PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | nr 1 | 11--21
Tytuł artykułu

Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa - konstytuowanie kocepcji w perspektywie strategicznej

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Social Responsibility of Contemporary Enterprise - The Implementing Conception in Strategic Prospect
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Praca dotyczy problemu wdrażania zasad społecznej odpowiedzialności (ang. Corporate Social Responsibility - CSR) w przedsiębiorstwie i reperkusji z tym związanych. Mimo znaczących dokonań teoretycznych i praktycznych pozostają nadal wątpliwości metodyczne co do zastosowania CSR, szczególnie jako narzędzia i modelu biznesowego. W pracy wskazano niektóre ważne - zdaniem autorów - przedsięwzięcia na rzecz rozwijania koncepcji CSR. Dokonano oceny przesłanek związanych z formułowaniem strategii oraz przyjmowaniem celów przedsiębiorstwa w kontekście CSR. Zaprezentowano wyniki własnych badań w zakresie poglądów kadry menedżerskiej na temat postrzegania podejścia CSR. Są one korzystne i wspierają ewentualną aplikację tego podejścia w praktyce. Strategiczna implementacja CSR zbliża korporację do realizacji wyzwań wpisanych w postulat P. Druckera: "(...) aby wszystko, co rzeczywiście leży w interesie publicznym, stało się interesem własnym przedsiębiorstwa". (abstrakt oryginalny)
EN
The paper concerns the Corporate Social Responsibility (pol. Społeczna odpowiedzialność przedsiebiorstwa) concept and implementing of principle of CSR in strategic prospect with repercussions related it. In spite of significant theoretical and methodical effecting, doubts in relation to practical application of CSR still remain, particularly as instruments and business model. In author's opinion it indicate in work some important - in favor of - venture of development the CSR concept. It perform estimate of premise related CSR with formulating strategy and in context reception of purpose of enterprise. It present results of research in range of view about perception of CSR conception from approach of top managers (head officers). They are advantageous and they lean possible application of this approach in practice. Strategic implementation approximate for realization of postulate corporation CSR P. Drucker thesis: that everything really serves the interests public, it has become interest and business of enterprise. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
11--21
Opis fizyczny
Twórcy
  • Politechnika Wrocławska
autor
  • Politechnika Wrocławska
Bibliografia
  • [1] Bachorski-Rudnicki M., Kroik J., ISO 26000, "Problemy Jakości" 2011, nr 7.
  • [2] Chan Kim W., Mauborgne R., Strategia błękitnego oceanu. Jak wykorzystać wolną przestrzeń rynkową i sprawić, by konkurencja stała się nieistotna, MT Biznes, Warszawa 2010.
  • [3] Drucker P., Classic Drucker, MT Biznes, Warszawa 2010.
  • [4] Gasiński T., CSR - ostatni element układanki zwanej biznesem, "Przegląd Corporate " 2009, nr 2 (3).
  • [5] Grant R.M., Współczesna analiza strategii, Oficyna a Wolters Kluwer Business, Warszawa 2011.
  • [6] Jabłoński M., Geometria modeli biznesu, "Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa" 2011, nr 4.
  • [7] Krawiec F., Zarządzanie strategią firmy, Difin, Warszawa 2011.
  • [8] Kroik J., Skonieczny J., Odwzorowanie odpowiedzialności społecznej w strategii przedsiębiorstwa, materiały konferencyjne Nauka dla zarządzania - u początków i współcześnie, Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy im. J. Kochanowskiego w Kielcach i Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Kielce-Katowice 2011.
  • [9] Kuraszko I., Nowa komunikacja społeczna, wyzwaniem odpowiedzialnego biznesu, Difin, Warszawa 2010.
  • [10] Malara Z., Kroik J., CSR i zrównoważony rozwój w warunkach silnej konkurencji, "Zeszyty Naukowe", OTN, Ostrołęka 2012, nr XXV.
  • [11] Morgan M., Levitt R., Malek W., Skuteczne wdrażanie strategii, Wydawnictwa Profesjonalne PWN, Warszawa 2010.
  • [12] Obłój K., Pasja i dyscyplina strategii, jak z marzeń i decyzji zbudować sukces firmy, Wyd. Poltext, Warszawa 2010.
  • [13] Raszkowska G., Pracodawcy przyjmują kodeks, Kariera i biznes, "Rzeczpospolita", wydanie z 09.03.2011 r.
  • [14] Rok B., Odpowiedzialny biznes w nieodpowiedzialnym świecie, Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Akademia Rozwoju Filantropii, Warszawa 2004.
  • [15] Rok B., Stolorz S., Stanny D., Menedżerowie 500 i odpowiedzialny biznes. Wiedza - postawy - praktyka, Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Bank Światowy, Akademia Rozwoju Filantropii w Polsce, Warszawa 2003.
  • [16] Rybak M., Etyka menedżera - społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw, PWN, Warszawa, 2004.
  • [17] Wołczek P., Strategia a CSR, [w] Społeczna odpowiedzialność organizacji, metodyka, narzędzia, ocena, (red.) Pisz Z., Rojek-Nowosielska M., Wyd. UE we Wrocławiu, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu", nr 156, Wrocław 2011.
  • [18] The first ever European survey of consumers' attitudes towards Corporate Social Responsibility, "CSR Europe Magazine The Corporate Social Responsibility Magazine in Europe", January 2001.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171215723

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.