PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2005 | nr 4 | 22--35
Tytuł artykułu

Identyfikacja i ocena kompetencji przedsiębiorstwa

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Identification and Evaluation of a Firm's Competence
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Artykuł przedstawia nowe podejście do problemu tworzenia przewagi konkurencyjnej poprzez powiązanie rozwoju zasobów przedsiębiorstwa z determinantami kapitału klienta. Głównym zadaniem kadry zarządzającej, obok najlepszej eksploatacji posiadanej pozycji rynkowej, jest stworzenie unikalnej obecnej i przyszłej architektury zasobów, która będzie tworzywem kluczowych kompetencji. Artykuł prezentuje sposób identyfikacji kompetencji i zasobów przedsiębiorstwa, których rozwój decyduje o osiągnięciu sukcesu obecnie i w przyszłości. (abstrakt oryginalny)
EN
Leveraging and building of a core competence within an enterprise have an influence on two sources of raising its value for shareholders These sources are: net present value of expected cash flows from current operations (based on a competence leveraging) and value of real options from making investments in new competences (based on a competence building). An essential characteristic of a core competence is its ability to create value to customers. By linking present and future customer equity drivers with company's competences we can identify core competences of the company. This paper provides an integrated review of a competence creation process within a company and the process of strategic competences and resources identification. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
22--35
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
  • 1. Abell D.F., (1993), Managing with Dual Strategies: Mastering the Present, Preempting the Future, The Free Press, Boston.
  • 2. Barney J., (1991), Firm Resources and Sustained Competitive Advantage, "Journal of Management" nr 17(1).
  • 3. Hall R., (1993), A Framework Linking Intangible Resources and Capabilities to Sustainable Competitive Advantage, "Strategic Management Journal" 14 November.
  • 4. Hamel G., Prahalad C.K., (1990), The Core Competencies of the Corporation, "Harvard Business Review" May-June.
  • 5. Hamel G., Prahalad C.K., (1994), Competing for the Future, Harvard Business School Press, Boston.
  • 6. Lemon K., Zeitham V., Rust R., (2000), Driving Customer Equity: How Customer Lifetime Value is Reshaping Corporate Strategy, The Free Press, Boston.
  • 7. Porter M., (1996), What is Strategy?, "Harvard Business Review" June.
  • 8. Rust R., Zeitham V., Lemon K., (2004), Customer-Centered Brand Management, "Harvard Business Review" September.
  • 9. Sanchez R., Heene A., (1997), Reinventing Strategic Management: New Theory and Practice for Competence-based Competition, "European Management Journal" nr 3.
  • 10. Schoemaker P.J.H., (1992), How to Link Strategic Vision to Core Capabilities", "Sloan Management Review" Fall.
  • 11. Urbanek G., (2005), Analiza determinantów kapitału klienta, "Marketing i Rynek" nr 4.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171217501

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.