PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2010 | nr 27 | 42--58
Tytuł artykułu

Od marketingu eksportowego do marketingu wirtualnego i neomarketingu

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
From export marketing to virtual marketing and neomarketing
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Marketing jako dziedzina wiedzy i umiejętności oraz dyscyplina naukowa i dydaktyczna zaczął się rozwijać w Polsce na przełomie lat 60. i 70. ubiegłego wieku, co może dla niektórych być pewnym zaskoczeniem, gdyż nierzadko w mediach spotykamy się ze stwierdzeniami sugerującymi, że jest to sprawa zaledwie ostatnich lat. Mimo że rozwój marketingu w Polsce trwa już prawie pięć dekad, zdarza się, że pojęcie to nie jest rozumiane właściwie. Bardzo często kojarzy się wyłącznie z promocją lub nawet tylko z jej częścią, np. reklamą czy działaniami public relations. W opracowaniu pokazano ewolucję marketingu w Polsce z punktu widzenia jego zastosowania w praktyce, badań naukowych i dydaktyki, w tym kształcenia i doskonalenia kadr w przedsiębiorstwach i innych organizacjach. (abstrakt oryginalny)
EN
As an area of knowledge and skills as well as research and teaching discipline, marketing has been developing in Poland for about fifty years now. At the beginning, it was mainly the domain of exporting enterprises since they had to compete with their business rivals in the competitive environment of foreign markets. The systemic transformation made the marketing orientation necessary for all enterprises, especially as many of them began to internationalise. An expansion in the scope of marketing activities took place. Not only manufacturers of material products in diverse industries (both B2C and B2B) had been using the marketing concept. The service providers introduced it into their activities, too. Lower and lower governmental financing in many areas brought about the necessity to use the marketing concepts in culture, sports and education. Political marketing as well as services marketing emerged as an important research and teaching discipline. New marketing research methods have been introduced to better learn buyers' needs and to adapt marketing activities to those needs more efficiently. Introduction of new technologies, particularly the Internet and mobile telecommunications, had a huge impact on the development of marketing. New information technologies made it possible for companies to reach more precisely their target markets and ensure interaction with present and potential customers. The latter was essential for both marketing and the communication with all business partners. Neomarketing has been emerging defined as the new marketing philosophy that encapsulates a clear customer centricity, integrated management and an information technology focus. Therefore, the fifty years of marketing in Poland may be described as an evolution from export marketing to virtual marketing and neomarketing. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
42--58
Opis fizyczny
Twórcy
  • Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
  • Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Bibliografia
  • Białecki K., Elementy marketingu eksportowego, PWE, Warszawa 1968.
  • Dietl J., Marketing, PWE, Warszawa 1977.
  • Doyle P., Value-Based Marketing, J. Wiley, Chichester 2000.
  • Głowacki R., Przedsiębiorstwo na rynku, PWE, Warszawa 1976.
  • Głowacki R. Współczesny handel amerykański, IHW, Warszawa 1964.
  • Krzymiński A.H., Dynamiczny marketing dla przedsiębiorstw eksportujących, PWE, Warszawa 1970.
  • Moutinho L., Southern G., Strategic Marketing Management, Cengage, Andover 2010.
  • Sztucki T., System aktywnej sprzedaży, PWE, Warszawa 1970.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171214657

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.