PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2010 | nr 27 | 97--113
Tytuł artykułu

System informacji marketingowej a tendencje zmian we współczesnym marketingu

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
The marketing information system and the current changes in marketing
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Przygotowanie każdego elementu strategii marketingowej należy poprzedzić zebraniem dostępnych informacji i oceną ich przydatności. Zadania te powinien realizować system informacyjny marketingu (SIM), którego elementami są ludzie, środki techniczne, procedury pozyskiwania, analizy, oceny i udostępnianie okresowej i dokładnej informacji na potrzeby podejmowania decyzji marketingowych [Sojkin 2009, s. 65]. Budowa SIM powinna odpowiadać aktualnym potrzebom przedsiębiorstwa, uwzględniać najnowsze rozwiązania technologiczne, a także koszty pozyskania informacji. Podstawowe cztery moduły SIM, wymienione przez Ph. Kotlera, to podsystem archiwalny, podsystem monitorowania rynku, podsystem badań marketingowych oraz podsystem analityczny. (abstrakt oryginalny)
EN
The paper examines the influence of changes in modern marketing theory on the concept and functions of marketing information systems (MIS). The increasing number of target groups, at which marketing activity is directed means that MIS should gather information from new sources and then support the development of product offers taking into account the well-being of the society and environment. Secondly, vast amounts of information must be managed with help of new information technology tools, such as data mining, which is nowadays becoming more and more popular. Furthermore, the emphasis on marketing effectiveness makes the control functions of MIS more important. The second part of the paper examines new marketing tools based on the IT support particularly the customer relationship management (CRM) systems and their role in the marketing strategy development. Next, the changing role of marketing researchers, who now assume the role of consultants, instead of just gathering the primary market information, has been outlined. Finally, the new applications of the Internet as an environmental scanning tool have been described, including examples of the web mining software. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
97--113
Opis fizyczny
Twórcy
  • Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Bibliografia
  • Albright K.S., Environmental Scanning: Radar for Success, "Th e Information Management Journal" May/ June 2004.
  • Appelbaum S.H., Gonzalo F., Eff ectiveness and dynamics of cross-functional teams: a case study of Northerntranspo Ltd, "Journal of American Academy of Business" 2007, Vol. 10, No. 2, s. 36-44.
  • Badania marketingowe, od teorii do praktyki, red. D. Maison, A. Noga-Bogomilski, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2007.
  • Badania marketingowe, red. K. Mazurek-Łopacińska, Wydawnictwo AE we Wrocławiu, Wrocław 2002.
  • Badania zachorowały, "Brief" 24.09.2008, nr 107/8.
  • Better by design, "Th e Economist", Dodatek: "Science and Technolog" 15.09.2005.
  • Błaszczak A., Zdjąć menedżerom klapki z oczu - rozmowa z C. K. Prahalad, "Rzeczpospolita" 10.06.2009.
  • Błaszczak A., Polacy nie żałują pieniędzy na dermo-kosmetyki, "Rzeczpospolita" 05.11.2008.
  • Daniel E., Wilson H., MacDonald M., Towards a map of marketing information systems: and inductive study, "European Journal of Marketing" 2003, Vol. 37, No. 5/6.
  • Decker R., Wagner R., Scholz S.W., An internet-based approach to environmental scanning in marketing planning, "Marketing Intelligence & Planning" 2005, Vol. 23, No. 2, s. 189-199.
  • Euromonitor International, Global Cosmetics and Toiletries: Corporate Strategies in an Economic Slowdown, August 2009.
  • Euromonitor International, Global Cosmetics and Toiletries: Exploring growth through novel beauty and luxury concepts, June 2009.
