PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2005 | no 3 | 87--100
Tytuł artykułu

Globalisation and Artistic Culture

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
The concept of globalisation is certainly one of the most commonly used notions to describe and explain contemporary economic, social and cultural processes. This term has recently become a buzzword - increasingly unclear but at the same time more and more capacious. Z. Bauman has described this situation perfectly, noting that nowadays "globalisation is on everyone's lips. A popular word that quickly turns into a slogan, a magic formula, a password opening the gates to all mysteries of the past and present. For some, globalisation equals an array of practices that people devote themselves to in order to be happy, for others globalisation is cause of misfortune. All, however, perceive globalisation as an inevitable fate of the world, as well as an irreversible process that applies to everyone to the same extent and in the same way" (Bauman 1999). This would be hard to argue, regardless of how one judges it; globalisation is certainly an inevitable phenomenon. This feature, however, does not prove the exceptionality of globalisation processes; on the contrary, this trait is typical for all macro-social processes, which occur regardless of the individual will of their participants. (fragment of original text)
Rocznik
Numer
Strony
87--100
Opis fizyczny
Twórcy
  • Cracow University of Economics, Poland
Bibliografia
  • Adorno T.W., 1967, Die Kunst und die Kunste @@@ Ohne Leitbild, Adorno T.W., Suhrkamp Verlag, Frankfurt am Main.
  • Arendt H., 1971, Society and Culture @@@ Mass Culture Revisited, eds. Rosenberg B., White D.M., Van Nostrand Reinhold, New York.
  • Bauman Z., Globalization. The Human Consequences, Blackwell, London 1999.
  • Bogunia-Borowska M., Sleboda M., Globalizacja i konsumpcja. Dwa dylematy współczesności [Globalisation and Consumption. Two Dilemmas of Modernity], Universitas, Cracow 2003.
  • Bourdieu R., Passeron J.-C., La reproduction. Eléments pour une théorie du système d'enseignement, Les Edition des Minuit, Paris 1970.
  • Carroll N., A Philosophy of Mass Art, Clarendon Press, Oxford 1998.
  • Czerwiński M., Sztuka w pejzażu kultury [Art in the Landscape of Culture], Institute of Culture, Warsaw 1997.
  • Duvignaud J., The Sociology of Art, Paladin, London 1972.
  • Dziemidok B., 2002, Tożsamość narodowa a sztuka i nowe media w epoce globalizacji [National Identity vs Art and New Media in the Age of Globalisation], "Kultura i Społeczeństwo", nr 1.
  • Gans H.J., Popular Culture and High Culture, Basic Books Inc., New York 1974.
  • Gasset J., Ortega Y., Bunt mas [Revolt of the Masses], Muza, Warsaw 2002.
  • Golka M., Socjologiczny obraz sztuki [The Sociological Image of Culture], ARS Nova, Poznań 1996.
  • Greenberg C., 1957, Awangarda i kicz [Avant-Garde and Kitsch] @@@ Kultura masowa [Mass Culture], ed. Miłosz C., Literary Institute, Paris.
  • Guillen M.F., 1991, Is Globalization Civilizing, Destructive or Feeble? A Critique of Five Key Debates in Social Science Literature, "Annual Sociological Review", vol. 27.
  • Kavolis V., History on Art's Side. Social Dynamics in Artistic Efflorescence, Cornell University Press, Ithaca 1972.
  • Kisiel P., 1998, Ethos i tradycja a sytuacja społeczna malarzy w Rzeczpospolitej Obojga Narodów [Ethos and Tradition vs the Social Situation of Painters in the Commonwealth of the Two Nations] @@@ Rozważania o tradycji i ethosie [Deliberations on Tradition and Ethos], eds. Baradziej J., Goćkowski J., Baran and Suszczyński, Cracow.
  • Kisiel P., Współczesna kultura artystyczna. Społeczny wymiar uczestnictwa [Modern Artistic Culture. The Social Dimension of Participation], Wyd. Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Cracow 2003.
  • Kloskowska A., Socjologia kulimy [Sociology of Culture], PWN, Warsaw 1981.
  • Kloskowska A., Kultura masowa, PWN, Warsaw 1983.
  • Kmita J., Banaszak G., Normatywno-dyrektywalna koncepcja kultury [The Normative-Directive Concept of Culture], UAM, Poznań 1994.
  • Kotler Ph., Marketing Management, Prentice-Hall, New York 1994.
  • Lazarsfeld P.F., 1959, Mass Culture Today @@@ Culture for the Millions?, ed. Jacobs N., Princeton.
  • Lepszy L., 1895, Cech malarski w Polsce [The Painters' Guild in Poland], "Wiadomości Numizmatyczno-Archeologiczne", nr 2.
  • MacDonald D., 1957, Teoria kultury masowej [A Theory of Mass Culture] @@@ Kultura masowa [Mass Culture], ed. Mitosz C., Literary Institute, Paris.
  • Morawski S., 1985, Kultura masowa a elitarna - za i przeciw [Mass Culture and High Culture - For and Against] @@@ Na zakręcie od sztuki do po-sztuki [On the Cusp of Art and Post-Art], Morawski S., Wyd. Literackie, Cracow.
  • Ptaśnik J., Cracovia 1300-1500, Cracow 1917.
  • Robertson R., Globalization: Social Theory and Global Culture, Sage Publishers, London 1992.
  • Robertson R., Glocalization: Time-Space and Homogeneity-Heterogeneity, Sage Publishers, London 1995.
  • Sklair L., Sociology of the Global System, New York 1991.
  • Strinati D., An Introduction to Theories of Popular Culture, Routledge, London 1995.
  • Storey J., An Introductory Guide to Cultural Theory and Popular Culture, University of Georgia Press, Athens 1983.
  • Sulkowski B., 2000, Kwestia tożsamości kultury masowej [The Identity of Mass Culture], "Przegląd Humanistyczny", nr 6.
  • Sztompka P., 1993, The Globalization of Human Society @@@ The Sociology of Social Change, Oxford.
  • Weitz M., 1956, The Role of Theory in Aesthetics, "Journal of Aesthetics and Art Criticism", vol. 15.
  • Zelizer V., 1999, Multiple Markets: Multiple Cultures @@@ Diversity and its Discontents: Cultural Conflict and Common Ground in Contemporary American Society, eds. Smelser N.J., Aleksander J., Princeton.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171217119

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.