PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2006 | Ekonomiczno-społeczne aspekty sytuacji gospodarczej Polski u progu XXI wieku | 194--203
Tytuł artykułu

Jakość w usługach edukacyjnych

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Quality in Educational Services
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Wyjaśniono pojęcie jakości w kontekście usług edukacyjnych. Wymieniono czynniki, które podlegają ocenie jakości w szkolnictwie wyższym oraz opisano najczęściej stosowane procedury w ocenia jakości kształcenia.
EN
The contemporary market orientation of service businesses is characterised by aspiring to satisfy the clients' needs in the best possible way with respect to kindness, quantity and quality. In the attempts to define quality some regularities are distinguished. They are connected with the most frequently used procedures for assessing the quality. Reffering to the university level education two approaches can be implemented: the normative approach - based on the analysis of conditions favouring gaining the expected result, andthe ultimate approach - which is result oriented.The paper discusses the most important, according to the author, questions concerning the quality of educational services and methods of their measurement. It is noted that the "measurement" itself of the services offered by the university is extremely difficult. The attempts to measure the quality of education and adopting in this matter methods applied for other services are constantly undertaken. (original abstract)
Twórcy
  • Akademia Ekonomiczna we Wrocławiu, doktorant
Bibliografia
  • Chtodnicki M., Usługi profesjonalne w aspekcie gwarancji jakości, [w:] Marketing usług profesjonalnych, red. K. Rogoziński, t. 2, materiały konferencyjne, AE, Poznań 2000.
  • Chmielecka E., Założenia wewnętrznych systemów zapewnienia jakości kształcenia, [w:] Model zarządzania publiczną instytucją akademicką, red. J. Woźnicki, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 1999.
  • Dominiak P., Leja K., Modele jakości usług a zarządzanie szkolą wyższą, "Nauka i Szkolnictwo Wyższe", 18.02.2001.
  • Gronroos Ch., Aservice Quality Model and its Marketing Implications, "European Journal of Marketing" 1984, No 4, za: K. Leja, Instytucja akademicka. Strategia. Efektywność. Jakość, Gdańskie Towarzystwo Naukowe, Gdańsk 2003.
  • Iwankiewicz-Rak B., Bednarska-Olejniczak D., Jakość w usługach - zespołowe metody kształtowania jakości, [w:] Teoria i praktyka marketingu. Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu nr 826, AE, Wrocław 1999.
  • Jaciow M., Jakość kształcenia w szkołach wyższych w opinii studentów, [w:] Marketing w dydaktyce szkół wyższych, teraźniejszość i przyszłość, red. Z. Kędzior, AE, Katowice 2002.
  • Kraśniewski A., Woźnicki J., Elastyczność i adaptacyjność systemu studiów: niedoceniane przesłanki zapewnienia jakości kształcenia, [w:] Jakość w szkolnictwie wyższym. Przykład polski, red. E. Wnuk Lipińska, M. Wójcicka, Centrum Badań Polityki Naukowej i Szkolnictwa Wyższego Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 1995.
  • Latzko Z.T., Saunders D.M., Cztery dni z dr. Demingiem. Nowoczesna teoria zarządzania. Warszawa 1998.
  • Parasuraman A., Measuring and Monitoring Service Quality, [w:] Understanding Services Management, red. W.J. Glynn, J.G. Barnes, John Wiley and Sons, Chichestr 1995, s. 145, za: J. Mazur, Poprawa jakości światowych usług jako element pojęcia orientacji marketingowej, [w:] Materiały kongresowe. Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu nr 852, AE, Wrocław.
  • Scott P., Recent Developments in Quality Assessment in Grate Britain, [w:] Changing Context of Quality Assessment. Recent Trends in Western European Higher Education, red. D. Westerheijden, J. Brennan, P. Maassen, Uitgeverij Lemma, Utrecht, za: M. Wójcicka, Zapewnienie jakości kształcenia w polskich uczelniach - założenia i wyniki badań ankietowych, [w:] Jakość w szkolnictwie wyższym. Przykład polski, red. E. Wnuk-Lipińska, M. Wójcicka, Centrum Badań Polityki Naukowej i Szkolnictwa Wyższego Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 1995.
  • Słownik języka polskiego, red. M. Szymczak, t. I, Warszawa 1995.
  • Trawnicka S., Badanie postrzeganej jakości usług, "Problemy Jakości" 1997, nr 6.
  • Wasilewski L., Rozważania o jakości. Warszawa 1998.
  • Westerheiden D.F., Quality and Accreditation in Higher Education, [w:] E. Wnuk-Lipińska, M. Wójcicka, Quality Review in Higher Education, University of Warsaw, Warszawa 1995.
  • Wnuk-Lipińska E., Innowacyjność a konserwatyzm. Uczelnie polskie w obliczu zmian społecznych, Centrum Badań Polityki Naukowej i Szkolnictwa Wyższego Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 1996.
  • Wosik D., Rola i miejsce akredytacji i certyfikacji w ocenie oraz doskonaleniu jakości kształcenia, "Nauka i Szkolnictwo Wyższe", 21.01.2003.
  • Wójcicka M., Zapewnienie jakości kształcenia w systemie szkolnictwa wyższego, [w:] Model zarządzania publiczną instytucją akademicką, red. J. Woźnicki, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 1999.
  • Wójcicka M., Zewnętrzne i wewnętrzne systemy zapewniania jakości kształcenia, [w:] Zapewnianie jakości kształcenia. Wprowadzenie do samooceny, red. M. Wójcicka, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 1997.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171217635

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.