PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | nr 881 | 35--46
Tytuł artykułu

Risk Reduction Behaviour in Consumers' Choice of Meat

Warianty tytułu
Zachowania konsumentów prowadzące do minimalizowania ryzyka przy wyborze produktów mięsnych
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
This paper presents Polish consumers' concerns about food-related hazards and methods used to reduce them. The research sample comprised 1075 respondents from the northeastern part of Poland. Analyses confirm that consumers are aware of chemical compounds in meat and are concerned about their harmful effects. They are able to assess the likelihood and seriousness of these effects and identify measures to reduce their expo­ sure to risk. The most important risk-reducing strategies include "quality assurance" and "product appearance". It can also be concluded that the perception of risk depends on the demographic characteristics of the respondents, because different groups within society perceive and respond to risk differently. (original abstract)
W artykule przedstawiono zagadnienia dotyczące postrzegania przez polskich konsumentów zagrożeń związanych z żywnością, a także metod stosowanych w celu ich zmniejszenia. Badaniem objęto 1075 respondentów z północno-wschodniej Polski. Analizy potwierdzają, że konsumenci są świadomi obecności szkodliwych związków chemicznych w mięsie i wyrażają obawy o negatywne konsekwencje ich działania. Dokonano oceny prawdopodobieństwa i ważności skutków działania owych związków, jak również określono działania zmierzające do ograniczenia ekspozycji na ryzyko. Wyodrębniono główne metody, które zdaniem respondentów mogą wpływać na zmniejszanie ryzyka, tj. "gwarantowana jakość produktu" i "wygląd produktu". Badania wykazały, że postrzeganie ryzyka zależy od cech demograficznych respondentów, gdyż różne grupy społeczne postrzegają i reagują na zagrożenia w odmienny sposób. (abstrakt autora)
Rocznik
Numer
Strony
35--46
Opis fizyczny
Twórcy
  • University of Warmia and Mazury in Olsztyn, Poland
  • University of Warmia and Mazury in Olsztyn, Poland
Bibliografia
  • Bauer R. A. [1967], Consumer Behaviour as Risk Taking [in.] Cox D. F. (ed.), Risk Taking & Information Handling in Consumer Behaviour, Harvard University Press, Boston.
  • Beck U. [1986], Risikogesellschaft - Auf dem Weg in eine andere Moderne, Frankfurt.
  • Conchar M. P., Zinkhan G. M., Peters c., Olavarrieta S. [2004], An Integrated Framework for the Conceptualization of Consumers' Perceived Risk Processing, "Journal of Academy of Marketing Science", nr 32.
  • Cox D. F. [1967], Synthesis-perceived Risk and Information Handling [in.] Cox D. F. (ed.), Risk Taking & Information Handling in Consumer Behaviour, Harvard University Press, Boston.
  • Duffy R., Fearne A., Healing V. [2005], Reconnection in the UK Food Chain: Bridging the Communication Gap between Food Producers and Consumers, "British Food Journal", nr 107(1).
  • Erevelles S. [2001], The Universality of the Signal Theory for Products and Services, "Journal of Business Research", nr 52(2).
  • Finucane M. L., Holup J. L. [2005], Psychosocial and Cultural Factors Affecting the Perceived Risk of Genetically Modified Food: An Overview of the Literature, "Social Science & Medicine", nr 60.
  • Kim R. [2008], Japanese Consumers' Use of Extrinsic and Intrinsic Cues to Mitigate Risky Food Choices, "International Journal of Consumer Studies", nr 32.
  • Kornelis M., De Jonge L, Frewer L., Dagevos H. [2007], Consumer Selection of Food­ - Safety Information Sources, "Risk Analysis", nr 27(2).
  • Krystallis A., Chryssohoidis G. [2005], Consumers' Willingness to Pay for Organic Food: Factors that Affect it and Variation per Organic Product Type, "British Food Journal", nr 107(4/5).
  • McCarthy M., Henson S. [2005], Perceived Risk and Risk Reduction Strategies in the Choice of Beef by Irish Consumers, "Food Quality and Preference", nr 16.
  • Miller G. Y., Unneverhr L. J. [2001], Characteristics of Consumer Demand and Their Willingness to Pay for Certified Safer Pork, "Journal of Agribusiness", nr 2.
  • Mitchell V. W. [1999], Consumer Perceived Risk: Conceptualizations And Models, "European Journal of Marketing", nr 33(112).
  • Mitchell V. W., McGoldrick P. J. [1996], Consumers' Risk Reduction Strategies: A Review and Synthesis, "The International Review of Retail, Distribution and Consumer Research", nr 6(1).
  • Motarjemi Y., Mortimore S. [2005], Industry's Need and Expectations to Meet Food Safety, 5th International Meeting: Noordwijk Food Safety and HACCP Forum 9-10 December 2002, "Food Control", nr 16.
  • Northen J. R. [2000], Quality Attributes and Quality Cues, Effective Communication in the UK Meat Supply Chain, "British Food Journal", nr 102(3).
  • Pidgeon N., Hood C., Jones D., Turner B., Gibson R. [1992], Risk Perception in Royal Society, "Risk Analysis, Perception and Management", The Royal Society.
  • Rosati S., Saba A. [2004], The Perception of Risks Associated with Ford-related Hazards and Perceived Reliability of Sources of Information, "International Journal of Food Science and Technology", nr 39.
  • Roselius T. [1971], Consumer Rankings of Risk Reduction Methods, "Journal of Marketing", nr 35(1).
  • Stone R., Gronhaug K. [1993], Perceived Risk: Further Considerationsjor the Marketing Discipline, "European Journal of Marketing", nr 27(3).
  • Tse A. C. B. [1999], Factors Affecting Consumer Perceptions on Product Safety, "European Journal of Marketing", nr 33(9/10).
  • Vida I., Reardon J. [2008], Domestic Consumption: Rational, Effective or Normative Choice? "Journal of Consumer Marketing", nr 25(1).
  • Viscusi W. K., Evans W. N. [2006], Behavioral Probabilities, "Journal of Risk Uncertainty", nr 32(1).
  • Yeung R. M. W., Morris J. [2001], Food Safety Risk: Consumer Perception and Purchase Behavior, "British Food Journal, nr 103(3).
  • Yeung R. M. W., Morris J. [2006], An Empirical Study of the Impact of Consumer Perceived Risk on Purchase Likelihood: A Modelling Approach, "International Journal of Consumer Studies", nr 30(3).
  • Yeung R. M. W., Yee W. M. S. [2003], Risk Reduction: An Insight from the UK Poultry Industry, "Nutrition & Food Science", nr 33(5).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171215525

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.