PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2009 | nr 19 | 73--91
Tytuł artykułu

Międzyorganizacyjne systemy informacyjne - trendy, problemy, próba klasyfikacji

Warianty tytułu
Inter-Organizational Information Systems - trends, problems, an attempt of classification
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W ostatnich latach nastąpił gwałtowny rozwój międzyorganizacyjnych systemów informacyjnych. Przyczyniła się do tego globalizacja, pociągająca za sobą rosnącą konkurencją w skali międzynarodowej i światowej. Efektem tego jest potrzeba doskonalenia wspólnych procesów wielu organizacji, przede wszystkim w ramach łańcucha dostaw. Optymalizacja procesów w ramach zarządzania łańcuchem dostaw nie jest możliwa bez wsparcia systemami informatycznymi i to nie systemami umożliwiającymi samą elektroniczną wymianę danych, ale także integrującymi systemy informacyjne organizacji na poziomie procesów biznesowych. W artykule przedstawione są współczesne trendy w integracji systemów, oraz systemy informatyczne i technologie istotne dla relacji typu B2B. Na tej podstawie autor podjął próbę opracowania klasyfikacji międzyorganizacyjnych systemów informacyjnych. (abstrakt oryginalny)
EN
In recent years there has been a rapid development of Inter-Organizational Information Systems. Contributed to this globalization, which brings increasing competition in international and world-wide relations. The result is a need for rationalizing the common processes of many organizations, primarily in the supply chain. Optimization of processes within supply chain management is not possible without the support of computerized information systems, and not only electronic data interchange systems, but also integrating information systems on the level of business processes. The article presents current trends in systems integration as well as information systems and technologies relevant to B2B relationships. On this basis, the author attempted to develop a classification of Inter- Organizational Information Systems. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
73--91
Opis fizyczny
Twórcy
  • Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Bibliografia
  • Badakhchani H. (2004), Introduction to RosettaNet, Dev2dev, http://dev2dev.bea.eom/pub/a/2004/12/ RosettaNet.html.
  • Brocke von J., Thomas O., Sonnenberg C., Schenk B. (2008), Economics of Service Oriented Architecture - Measuring the Financial Performance, [w:]S. Wrycza (red.), Proceedings ofBIR '2008 the Seventh International Conference on Perspectives In Business Informatics Research, Uniwersytet Gdański, Gdańsk, s. 268-281.
  • Business Process and Business Information Analysis Overview v. 1.0 (2001), Business Process Team, UN/CEFACT and OASIS, http://www.ebxml.org/specs/bpOVER.pdf.
  • Cameron J. (2002), UN-EDIFACT or XML: A Critical Ecommerce Decision, [w:] M. Niedźwiedziński (red.), Wybrane problemy zastosowania Electronic Data Interchange i Electronic Commerce, Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica 157, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, s.111-123.
  • Carter L. (2001), Cisco 's Virtual Close, Harvard Business Review, April 2001.
  • Cherbakov L., Galambos G., Harishankar R., Kalyana S., Rackham G. (2005), Impact of Service Orientation at Business Level, IBM Systems Journal, Vol. 44, No. 4, s. 653-668.
  • Chiu R.-K., Chen J.C.H. (2005), A generic service model for secure data interchange, Industrial Management and Data Systems, Vol. 105, No. 5, s. 662-681.
  • Choe J. (2008), Inter-organizational'relationships and the flow of information through value chains, Information & Management 45, s. 444-450.
  • Clark R. (1992), Extra-Organisational Systems: A Challenge to the Software Engineering Paradigm, paper presented at the IFIP World Congress, Madrid, http://www.rogerclarke.com/SOS/ PaperExtraOrgSys.html.
