PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | nr 10 | 28--32
Tytuł artykułu

Zmiany w wykształceniu pracowników w Polsce w latach 2002-2011 w świetle Europejskich Ram Kwalifikacyjnych

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Changes in Education Received by Polish Workers during the Period 2002-2011 in the Light of the European Qualifications Framework
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W artykule najpierw przedstawiono w skrócie istotę i wagę kwalifikacji i kompetencji w zmieniającym się otoczeniu, a następnie przeprowadzono analizę zmian w poziomie wykształcenia pracowników w Polsce w latach 2002-2011. Wyniki analizy pokazują, że dynamicznie rośnie liczba osób pracujących z wyższym wykształceniem i to we wszystkich grupach zawodowych, również tych, w których wystarczyłoby wykształcenie średnie, a nawet zawodowe. Obniża się natomiast liczba osób pracujących z wykształceniem nie wyższym niż gimnazjalne. Przedstawione zmiany należy ocenić pozytywnie, gdyż powodują wzrost przedsiębiorczości, aktywności na rynku pracy itd. (abstrakt oryginalny)
EN
The article presents the importance and weight attached to qualifications and competences in changing environment. Furthermore, it analyzes changes in education received by Polish workers during the period 2002-2011. The results of the analysis indicate that the number of employed with tertiary education has been dynamically increasing. Such a tendency is the case with all occupational groups, also those that require at most secondary or even vocational education. On the contrary, the number of employed with at most lower secondary education is subject to decrease. These changes should be considered positive as they enhance entrepreneurship and make people active on labour market. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
28--32
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Szczeciński
Bibliografia
  • [1] BLAUG M., The Empirical Status of Human Capital Theory: A Slightly Jaundiced Survey, "Journal of Economic Literature" 1976, no. 14.
  • [2] DACH Z. (red.), Ekonomiczno-społeczne problemy transformacji systemowej w Polsce. Przeobrażenia na rynku pracy, Wydawnictwo AE w Krakowie, Kraków 2007.
  • [3] DRUCKER P.F., Myśli przewodnie Druckera, MT Biznes, Warszawa 2002.
  • [4] JARECKI W., Przedsiębiorstwo w społeczeństwie informacyjnym, "Przegląd Organizacji" nr 3/2005.
  • [5] JARECKI W., Szacowanie kosztów i efektów kształcenia ekonomicznego na poziomie wyższym, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2011.
  • [6] JARMOŁOWICZ W., KNAPIŃSKA M" Polityka państwa na rynku pracy w warunkach transformacji i integracji gospodarczej, Wydawnictwo AE w Poznaniu, Poznań 2005.
  • [7] POLAŃSKA A., Sztuka dobrego studiowania, MWSE, Tarnów 2002.
  • [8] RIFKIN J., Koniec pracy, Wydawnictwo Dolnośląskie, Wrocław 2001.
  • [9] THUROW L., Investment in Human Capital, Wadsworth, Belmont 1970.
  • [10] Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2006/962/ WE z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie, Dz. U. L 394 z 30.12.2006 r.
  • [11] Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 kwietnia 2008 r. w sprawie ustanowienia europejskich ram kwalifikacji dla uczenia się przez cale życie, Dz. U. C 111 z 6.05.2008 r.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171215473

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.