PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2010 | nr 151 | 17--27
Tytuł artykułu

What Does Safety and Quality Mean for Organic Food Consumers?

Autorzy
Warianty tytułu
Co oznacza bezpieczeństwo i jakość dla konsumentów żywności ekologicznej?
Języki publikacji
EN
Abstrakty
Celem niniejszego artykułu jest przedstawienie opinii konsumentów dotyczących postrzegania produktów rolnictwa ekologicznego w odniesieniu do ich bezpieczeństwa i jakości. Wszystkie rozważania w nim zawarte zostały oparte na przeprowadzonym w 2004 roku badaniu własnym oraz na analizie danych literaturowych. Kluczowymi determinantami wpływającymi na wybór produktów rolnictwa ekologicznego wśród konsumentów z wielu krajów są motywy związane z wpływem na zdrowie oraz z bezpieczeństwem ich stosowania. Przeprowadzone badania własne pozwalają stwierdzić, że znacząca część konsumentów deklaruje chęć zakupu żywności ekologicznej właśnie ze względów zdrowotnych. Związane jest to z oczekiwaniami konsumentów co do efektów stosowania diety zawierającej żywność ekologiczną - zachowaniem bądź polepszeniem zdrowia. Ponadto konsumenci ci są przekonani o wysokich walorach odżywczych tego typu żywności, co decyduje o wysokiej jakości produktów rolnictwa ekologicznego. (abstrakt oryginalny)
Rocznik
Numer
Strony
17--27
Opis fizyczny
Twórcy
  • Poznań University of Economics, Poland
Bibliografia
  • Alvensleben R. von, Ecological aspects of Food Demand: The Case of Organic Food in Germany, AIR-CAT 4th Plennary meeting: Health, Ecological and Safety Aspects in Food Choice 1998, 4, p. 68-79.
  • Alvensleben R. von, Altmann M., Determinants of the demand for organic food in Germany, p. 235-243.
  • Davies A., Titterington A.J., Cochrane C, Who buys organic food? A profile of the purchasers of organic food in Northern Irleand, British Food Journal 1995, 97(10), p. 17-23.
  • Ekelund L., Vegetable consumption and consumer attitudes towareds organically grown wegetables - the case of Sweden, Acta Horticulturae 1989, Vol. 259, p. 163-172.
  • Grunert S.C., Green consumerism in Denmark: some evidence from the Oko foods project, p. 140-151.
  • Gutkowska K., Ozimek I., Selected aspects of food consumers behaviour - criterion of diversity, SGGW Publishing Company, Warszawa 2005 (in Polish).
  • Hasslinger R., Public awareness for organic products: "But BIO, plase", in: Book of papers. European Summer Academy on Organic Farming, Lednice, Czech, 21-23 June 2001.
  • Jolly D., Differences between buyers and nonbuyers of organic produce and willigness to pay organic price premiums, Journal of Agribusiness 1994, Vol. 9, No. 1, p. 97-111
  • Kyriakopoulos K., Ophuis P.A.M., A pre-purchase model of consumer choice for biological foodstuff, Journal of International Food&Agribusiness 1997, 8(4), p. 37-53 .
  • Luczka-Bakula W., Organic food market, PWE, Warszawa 2007 (in Polish) .
  • Magnusson M.K., Arvola A., Koivisto Hursti U., Attitudes towards organic food among Swedish consumers, British Food Journal 2001, Vol. 103, No. 3, p. 209-226 .
  • McCluskey J., Game A, Theoretic Approach to Organic Foods: An Analysisnof Asimetric Information and Policy, Agricultural and Resource Economics Reviev, 29(l)/2000, p. 1-9.
  • Oude Ophuis P., Biological market strategies, market situation and positioning strategies for biological products in the Netherlands, Proceedings of the Conference The European Union Market of Organically Grown Products, Brussel 23rd March 1994.
  • Roody G., Cowan C.A., Hutchinson G., Consumer attitudes and behaviour to organic foods in Irleand, J. Int. Consumer Market 1996, Vol. 9, p. 41-63.
  • Thompson G., Consumer demand for organic foods: What we know and what we need to know, American Journal of Agricultural Economics 1998, Vol. 80(5), p. 1113-1118.
  • Tregear A., Dent J.B., McGregor M.J., The demand for organically grown produce, British Food Journal 1994, Vol. 96, p. 21-25.
  • Wandel M., Bugge A., Environmental concern in consumer evaluation of food quality, 1997, p. 19-26.
  • Wier M., Calverley C, Market Potential for Organic Foods in Europe, British Food Journal 2002, Vol. 104(1), p. 45-62 .
  • Witczak J., Consumers perception of organic food products, w: Produktova Politika v Globalnom Obchode, Kollar V, Knoskova L. (ed.), Ekonomicka Univerzita v Bratislave, Bratislava 2009, ISBN 978-80-225-2746-0.
  • Witczak J., Sojkin B., Consumer on the organic food market, Handel Wewnętrzny 2009, nr 4-5 (in Polish) .
  • Żakowska-Biemans S., Gutkowska K., Organic food market in Poland and other European countries, SGGW Publishing Company, Warszawa 2003 (in Polish)
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171216609

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.