  • ebXML Catalog of Common Business Processes v.1.0 (2001), Business Process Project Team, UN/CEFACT and OASIS, http://www.ebxml.org/specs/bpPROC.pdf.
  • Erl T. (2005), Service-oriented architecture: concepts, technology, and design, Prentice Hall Professional Technical Reference, Upper Saddle River.
  • Frankowski J., Kamiński P., Kupidura H., Szczekocka E. (2008), Semantically- Enabled SOA Governance to Improve BPMLifecycle, [w:] S. Wrycza (red.), Proceedings of BIR '2008 the Seventh International Conference on Perspectives In Business Informatics Research, Uniwersytet Gdański, Gdańsk, s. 36-46.
  • Hagel J. III (2003), Dźwignia wzrostu: jak zwiększyć sprzedaż, nie poświęcając zysków, Harvard Business Review Polska, Kwiecień 2003, s. 97-108.
  • Howard M., Vidgen R. (2003), Overcoming stakeholder barriers in the automotive industry: Building to order with extra-organizational systems, Journal of Information Technology 18(1), s. 27-44.
  • Kamiński A., Polak P., Wieczorkowski J. (2004), Narzędzia wspomagania integracji międzyorganizacyjnych procesów biznesowych, [w:] E. Niedzielska, H. Dudycz, M. Dyczkowski (red.), Nowoczesne technologie informacyjne w zarządzaniu, Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu nr 1044, Wrocław, s. 487-495.
  • Kamiński A., Polak P., Wieczorkowski J. (2005), New Tendencies in Integration of Information Systems, [w:] B. Kubiak, A. Korowicki (red.), Information Management, Uniwersytet Gdański, Gdańsk, s. 206-210.
  • Konsynski B.R. (1993), Strategic Control in the Extended Enterprise, IBM Systems Journal 32, s. 111-142.
  • Kosmacz-Chodorowska A. (2002), Krajowe inicjatywy na rzecz elektronicznej gospodarki wg globalnych standardów, [w:] M. Niedźwiedziński (red.), Wybrane problemy zastosowania Electronic Data Interchange i Electronic Commerce, Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica 157, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, s.63-76.
  • Kotok A., Webber D.R.R. (2002), ebXML: The New Global Standard for Doing Business Over, New Readers Publishing, Indianapolis.
  • Kuhn H., Bayer F., Junginger S., Karagiannis D. (2003), Enterprise Model Integration, [w:] K. Bauknecht, A. M. Tjoa, G. Quirchmayr (red.), Proceedings of the 4th International Conference EC-Web 2003 - DEXA 2003, LNCS 2738, Springer Verlag, s.379-392.
  • Marshal B. (2000), Applied XML Solutions, Sams Publishing, Indianapolis.
  • Pavlou T., Karakostas B. (2005), Web Services: Enabling Technology Supporting Interoperability in E-Supply Chain, [w:] B. Kubiak, A. Korowicki (red.), Information Management, Uniwersytet Gdański, Gdańsk, s. 370-385.
  • Polak P. (2004), Od integracji technologii informatycznych do integracji informacji -pojęcie integracji w systemach informacyjnych, [w:] A. Szewczyk (red.), Informacja - dobra lub zła nowina, Uniwersytet Szczeciński, Szczecin, s. 421-426.
  • Polak P. (2008), Prospects of Using Service Oriented Architecture in Interorganizational Integration, [w:] Korczak J., Dudycz H., Dyczkowski M. (red,), Advanced Information Technologies for Management - AITM2008, Research Papers 35, Wroclaw University of Economics, Wrocław, s. 150-157.
  • Słownik języka polskiego (1998), Red. M. Szymczak. PWN, Warszawa.
  • Soliman S., Janz D. (2004), An exploratory study to identify the critical factors affecting the decision to establish Internet-based inter-organizational information systems, Information & Management 41, pp. 697-706.
  • Vemadat F.B. (1996), Enterprise Modeling and Integration: principles and applications, Chapman & Hall, London.
  • Żochowski D. (2004), Standaryzacja transakcji w e-biznesie na przykładzie Open Buying on Internet, Roczniki Kolegium Analiz Ekonomicznych nr 12/2004, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa, s. 155-178.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171216729

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.