PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | nr 216 | 145--152
Tytuł artykułu

The Consumers' Expectations towards Private Label Food Products

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Oczekiwania konsumentów względem opakowań produktów spożywczych marki własnej
Języki publikacji
EN
Abstrakty
Marka własna jest obecna w Polsce od ponad 10 lat. Od tego czasu co roku wartość polskiego rynku marek własnych sukcesywnie rośnie. Duże znaczenie w rozwoju marki własnej ma ekspansja sieci dyskontowych. Ponadto coraz więcej konsumentów przekonuje się do tych produktów, bo są znacznie tańsze od markowych odpowiedników. Sieci sklepów realizują różne strategie, aby zachęcić do ich kupowania. Najczęściej spotykana jest strategia podobieństwa opakowań marki własnej do opakowań markowych produktów. W ten sposób sieci tworzą marki parasolowe dla grup produktowych, unikają eksponowania nawiązań do nazw sklepu. Wciąż też ważna jest strategia cenowa. Sieci sklepów typują produkty podstawowej potrzeby, często są one obrandowane marką sieci lub specjalnie stworzoną submarką. Kolejną strategią jest strategia jakościowa, której celem jest budowanie lojalności wobec marki sklepów. Produkty są tańsze niż markowe odpowiedniki oraz są obrandowane marką sieci. Jednak na wzór innych krajów, w których marka własna jest dłużej obecna na rynku, można oczekiwać, że wspomniane wyżej strategie przestaną się sprawdzać, bo konsument zaczyna być coraz bardziej świadomy swoich wyborów zakupowych. O sukcesie produktów marki własnej decyduje w dużej mierze opakowanie. W przeciwieństwie do produktów markowych projektowanie takiego opakowania wygląda inaczej i często o ostatecznym efekcie decydują subiektywne czynniki. Z tego względu celem podjętych badań własnych było poznanie opinii konsumentów w zakresie opakowań produktów spożywczych marek własnych obecnie dostępnych na rynku krajowym. W badaniach ankietowych zwrócono uwagę na determinaty wyboru marki własnej, postawy konsumenckie w tym zakresie, jak również rolę opakowania w decyzjach zakupu produktów marki własnej. W rezultacie przeprowadzone badania pozwoliły na analizę czynników, które decydują o wyborze produktów marki własnej wraz ze wskazaniem tych elementów, które zdecydowanie zniechęcają konsumentów do wyboru tej grupy produktów. (abstrakt oryginalny)
EN
This study attempts to draw conclusion from the undertaken pilot survey on various aspects concerning private label food products. The aim of the research was to collect the data necessary for the description and characterization of the private label (hereinafter called "PL") market in Poland. The article analyzes the consumers' opinions and connotations concerning the private label products. It also discusses the factors determining the choice of PL food products, with particular emphasis on the expectations of consumers familiar with such goods as well as those who do not buy these products. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
145--152
Opis fizyczny
Twórcy
  • Cracow University of Economics, Poland
  • Cracow University of Economics, Poland
Bibliografia
  • Kumar, N., Steenkamp, Jan-Benedict E.M., 2010, Strategia marek własnych, Oficyna Wolters Kluwer business, Warszawa.
  • Pyszczek, M., 2009, No name, no problem, Packaging Polska, September.
  • www.dlahandlu.pl [access: May 2011].
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171215049

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.