PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | nr 226 | 264--273
Tytuł artykułu

Instytucjonalne uwarunkowania kooperacji na rynkach B2B

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Institutional Determinants of Cooperation in B2B Markets
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Jednym z ważniejszych współcześnie źródeł sukcesu podmiotów gospodarczych jest ich zdolność do kooperacji. Wraz z rozwojem koncepcji tworzenia wartości dla nabywcy jako złożonego procesu opartego na kooperacji wzrosło znaczenie analiz pozwalających na bardziej efektywne i skuteczne zarządzanie całym procesem. Tradycyjne podejścia opisujące relacje pomiędzy podmiotami rynkowymi wymagają wzbogacenia o kontekst behawioralny i rozszerzenia spojrzenia na procesy wymiany jako na złożony proces społeczno-ekonomiczny odbywający się w określonym środowisku instytucjonalnym. Odwołując się do głównych nurtów w nowej ekonomii instytucjonalnej (NEI), takich jak: teoria kosztów transakcyjnych, teoria agencji czy teoria praw własności, można spojrzeć na problemy kooperacji na rynkach B2B z innej perspektywy. W artykule wskazano na główne czynniki wpływające na podejmowanie decyzji na rynkach B2B z punktu widzenia teorii kosztów transakcyjnych. (abstrakt oryginalny)
EN
One of the most important contemporary sources of business success is ability and skill of cooperation. With the development of the concept of creating value for the buyer, as a complex process based on co-operation, the importance of analysis allowing more efficient and effective management of the entire process has increased. The traditional approach describing the relationship between market participants needs to include the behavioral context of seeing the processes of exchange as a complex socio-economic process taking place in a particular institutional environment. Referring to the main currents in the new institutional economics (NEI), such as transaction cost theory, agency theory and the theory of property rights, you can look at the issues of cooperation in B2B markets from a different perspective. The article indicates the main factors influencing the decision on B2B markets from the perspective of transaction cost theory. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
264--273
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
Bibliografia
  • Akerlof, G.E., 1970, The Market for Lemons: Quality Uncertainty and the Market Mechanism, The Quarterly Journal Of Economics, vol. 84.
  • Arrow, K.J., 1985, The Economics of Agency, w: Pratt, J.W., Zeckhauser, R.J. (ed.) Principals and Agents: The Structure of Business, Harvard Business School Press, Boston.
  • Bogaschewsky, R., 1995, Vertikale Kooperationen - Erklärungsansätze der Transaktionskostentheorie und des Beziehungsmarketings, w: Kontrakte, Geschäftsbeziehungen, Netzwerke, ZfbF Sonderheft, Nr 3, Düsseldorf/Frankfurt a.M.
  • Cantillon, S., 2007, The Complexity of Actor Interaction, A dissertation submitted to the Norwegian University of Science and Technology for the degree of PhD.
  • Gadde, L.E., Ford, D., 2008, Distribution Research and the Industrial Network Approach, The IMP Journal, vol. 2, no. 1.
  • Gorynia, M., 1998, Pośrednictwo w handlu zagranicznym a teoria kosztów transakcyjnych, Ekonomista, nr 4.
  • Hâkansson, H., Snehota, I., 1995, Developing Relationships in Business Networks, Rout-ledge, London
  • Hardt, Ł., 2009, Ekonomia kosztów transakcyjnych - geneza i kierunki rozwoju, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
  • Hatteland, C.J., 2010, Ports as Actors in Industrial Networks, BI Norwegian School of Management, Department of Strategy and Logistics, Series of Dissertations, no. 6.
  • Kaas, K.P., 1995, Marketing zwischen Markt und Hierarchie, w: Kontrakte, Geschäftsbeziehungen, Netzwerke, ZfbF Sonderheft, Nr 35, Düsseldorf/Frankfurt a.M.
  • Plinke, W., 1989, Die Geschäftsbeziehung als Investition, w: Specht, G.,Silberer, G.T., Engelhardt, WH. (Red.), Marketing-Schnittstellen. Herausforderungen für das Management, Festschrift zum 60. Geburtstag von Hans Raffee, Stuttgart, s. 305-326.
  • Schade, C., Schott, E., 1991, Kontraktgüter als Objekte eines informationsökonomisch orientierten Marketing, Arbeitspapier, Frankfurt a.M.
  • Schenk-Mathes, H., 1999, Gestaltung von Lieferbeziehungen bei Informationsasymmetrien, Wiesbaden.
  • Spremann, K., 1990, Asymmetrische Information, ZfB, Nr 60.
  • Valk, W. van der, Wynstra, F., Axelsson, B., 2007, Effective Interaction Patterns between Buyers and Sellers of Business Services: Necessary Condition?, w: Buyer-Seller Interaction Patterns During Ongoing Service Exchange, Chapter 7, Erasmus Universiteit Rotterdam.
  • Williamson, O.E., 1991, Comparative Economic Organization, The Analysis of Diskrete Struktura Alternatives, Administrative Science Quartely, vol. 36, no. 2.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171215317

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.