PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2005 | nr 9 | 83--94
Tytuł artykułu

Strategia przywództwa kosztowego przedsiębiorstwa

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
The Strategy of Cost Leadership
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Autor omówił warunki skutecznego stosowania strategii przywództwa kosztowego. Jej motywem przewodnim jest niski koszt wytwarzania w porównaniu z firmami konkurencyjnymi bez obniżania jakości wytwarzania wyrobów. Wyniki badań pokazały, że wiele przedsiębiorstw wytwarzając po najniższych kosztach osiągają korzyści, dzięki tzw. efektowi doświadczenia, który dowodzi, że całkowity koszt jednostkowy produktu zmniejsza się o stały procent każdorazowo, gdy podwaja się wartość produkcji. Strategia przywództwa kosztowego jest szeroko stosowana w firmach amerykańskich, japońskich i polskich. Autor przytoczył firmy, które są dobrze znane ze swoich tanich strategii kosztowych: Boeing, Black & Decker, Toyota Motors, Honda Motors, General Motors, Cash & Carry Makro, Browary Żywiec i Carlsberg Okocim.
EN
The article presents definition and classification of competitive strategies. M. Porter labell these three strategies: cost leadership, differentation and focus. The strategy of cost leadership applies to businesses, which attemps to become the lowest cost producer in an industry. A cost leadership strategy is widely followed by firms in America, Japan and Poland. Examples of firm that are well known for their low-cost leadership strategies are Boeing, Black & Decker, Toyota Motors, Honda Motors, General Motors, Macro Cash & Carry, Żywiec Breweries and Carlsberg Okocim Breweries. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
83--94
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Szczeciński
Bibliografia
  • Abbel D., Hammond J.: Strategic Market Planning, Problem Annalistic Approaches. Prentice-Haal International, Englewood Cliffs 1979, s. 86.
  • Fuzje i przejęcia przedsiębiorstw. Red. W. Frąckowiak. PWE, Warszawa 1998, s. 24.
  • Johnson G., Scholes K.: Exploring Corporate Strategy. Englewood Cliffs 1999, s. 104.
  • Kupczyk A., Jare M., Osiak J.: Aktualna sytuacja i perspektywy sektora browarniczego w Polsce. "Przemysł Fermentacyjny i Owocowo-Warzywny" 1999, nr 2, s. 6-7.
  • Little A.D.: Managament Information Systems. Guernej Press, Yale 1991, s. 62.
  • Maciejewska A.: Branża motoryzacyjna. "Rzeczpospolita" 2003, nr 222, s. 5.
  • Nasierowski W.: Formułowanie strategii przedsiębiorstwa. INGO, Warszawa 1998, s.84.
  • Niemczynowicz B., Drążek Z.: Zarządzanie strategiczne przedsiębiorstwem. PWE, Warszawa 2003, s. 57-64.
  • Penrose E.T.: The Theory of Growth of Firm. Oxford 1979, s. 43.
  • Pierścionek Z.: Strategie rozwoju firmy. PWN, Warszawa 1998, s. 20-21.
  • Piskorski M.: Polfy w ofensywie. "Rzeczpospolita" 2002, nr 19, s. 3.
  • Porter M.E.: Strategia konkurencji. PWE, Warszawa 1998, s. 50.
  • Stefaniak P.: Przemysł okrętowy, Raport. "Boss Gospodarka" 2002, nr 5, s. 3.
  • Stonehouse G., Hamil J., Cambell D., Purdie D.: Globalizacja. Strategia i zarządzanie. Felberg SJA, Warszawa 2001, s. 102.
  • Urbanowsa-Sojkin E.: Zarządzanie przedsiębiorstwem. Od kryzysu do sukcesu. Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań 1999, s. 145.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171216493

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.