PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2009 | nr 20 | 129--144
Tytuł artykułu

Technologia ICT a jakość życia

Warianty tytułu
ICT and Quality of Life
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Przyczyny aktywności w sieci należy poszukiwać w (niekoniecznie świadomym) dążeniu każdej jednostki ludzkiej do zaspakajania swoich potrzeb (emocjonalnych i poznawczych), osiągania osobistych wartości, uzyskania zadowolenia i poprawy jakości swojego życia. Wszelkiego rodzaju wsparcie można uzyskać na rozmaitych portalach społecznych i forach dyskusyjnych, jak również w blogach. Na jakość życia mają również wpływ szybkość przepływu informacji oraz refleksyjność. (abstrakt oryginalny)
EN
ICT helps the peo0ple o realize new ways of communication and their creative expression in the network. A motivation for such activites of every human being should be seeking intendency to fulfill his/her needs (emotional and cognitive), to achieve personal values, to acquire satisfaction and to improve the quality of his/her life. Any kind of support can be get on the various community portals and discussion forums, or on blogs as well. Virtual relations, information overload, speed and independence of time, and reflexivity have their influence on the quality of life. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
129--144
Opis fizyczny
Twórcy
  • Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Bibliografia
  • Argyle, M. (2004). Przyczyny i korelaty szczęścia. W: Czapiński, J. (red.) Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu, zdrowiu, sile i cnotach człowieka. Warszawa: PWN.
  • Atkinson. R.D., Castro, D.D. (2008). Digital Quality of Life. Understanding the Personal and Social Benefits of the Information Technology Révolution. http://www.innovationpolicy.org.
  • Bańka, A. (1994). Jakość życia w psychologicznych koncepcjach człowiek i pracy. W: Bańka, A., Derbis, R. (red.), Psychologiczne i pedagogiczne wymiary jakości życia. Poznań: WSP.
  • Bańka, A. (2005). Jakość życia a jakość rozwoju. Społeczny kontekst płci, aktywności i rodziny. W: Bańka, A. (red.). Psychologia jakości życia. Poznań.
  • Battelłe, J. (2006). Szukaj. Jak Google i konkurencja wywołali biznesową i kulturową rewolucję. Warszawa: PWN.
  • Bolter, J.D. (2005). Komputer: maszyna i narzędzie, W: M. Hopfmger (red.) Nowe media w komunikacji społecznej XX wieku, Warszawa: Oficyna Naukowa.
  • Bourdieu, P. (1986). Distinction. A Social Critique of the Judgment of Taste. London: Routledge.
  • Bush, V. (1945). As We May Think. "The Atlantic Monthly". http://www.theatlantic.com/doc/194507/bus (04.08.2009).
  • Carr, N. (2003). IT Doesn't Matter. Harvard: Harvard Bussiness Review. (May).
  • Castells, M. (1996). The Rise of the Network Society. Cambridge: Blackwell.
  • Cialdini, R. (2004). Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka. Gdańsk: GWP.
  • Csikszentmihalyi, M. (1999) Implications of A Systems Perspective for the Study of Creativity. W: Sternberg, R. (red.), Handbook of creativity. NY: Cambridge University.
  • Czapiński, J. (1994). Psychologia szczęścia. Warszawa: PTP.
  • Czapiński, J. (2004). Ekonomiczne przesłanki i efekty dobrostanu psychicznego. W: Tyszka, T. (red.) Psychologia ekonomiczna. Gdańsk: GWP.
  • Dunbar, R. (1996). Grooming, gossip, and the evolution of language. Cambridge: Harvard University Press.
  • Gladwell, M. (2000). The tipping point: How little things can make a big difference. Boston: Little Brown.
  • Haidt, J. (2007). Szczęście. Od mądrości starożytnych po koncepcje współczesne. Gdańsk: GWP.
  • Jacennik, B. (1999) Perspektywy marketingu społecznego w Polsce. Nowiny Psychologiczne. Promocja Zdrowia, Nauki Społeczne i Medycyna. -2000, nr 19.
  • Juza, M. (2007). Wiedza ekspercka a mądrość zbiorowa w komunikacji internetowej. Studia Socjologiczne nr 3 (186).
  • Krasoń, M. (2008). Sztuczna inteligencja 3.0. Manager Magazin. Edycja Polska, (styczeń).
  • Krzysztofek K. (2002). Homo mobilis: style życia i aktywności w społeczeństwie informacyjnym. W: Cellary, W. Polska w drodze do globalnego społeczeństwa informacyjnego. Raport o rozwoju społecznym. Warszawa: UNDP.
  • Lessig, L. (2005). Wolna kultura. Warszawa: WSiP.
  • Levy, P. (2005). Drugi potop, w: M. Hopfinger (red.), Nowe media w komunikacji społecznej XX wieku. Warszawa: Oficyna Naukowa.
  • Maslow, A. (1986) W stronę psychologii istnienia. Warszawa, Pax.
  • McConatha, D., McConatha, J. T., and Dermigny, R. (1994). The Use of Interactive Computer Services to Enhance the Quality of Life for Long-Term Care Residents. "The Gerontologist", 34.
  • Naish, J. (2009). Pod lawiną. "Forum", nr 28 (13.07. - 19.07.2009).
  • Pennebaker, J. (1997). Opening up: The healing power of expressing emotions. NY: Guilford.
  • Riva, G., Galimberti, C. (1998). Computer-Mediated Communication: Identity and Social Interaction in an Electronic Environment, "Genetic, Social and General Psychology Monographs", 124.
  • Rostowska, T. (2008). Małżeństwo, rodzina, praca i jakość życia. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls".
  • Schwartz, B. (2004). The paradox of choice. NY: Harper Collins.
  • Seligman, M. (2005). Prawdziwe szczęście. Psychologia pozytywna a urzeczywistnienie naszych możliwości trwałego spełnienia. Poznań: Media Rodzina.
  • Stankiewicz, Z. (2004). Sens, jakość i wartość życia. Wykład dla uniwersytetu trzeciego wieku i klubu seniora. Słupsk.
  • Trzebińska, E., Łuszczyńska, A. (2002). Psychologia Jakości Życia. W: Z., Jurkowlaniec (red.), Psychologia Jakości Życia. Warszawa, SWPS.
  • Walther, J.B, Tidwell, L.C. (1995). Nonverbal Cues in Computer-Mediated Communication, and the Effects of Chronemics on Relational Communication. "Journal of Organizational Computing", 5 (4).
  • Wełsch, W. (2005). O świecie mediów elektronicznych, w: M. Hopfinger (red.) Nowe media w komunikacji społecznej XX wieku, Warszawa: Oficyna Naukowa.
  • Yalom, I. D. (1995). The Theory and Practice of Group Psychotherapy (4th ed.). New York, NY: Basic Books, Inc.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171215769

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.