność mieszana regionalnych portów lotniczych w Polsce

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Mixed Efficiency of Regional Airports in Poland
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W artykule została przedstawiona analiza efektywności mieszanej polskich regionalnych portów lotniczych na tle ich niemieckich odpowiedników. Do pomiaru efektywności zastosowano nieparametryczną metodę programowania liniowego Data Envelopment Analysis skorygowaną za pomocą analizy głównych składowych Principal Component Analysis. Celem artykułu jest sprawdzenie, czy wyniki badania efektywności mieszanej pokrywają się z wynikami efektywności mierzonej oddzielnie dla danych technicznych i finansowych. Artykuł zawiera analizę efektywności globalnej oraz lokalnej. Zbadano obszar efektów skali, w których funkcjonują polskie porty lotnicze, obliczono siłę tego efektu oraz jego kierunek działania. Celem pobocznym artykułu jest ustalenie, czy źródła nieefektywności polskich portów lotniczych leżą w większym stopniu po stronie nieefektywność skali, czy po stronie nieefektywności operacyjnej. Do badania użyto kombinacji danych finansowych i technicznych 4 polskich portów regionalnych, 12 portów niemieckich, w tym jednego zespołu portów lotniczych w Berlinie. (abstrakt oryginalny)
EN
The paper presents the results of mixed efficiency analysis of Polish and German airports. Non-parametric Data Envelopment Analysis and Principal Components Analysis were used to measure the efficiency. The dataset contains a combination of financial and technical data of 4 Polish regional airports and 14 German airports including one airport group in Berlin. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
191--206
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
Bibliografia
  • Adler, N., Golany, B., 2001, Evaluation of Deregulated Airline Networks Using Data Envelopment Analysis Combined with Principal Component Analysis with an Application to Western Europe, European Journal of Operational Research, no. 132, s. 18-31.
  • Adler, N., Golany, B., 2002, Including Principal Component Weights to improve discrimination in Data Envelopment Analysis, Journal of the Operational Research, Society, no. 53, s. 985-991.
  • Adler, N., Golany, B., 2007, Data Reduction Through Principal Component Analysis (DEA-PCA), w: Cook, W., Zhu, J. (eds.), Modeling Problem Structure and Data Varieties Using Data Envelopment Analysis: a Problem-Solving. Handbook, Springer, New York, wersja nieopublikowana.
  • Adler, N., Yazhemsky, E., 2009, Improving Discrimination in Data Envelopment Analysis: PCA-DEA versus Variable Reduction. Which Method at What Cost? European Journal of Operational Research, no. 1, 202(1), s. 273-284.
  • Augustyniak, W., Kalinowski, S., Rekowski, M. (red.), 2011, Regionalne porty lotnicze w Polsce - charakterystyka i tendencje rozwojowe, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań, s. 326-357.
  • Banker, R.D., Charnes, A., Cooper, W.W., 1984, Some Models for Estimating Technical and Scale Inefficiencies in Data Envelopment Analysis, Managerial Science, no. 30, s. 1078-1092.
  • Barros, C.P., Dieke, P.U.C., 2007, Performance Evaluation of Italian Airports: a Data Envelopment Analysis, Journal of Air Transport Management, no. 13, s. 184-191.
  • Cooper, W.W., Seiford, L.M., Tone, K., 2000, Data Envelopment Analysis: a Comprehensive Text with Models, Applications, References and DEA-Solver Software, Kluwer Academic Publisher, s. 12-150.
  • Charnes, A., Cooper, W.W., Rhodes, E., 1978, Measuring the Efficiency of Decision Making Units, European Journal of Operational Research, no. 2, s. 429-444.
  • Farrell, M.J., 1957, The Measurement of Productive Efficiency, J.R. Statis. Soc. Series A 120, s. 253-281.
  • German Airport Performance, www.gap-projekt.de [dostęp: maj 2011].
  • Pacecho, R.R., Fernandes, E., 2003, Managerial Efficiency of Brazilian Airports, Transportation Research Part A 37, s. 667-680.
  • Ulku, T., 2009, Efficiency of German Airports and Influencing Factors, Diploma for the degree Master of Science (MSc) in Economics and Management Science, Institute for Competition Policy, Humboldt University, Berlin.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171214615

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.