PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | nr 884 | 87--101
Tytuł artykułu

Projekcje struktury ludności w Polsce w latach 2002-2052 według wykształcenia jako kluczowego czynnika kapitału ludzkiego

Warianty tytułu
Projections of the Population Structure in Poland in 2002-2052 by Education as a Key Factor of Human Capital
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Kapitał ludzki należy do najważniejszych zasobów warunkujących procesy, które kształtują poziom i jakość życia ludności. Według twórców teorii kapitału ludzkiego kluczowym czynnikiem wpływającym na kapitał ludzki jest formalne wykształcenie. Celem pracy jest oszacowanie struktury ludności według wykształcenia w Polsce w latach 2002-2052, a więc w okresie intensywnych przemian struktury populacji. W związku z tym przeprowadzono projekcje zmian zasobów pracy według wieku, płci i wykształcenia za pomocą metody projekcji wielostanowych. W badanym okresie przewidywany jest wzrost poziomu wykształcenia w Polsce, gdyż młodsze generacje lepiej wyedukowanych osób będą zastępować pokolenia starsze charakteryzujące się niższym jego poziomem. Przyczyni się to do wzrostu poziomu kapitału ludzkiego przypadającego na jednostkę populacji w wieku produkcyjnym. Konsekwencją zmian demograficznych będzie kurczenie się rynku pracy oraz starzenie się zasobów pracy. Może to negatywnie wpłynąć na jakość kapitału ludzkiego na poziomie zagregowanym w Polsce. (abstrakt autora)
EN
Human capital is one of the most important resources that affect both the level and quality of standard of living. According to the progenitors of the theory of human capital, formal education is a key factor in human capital. The aim of the study is to estimate population structure by education in Poland in the years 2002-2052 - when an intensive demographic change is anticipated. To this end, we use the multi-state demographic projection method for estimating population by age, sex and education. Our results suggest that the level of education of Poland's population will rise as young, better educated cohorts replace the generations working now. Thus an increase in the human capital of individuals on the labour market will occur. Negative consequences of demographic change are also expected. For example, there will be a decrease in the size of the working population as it ages, which will have a negative impact on aggregated human capital in Poland.(original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
87--101
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
Bibliografia
  • Becker G.S. (1993), Human Capital: A Theoretical and Empirical Analysis, with Special Reference to Education, 3rd ed., University of Chicago Press, Chicago.
  • Brass W. (1971), Biological Aspects of Demography, Taylor and Francis, London.
  • Dobija M. (2002), Kapitał ludzki i intelektualny w aspekcie ekonomii i rachunkowości, Wydawnictwo AE w Krakowie, Kraków.
  • GUS (2010), Baza danych. Demografia, Główny Urząd Statystyczny, Warszawa, www.stat.gov.pl (luty 2010).
  • Holzer J.Z. (2003), Demografia, PWE, Warszawa.
  • Lutz W. (1994), Population-Development-Environment: Understanding Their Interactions in Mauritius, Springer Verlag, Berlin.
  • Lutz W. (2009), Sola Schola et Sanitate: Human Capital as the Root Cause and Priority for International Development? "Philosophical Transactions of the Royal Society B (Biological Sciences)", vol. 364.
  • Lutz W., Goujon A., Samir K.C., Sanderson W.C. (2007), Reconstruction of Populations by Age, Sex and Level of Educational Attainment for 120 Countries for 1970-2000, IIASA Interim Report IR-07-002, Laxenburg.
  • Mincer J. (1974), Schooling, Experience, and Earnings, Columbia University Press, New York.
  • ONZ (2009), World Population Prospects: The 2008 Revision, Population Division of the Department of Economic and Social Affairs of the United Nations Secretariat, New York.
  • Preston S.H., Heuveline P., Guillot M. (2001), Demography. Measuring and Modeling Population Processes, Blackwell Publishing, Oksford.
  • Rada Europejska (2005), Presidency Conclusions of the Brussels European Council (22 and 23 March 2005), Mid-term review of the Lisbon Strategy (http://ec.europa.eu/ archives/ european-council/ index_en.htm).
  • Rogers A. (1975), Introduction to Multiregional Mathematical Demography, John Wiley & Sons, New York.
  • Rozwój kapitału intelektualnego współczesnej organizacji (2005), red. A. Szałkowski, Wydawnictwo AE w Krakowie, Kraków.
  • Rószkiewicz M. (2009), Diagnoza stanu szkolnictwa wyższego w Polsce. Wyzwania w obszarach strategicznych [w:] Polskie szkolnictwo wyższe. Stan, uwarunkowania i perspektywy, Konferencja Rektorów Akademickich Szkół Polskich, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
  • Schultz T.W. (1963), The Economic Value of Education, Columbia University Press, New York.
  • UNESCO (2006), International Standard Classification of Education ISCED 1997, Organizacja Narodów Zjednoczonych do spraw Oświaty, Nauki i Kultury, Paryż.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171216397

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.