PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | nr 226 | 234--246
Tytuł artykułu

Znaczenie czynnika czasu w relacjach przedsiębiorstw podczas procesu internacjonalizacji

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Importance of Time in Business Relations during Process of Internationalisation
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Współczesną działalność rynkową charakteryzuje stale rosnąca dynamika zmian warunkujących ją czynników. Szczególnie widoczna jest ona w odniesieniu do takich zagadnień, jak planowanie rozwoju funkcjonowania na nowych rynkach czy utrzymywanie relacji z podmiotami zewnętrznymi. Najważniejszym czynnikiem określającym ją jest czas, który wpływa na procesy decyzyjne bezpośrednio jako czynnik chronologiczny poszczególnych faz, etapów i pojedynczych zdarzeń. Pośrednio oddziałuje on również poprzez inne czynniki, na przykład cel działalności i zdolności menedżerskie, warunkując także ich zmianę w czasie. W odniesieniu do procesu internacjonalizacji czas może być też narzędziem analizy takich zagadnień, jak: planowanie działań, wybór formy, dobór podmiotów, tworzenie relacji formalnych i nieformalnych oraz określenie typów zachowań. Uświadomienie znaczenia czasu w analizie i planowaniu działalności rynkowej może się przyczynić do podniesienia przewagi konkurencyjnej. (abstrakt oryginalny)
EN
Modern business is characterized by a steadily increasing market dynamics factors. It is particularly evident in relation to such issues as internationalization or maintaining relationships with external entities. Time affects the decision-making processes directly as a chronological factor dividing them into phases, stages or individual events. It also acts indirectly through other factors, such as adopted goals or managerial ability, conditioning their change over time. With regard to the internationalization process, time might be a useful analysis tool of such issues as action planning, choice of market entry form, selection of business partners, creation of formal and informal relationships and finally, specifying the types of behavior. Realizing the importance of time in analysis and planning, companies may increase their competitive advantage. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
234--246
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
Bibliografia
  • Cheverton, P., 2001, Zarządzanie kluczowymi klientami - Jak uzyskać status głównego dostawcy, Oficyna Ekonomiczna, Kraków, s. 46.
  • Kotler, Ph., Lane, K., 2006, Marketing Management, 12th ed., Pearson Prentice Hall, New Jersey.
  • Davis-Sramek, B., Droge, C., Mentzer, J.T., Myers, M.B., 2009, Creating Commitment and Loyalty Behavior among Retailers: What are the Roles of Service Quality and Satisfaction?, Journal of the Academy of Marketing Science, vol. 37.
  • Dunning, J.H., 1998, Location and Multinational Enterprise: A Neglected Factor?, Journal of International Business Studies, vol. 29, no. 1.
  • Fonfara, K., 2004, Marketing partnerski na rynku przedsiębiorstw, PWE, Warszawa.
  • Fonfara, K. (red.), 2009, Zachowanie przedsiębiorstwa w procesie internacjonalizacji. Podejście sieciowe, PWE, Warszawa.
  • Ford, D., Gadde, L.G., Hákansson, H., Snehota, I., 2003, Managing Business Relationships, 2nd ed., John Wiley & Sons, Chichester.
  • Ford, D., Hákansson, H., 2006, The Idea of Business Interaction, The IMP Journal, vol. 1, no. 1.
  • Gordon, I.H., 2001, Relacje z klientem. Marketing partnerski, PWE, Warszawa.
  • Hákansson, H., 1982, International Marketing & Purchasing of Industrial Goods - An Interaction Approach, John Wiley & Sons, Chichester.
  • Hákansson, H., Ford, D., Gadde, L.E., Snehota, I., Waluszewski, A., 2009, Business in Networks, John Wiley & Sons, Chichester.
  • Halinen, A., Tornroos, J.Á., 2005, Using Case Methods in the Study of Contemporary Business Networks, Journal of Business Research, vol. 58, no. 9.
  • Hart, S., Hogg, G., Banerjee, M., 2004, Does the Level of Experience Hale an Effect on CRM Programs? Exploratory Research Findings, Industrial Marketing Management, vol. 33, no. 7, December.
  • Johanson, J., Vahlne, J.E., 1977, The Internationalization Process of the Firm: A Model of Knowledge Development and Increasing Foreign Commitments, Journal of International Business Studies, vol. 8, no. 1.
  • Łuczak, M., 2007, Internacjonalizacja działalności z perspektywy teorii zasobowej firmy, w: Schroeder, J., Stępień, B. (red.), Handel i finanse międzynarodowe w warunkach globalizacji, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań.
  • Łuczak, M., 2009, Charakter i znaczenie zasobów relacyjnych w procesie kształtowania przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw na rynku dóbr konsumpcyjnych, w: Kwiatek, P., Leszczyński, G., Zieliński, M. (red.), Wyzwania dla marketingu i sprzedaży na rynku B2B, Advertiva, Poznań.
  • Reid, S., 1983, Firm Internationalization Transaction Costs and Strategic Choice, International Marketing Review, vol. 1, no. 2, s. 44-56.
  • Root, F.R., 1987, Entry Strategies for International Markets, DC Heath, Lexington, MA.
  • Shamdasani, P.N., Balakrishnan, A., 2000, Determinants of Relationship Quality and Loyalty in Personalized Services, Asia Pacific Journal of Management, vol. 17.
  • Turnbul, P.W., Elwood, S., 1986, Internationalization in the Information Technology Industry, w: Turnbul, P.W., Paliwoda, S.J. (red.), Research in International Marketing, Croom Helm, London.
  • Welford, R., Preston, K., 1994, European Business: An Issue Based Approach, 2nd ed., Pitman, London.
  • Wendelin, R., 2004, The Nature and Change of Bonds in Industrial Business Relationships, Swedish School of Economics and Business Administration, Helsingfors [online] https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10227/106/134-95l-555-849-2.pdf [dostęp: 29.07.2011].
  • Whitelock, J., 2002, Theories of Internatiolanization and Their Impact on Market Entry, International Marketing Review, vol. 19, no. 4.
  • Williamson, O., 1998, Instytucje ekonomiczne kapitalizmu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171215235

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.