PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | nr 216 | 203--213
Tytuł artykułu

Legal Regulations Concerning Dietary Supplement Labeling

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Regulacje prawne dotyczące znakowania suplementów diety
Języki publikacji
EN
Abstrakty
Suplementy diety są to środki spożywcze będące skoncentrowanym źródłem witamin, składników mineralnych lub innych substancji mających na celu utrzymanie równowagi procesów zachodzących w zdrowym organizmie. W ostatnim okresie w Polsce notuje się znaczący wzrost sprzedaży tego rodzaju preparatów, który spowodowany jest m.in.: starzeniem się społeczeństwa, wzrostem zainteresowania samoleczeniem, wzrostem dbałości o zdrowie i wygląd zewnętrzny itd. Suplementy diety często w opinii konsumentów są utożsamiane z lekami. Jest to spowodowane w szczególności tym, że są sprzedawane w aptekach. Niejednokrotnie reklamy suplementów sugerują ich właściwości lecznicze, jednak jest to zabieg niezgodny z prawem, ponieważ są to produkty, które ich nie posiadają. Wprowadzenie na rynek preparatów, takich jak suplementy diety, obrót nimi i ich sprzedaż, jest dużo łatwiejsze aniżeli leków ze względu na mniejsze obostrzenia prawne. W przypadku ich zakupu nie jest wymagana recepta, każdy konsument może je nabyć w nieograniczonych ilościach. Możliwy jest także zakup suplementów przez Internet. W tej sytuacji ważne staje się prawidłowe oznakowanie bezpośredniego opakowania suplementów diety. Producenci powinni zadbać o konsumentów, umieszczając wszystkie niezbędne informacje dotyczące używanego produktu. Istnieją leki, których działanie jest hamowane w połączeniu z suplementami, ponadto nadmierne spożywanie witamin i mikroelementów może doprowadzić do wielu zaburzeń w organizmie. (abstrakt oryginalny)
EN
Dietary supplements are foods containing vitamins and minerals or other substances that might be consumed in order to retain the natural balance of processes in a healthy body. In recent years a gradual increase in sales of such products has been observed in Poland. This has been caused by several factors including: aging population, a rise in self health-care trends, an overall increase of interest in health and appearance etc. Dietary supplements are often erroneously identified by the consumers as drugs. It is mostly the consequence of the fact that they are sold in pharmacies. It is much easier to launch, circulate and sell dietary supplements mostly because of the legal regulations which are much less strict than those imposed on drug sales and circulation. Consumers are also able to buy any quantity of dietary supplements as there are no restrictions or prescriptions required. It is also possible to sell the supplements on the Internet. In this situation it becomes important proper labeling the immediate packaging of dietary supplements that are not medicinal products. Instead, they are mistaken as the foods with medicines by consumers. The producers should include all important information about the product for the sake of the clients. Especially as some of the known drugs are less efficient if taken together with dietary supplements. Additionally, excessive consumption of vitamins and microelements can lead to several body disorders. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
203--213
Opis fizyczny
Twórcy
  • Cracow University of Economics, Poland
  • Cracow University of Economics, Poland
Bibliografia
  • Ashar, B.H., Rowland-Seymour, A., 2008, Advising Patients Who Use Dietary Supplements, The American Journal of Medicine, vol. 121, iss. 2, February.
  • Commission Directive 2006/37/WE of 30 March 2006 amending Annex II to Directive 2002/46/EWG of the European Parliament and of the Council as regards the inclusion of certain substances, OJ L 94, 1.4.2006, pp. 32-33.
  • Hilgier, M., 2009, Uwaga na interakcje, Gazeta Farmaceutyczna, nr 10.
  • IMS HEALTH Statistics: 2006-2010.
  • Jarosz, M., 2008, Suplementy diety a zdrowie, Wydawnictwo Lekarskie PWZL, Warszawa.
  • Klaudel, L., 2006, Pogranicze pomiędzy lekiem a suplementem diety, PANACEA, kwiecień-czerwiec.
  • Lisińska-Kuśnierz, M., 2009, Informacyjność opakowań produktów częstego zakupu w opinii konsumentów, Marketing i Rynek, nr 11.
  • Mancewicz, M., 2008, Opakowania farmaceutyczne - wymagania i próba ich oceny, Opakowanie, nr 8.
  • Michota-Katulska, E., Zegan, M., Sińska, B., Mieszkowska, M., 2009, Suplementy diety - popularność stosowania a świadomość młodych konsumentów, Żywienie Człowieka i Metabolizm, XXXVI, nr 1.
  • Pstrągowski, M., 2010, Interakcje leków i suplementów diety, Gazeta Farmaceutyczna, cz. I, nr 8 i cz. II, nr 9.
  • Regulation (EC) No 1924/2006 of the European Parliament and of the Council of 20 December 2006 on nutrition and health claims made on foods, Official Journal of the European Union, L, year 2006 no 404 of 30 December 2006, item 9.
  • Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 20 lutego 2009 r. w sprawie wymagań dotyczących oznakowania opakowań produktu leczniczego i treści ulotki, Dz.U. 2009, nr 39, poz. 321.
  • Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 26 kwietnia 2010 r. w sprawie badania czytelności ulotki, Dz.U. 2010, nr 84, poz. 551.
  • Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 9 października 2007 r. w sprawie składu oraz oznakowania suplementów diety, Dz.U. 2007, nr 196, poz. 1425.
  • Rynek suplementów diety w Polsce 2007, PMR Publications.
  • Rynek suplementów diety w Polsce 2009, PMR Publications.
  • Stoś, K., Traczyk, I., Wierzejska, R., Kunachowicz, H., Ratkowska, B., Walkiewicz, A., 2009, Regulacje prawne dotyczące żywności a profilaktyka chorób żywieniowych, cz. II, Żywienie Człowieka i Metabolizm, XXXVI, nr 3.
  • The Directive 2002/46/EWG of the European Parliament and of the Council of 10 June 2002 on the approximation of the laws of the Member States relating to dietary supplements, OJ L 183, 12.7.2002, p. 51.
  • Trafalska, E., Grzybowski, A., 2009, Trendy w spożyciu suplementów przez studentów Uniwersytetu Medycznego w Łodzi, Żywienie Człowieka i Metabolizm, XXXVI, nr 1.
  • Tyrakowska, B., Ankiel-Homa, M., 2010, Suplementy diety w opiniach młodych konsumentów, Marketing i Rynek, nr 6.
  • Tyrakowska, B., Świrska, M., Ankiel-Homa, M., 2009, Suplementy diety w decyzjach nabywczych konsumentów, Żywienie Człowieka i Metabolizm, XXXVI, nr 1.
  • Ulewicz-Magulska, B., Baranowska, M., Wesołowski, M., 2008, Suplementy diety, Farmacja Polska, t. 64, nr 2.
  • Ustawa prawo farmaceutyczne z dnia 6 września 2001, Dz.U. 2001, nr 126, poz. 1381.
  • Ustawa z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności, Dz.U. 2006, nr 171, poz. 1225.
  • Waszkiewicz Robak, B., Świderski, F., 2009, Żywność funkcjonalna i suplementy diety a nutraceutyki, Materiały konferencyjne, Żywność wzbogacona i nutraceutyki, Kraków 18-19 czerwca.
  • www.aflofarm.com.pl [access: 25.05.2011].
  • www.forbes.pl/artykuly/sekcje/strategie/leki-na-niby--kasaprawdziwa, 14531,1 [access: 20.05.2011].
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171215077

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.