PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2007 | nr 17 | 19--40
Tytuł artykułu

Recognition of Households Consumption Preferences' Profiles

Warianty tytułu
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
This article shows the results of the households ' income and expenditures analysis. Special attention was given to the relation between food and alcohol-free beverages in general expenditures and social-demographic characteristics. Three criteria of households ' division were introduced. The households were divided according to the main source of maintenance, according to number of members in the household, according to the economic situation. As a result of these steps we got 18 households subsets. For each subset the linear econometric models were estimated and verified. These models illustrate the Engel's Law. In the next step of analysis the classification rules were generated with use of data mining techniques. Data mining analysis was made for the same subsets as previously econometric models. As an output we got the rules with economic interpretation, allowing for complement of households' characteristics resulting from research based on econometric techniques. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
19--40
Opis fizyczny
Twórcy
  • Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
  • Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Bibliografia
  • Blundell R., Consumer Behaviour: Theory end Empirical Evidence - A Survey, The Economic Journal, v. 98, 389/1988, 16-65.
  • Browning M., P.A. Chiappori, Efficient Intra-Household Allocations: A General Characterization and Empirical Tests, Econometrica, v. 66, 6/1998,1241-1278.
  • Cichosz P., Systemy uczące się, WNiT, Warszawa 2000.
  • Czapiński J., T. Panek [red.], "Diagnoza społeczna 2003. Warunki i jakość życia Polaków", Wyższa Szkoła Finansów i Zarządzania, Warszawa 2004.
  • Czapiński J., T. Panek [red.], Diagnoza społeczna 2005. Warunki i jakość życia Polakó", Wizja PRESS&IT, Warszawa 2006.
  • Deaton A., The Analysis of Household Surveys. A Microeconometric Approach to Development Policy, Johns Hopkins University Press, World Bank 1997.
  • Deaton A., J. Muellbauer, Economics and Consumer Behavior, Cambridge University Press 1980.
  • Deaton A., J. Ruiz-Castillo, D. Thomas, The Influence of Household Composition on Household Expenditure Patterns: Theory and Spanish Evidence, The Journal of Political Economy, v. 97, nr 1/1989, 179-200.
  • Dudek H., Zastosowanie ekonometrycznych modeli udziału wydatków na żywność w statystyce społecznej, Wiadomości statystyczne, v. LI, 12/2006, 40-51.
  • Hall M., G. Holmes "Benchmarking Attribute Selection Techniques for discrete class data miting" IEEE Transactions on Knowledge and Data Engineering, vol. 15, 3/2003.
  • Hand D., H. Mannila, P. Smyth, Eksploracja danych, WNiT, Warszawa 2001.
  • Kieżel E. [red.], Konsumencki proces decyzyjny i jego determinanty, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice 2006.
  • Kufel T., Ekonometria. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem programu gretl, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004.
  • Kusińska A. [red.], Rodziny ludzi młodych jako uczestnicy rynku. Diagnoza i typologia., PWE, Warszawa 2005.
  • Panek T., A. Szulc [red.], Statystyka społeczna. Wybrane zagadnienia., Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2004.
  • Słaby T., Konsumpcja. Eseje statystyczne., Difin, Warszawa 2006.
  • Światowy G., Zachowania konsumentów, PWE, Warszawa 2006.
  • Warzecha K., Polskie gospodarstwa domowe w okresie przemian społeczno- gospodarczych. Analiza ekonometryczno-statystyczna, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice 2005.
  • Witten I.H., E. Frank, Data Mining. Practical Machine Learning Tools & Techniques, Elsevier & Morgan Kaufinann Publishers 2005.
  • Woś J., J. Rachocka, M. Kasperek-Hoppe, Zachowania konsumentów - teoria i praktyka, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, 2004.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171217455

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.