PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | z. 110 | 34--50
Tytuł artykułu

Wspieranie przez rządy procesów internacjonalizacji rodzimych przedsiębiorstw. Część I

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Government Support for the Processes of Internationalisation of Domestic Companies - part I
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W wyniku przeprowadzonej analizy, opartej na ewolucyjnym modelu Uppsala, wykazano, że udzielane przez rządy państw wsparcie dla internacjonalizujących się rodzimych przedsiębiorstw wpływa na przebieg tych procesów, zarówno poprzez zmniejszanie towarzyszącego tym procesom ryzyka, jak i przekazywanie zasobów wiedzy korzystającym z programów pomocy podmiotom rynku. Zidentyfikowano również podstawowe uwarunkowania wyboru metod wejścia na rynki zagraniczne oraz zaproponowano zastosowanie rozszerzonego ujęcia zasobowego, które umożliwiło wzbogacenie analizy o kwestie związane z wpływaniem na te wybory przez programy rządowe. Proponując autorską klasyfikację rządowych programów wspierania internacjonalizacji przedsiębiorstw, zidentyfikowano czynniki określające zakres tej pomocy oraz dokonano analizy form wspierania procesów internacjonalizacji o charakterze pośrednim. Z badawczego punktu widzenia niezwykle trudno jest jednoznacznie wyodrębnić i oszacować wpływ pośrednich rodzajów wsparcia na przebieg procesów internacjonalizacji przedsiębiorstw, szczególnie w sytuacji, w której jednocześnie stosowane są różnego rodzaju rządowe programy i instrumenty wsparcia bezpośredniego. Przyczyną tych trudności jest przede wszystkim pierwotny cel tworzenia przez rządy oferty pośrednich metod wsparcia, którym nie było wspieranie internacjonalizacji, ale głównie innowacyjności, konkurencyjności, czy też atrakcyjności przedsiębiorstw jako pracodawców. Z tych właśnie powodów dalszej analizie badawczej zostaną poddane bezpośrednie formy wspierania przez rządy państw umiędzynarodowienia rodzimych podmiotów rynku. (abstrakt oryginalny)
EN
Taking into account that majority of states in the world offer programmes of support for internationalisation of domestic companies, the research problem is the question of the impact of the government support programmes on the activities carried out by companies on international markets. The aim of this bipartite study is to create a theoretical basis to examine the interdependence between the support programmes offered by the governments and internationalisation of activities of companies based in the areas represented by the governments of these countries. Due to the diverse definitions of this kind of programmes, the self-designed author's classification of public support has been proposed considering the indirect and direct support given by the governments. The author also identifies essential determinants of the method of how to enter foreign markets and suggests the use of extended resource approach, which enriches the analysis with the issues connected with the state impact on these choices. The study also identifies the factors determining the scope of government support and analyses the forms of support of the processes of internationalisation of market entities. (original abstract)
Twórcy
  • Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Bibliografia
  • Diamantopoulous A., Schlegelmilch B. B., Tse K. Y., Understanding the Role of Export Marketing Assistance: Empirical Evidence and Research Needs, "European Journal of Marketing", Nr 4, 1993.
  • Driscoll A., Paliwoda S., Dimensionalizing International Market Entry Mode Choice, "Journal of Marketing Management", Nr 13, 1997.
  • Johanson J., Vahlne J., The Mechanism of Internationalisation, "International Marketing Review", 7, 2007.
  • Luo Y., Entry and Cooperative Strategies in International Business Expansion, Quorum Books, Westport, Connecticut 1999.
  • OECD, Economic Surveys: Poland, Paryż 2010.
  • OECD, Main Science and Technology Database, Paryż 2008.
  • Osland G., Taylor Ch., Zou S., Selecting international modes of entry and expansion, "Marketing Intelligence and Planning", 3, 2001.
  • Pietrasieński P., Międzynarodowe strategie marketingowe, PWE, Warszawa 2005.
  • Pietrasieński P., Ścieżki internacjonalizacji działalności przedsiębiorstw, Marketing Międzynarodowy. Uwarunkowania i Kierunki Rozwoju, praca zbiorowa pod redakcją naukową J. W. Wiktor, A. Żbikowska, PWE, Warszawa 2010.
  • Seringhaus F. H. R., Rosson P. J., Government Export Promotion - A Global Perspective, Routledge, Londyn 1990.
  • Seringhaus F. H. R., The Impact of Government Export Marketing Assistance, "International Marketing Review", Nr 2, 1986.
  • Sharma V., Erramili M., Resource-based explanation of entry mode choice, "Journal of Marketing Theory and Practice", Winter Park, 12, 2004.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171215415

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.