  • Fleisher C.S., Wright S., Allard H.T., The role of insight teams in integrating diverse marketing information management techniques, "European Journal of Marketing" 2008, Vol. 42, No. 7/8, s. 836-85.
  • Gajdzik B., Rynkowy kontekst zarządzania gminą, "Śląsk" Sp. z o.o. Wydawnictwo Naukowe, Katowice 2008.
  • Gajdzik B., Podstawy informacyjne działań marketingowych gminy, "Marketing i Rynek" 2000, nr 8-9.
  • Gregor B., Grzegorczyk M., Pomiar efektywności zarządzania relacjami z klientami, w: Współczesny Marketing. Strategie, red. G. Sobczyk, PWE, Warszawa 2008, s. 429-436.
  • Katalog PTBRiO, 2007, 2009.
  • Khanna P., Hotel chain gets personal with customers, "Computing Canada" 08.04.2005.
  • Kohn K., Idea generation in new product development through business environmental scanning: the case of XCar, "Marketing Intelligence & Planning" 2005, Vol. 23, No. 7, s. 688-704.
  • Kotler Ph., Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola, Gebethner i S-ka, Warszawa 1994.
  • Kowal W., Kontrola skuteczności marketingowej w świetle wyników badań polskich przedsiębiorstw, w: Współczesny Marketing. Strategie, red. G. Sobczyk, PWE, Warszawa 2008, s. 406-411.
  • Kowalik I., Międzynarodowe i globalne systemy informacji marketingowej, w: Marketing międzynarodowy - uwarunkowania, instrumenty, tendencje, red. E. Duliniec, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2007.
  • Kowalik I., Gromadzenie informacji marketingowych w polskich jednostkach samorządu lokalnego. Wyniki badań empirycznych, w: Badania marketingowe - nowe wyzwania oraz skuteczność w zarządzaniu przedsiębiorstwem, red. K. Mazurek-Łopacińska, "Prace Naukowe UE we Wrocławiu" Wrocław 2010 (w druku).
  • Marinov M., The economic downturn and its impact on marketing strategy, prezentacja na konferencji Marketing Theory Challenges in Transitional Societies, Maribor, wrzesień 2009.
  • Moen R.S., Environmental Scanning makes planning possible, "Association Management" Aug. 2003, s. 65-66.
  • Olejnik I., Pomiar skuteczności marketingu w aspekcie strategicznym, w: Współczesny Marketing. Strategie, red. G. Sobczyk, PWE, Warszawa 2008, s. 313-320.
  • Pukas A., Zarządzanie relacjami z klientem w sferze B2B, w: Współczesny marketing. Strategie, red. G. Sobczyk, PWE, Warszawa 2008, s. 172-173.
  • Ratajczyk P., Wykorzystanie IT w zarządzaniu marketingowym małymi i średnimi przedsiębiorstwami, w: Współczesny marketing, trendy, działania, red. G. Sobczyk, PWE, Warszawa 2008, s. 416-422.
  • Renart L.G., Cabre C., How to get the most out of CRM, "IESE Alumni magazine" July-Sept. 2004.
  • Rudolf T., Rudzka M., Wiedza spoza firmy: jak włączać klientów, partnerów i dostawców w proces innowacji?, "E-mentor" 2007, nr 2.
  • Samli A.C., Pohlen T.N., Bozovic N., A review of data mining techniques as they apply to marketing: Generating strategic information to develop market segments, "The Marketing Review" 2002, Vol. 2. s. 211-227.
  • Sojkin B., Informacyjne podstawy decyzji marketingowych, PWE, Warszawa 2009.
  • System informacyjny marketingu przedsiębiorstw. Modelowanie, red. A. Nowicki, PWE, Warszawa 2005.
  • Unold J., Systemy informacyjne marketingu, AE we Wrocławiu, Wrocław 2001.
  • Witek L., Marketing społeczny firm - przesłanki i zagrożenia realizacji, w: Współczesny Marketing, trendy, działania, red. G. Sobczyk, PWE, Warszawa 2008, s. 62-68.
  • Zarządzanie wiedzą w przedsiębiorstwie, red. K. Perechuda, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005.
  • http://brief4poland.pl/aktualności/art88.html (wrzesień 2009).
  • http://brief4poland.pl/aktualności/art186.html (wrzesień 2009).
  • http://www.crm.pl (czerwiec 2008).
  • http://www.pgconnectdevelop.com (luty 2007).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171214769

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.