PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | nr 1 | 20--27
Tytuł artykułu

Lean Management w polskich realiach

Warianty tytułu
Lean Management on Polish Market
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Współczesne organizacje działają na niezwykle wymagającym i zmieniającym się rynku, co zmusza je do ciągłego podnoszenia poziomu konkurencyjności na wszystkich obszarach działania. Aby sprostać wymaganiom, stawianym przez dzisiejsza gospodarkę, przedsiębiorstwa szukają innowacyjnych rozwiązań zastępujących stare, tradycyjne metody. Jednym z takich rozwiązań jest Lean Management, który w ostatnich latach zyskuje ogromna popularność na świecie. Analizowano okres istnienia na polskim rynku przedsiębiorstwa z wdrożona koncepcja zarządzania wyszczuplającego, jego wielkość. Wykazano, ze Lean Management jest najczęściej wdrażany w młodych organizacjach istniejących na rynku poniżej 10 lat. W publikacji przedstawiono również powody wdrażania filozofii Lean Management. Przedmiotem zainteresowania był także sposób wdrażania i utrzymanie koncepcji w określonych obszarach działania przedsiębiorstwa (w 38% firm tylko na produkcji), jednostki odpowiedzialne za wdrożenie oraz korzyści osiągane z implementacji. (abstrakt oryginalny)
EN
Nowadays, organizations are working at a very demanding and volatile market. Therefore, they are constantly forced to raise the level of their competitiveness in every area. In order to meet requirements of the market, companies are looking for new, better solutions. One of the solutions might be Lean Management. The aim of the project was to analyze Lean Management at unique Polish market and to evaluate the level of its development. The paper characterizes Polish organizations which already have implemented Lean Management in their structure, by presenting the period of their functioning on the market, the type of activity and the size of enterprise. The research indicates the reasons of implementation Lean Management system, units that are responsible for implementation, departments involved into changes, and results of application Lean Manufacturing. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
20--27
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
Bibliografia
  • [1] Comm C, An Exploratory Analysis in Applying Lean Manufacturing to a Labor-Intensive Industry in China, Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, Vol. 17, Number 4, 2005.
  • [2] Czerska J., Koncepcja Lean wyzwaniem dla polskich przedsiębiorców. w: Nowoczesne zarządzanie przedsiębiorstwem, red. Stankiewicz J., Uniwersytet Zielonogórski, Zielona Góra 2002.
  • [3] Czerska J., Koncepcja Lean lekiem na wysokie koszty produkcji, Politechnika Gdańska. W: Manager, Infor 4(43) 2002, Wydawnictwo Infor Manager Sp. z o.o.
  • [4] Harrison A., A comparative study of Lean Production metrics in an automotive Assembler, International Journal of Logistics Research and Applications, Vol. I, No. 1, 1998.
  • [5] Magaud B., The modern quality movement: origins, development and trends, Total Quality Management & Business Excellence, Vol. 17, No. 2, 179-203, March 2006.
  • [6] Martyniak Z., Nowoczesne metody zarządzania produkcją, Wydział Zarządzania Akademii Górniczo-Hutniczej im. St. Staszica w Krakowie, Kraków 1996.
  • [7] Walentynowicz P., Bariery wdrażania Lean Management w przedsiębiorstwach produkcyjnych w Polsce, Wydział Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2010.
  • [8] Walentynowicz P., Zakres zastosowania Lean Management w polskich przedsiębiorstwach. W: Zarządzanie - zasoby, ich dobór i sposób wykorzystania, red. M. Fertsch, K. Grzybowska i A. Stachowiak, Wyd. Instytutu Inżynierii Zarządzania PP, Poznań 2008.
  • [9] Walentynowicz P., Nogalski B., Lean Office jako metoda usprawniania pracy administracyjno-biurowej we współczesnym przedsiębiorstwie. W: Przedsiębiorstwo w gospodarce opartej na wiedzy. Europejskie wymiary przedsiębiorczości, red. K. Skrzeszewska i H. Kruk, Europejskie wymiary przedsiębiorczości, wyd. AM Gdynia, Gdynia 2008.
  • [10] Womack J., Jones D., Odchudzanie firm. Eliminacja marnotrawstwa - kluczem do sukcesu, Centrum Informacji Menedżera, Warszawa 2001.
  • [11] Zimmiewicz K., Współczesne koncepcje i metody zarządzania, PWE, Warszawa 2003.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171214663

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.