PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2006 | nr 66 | 41--54
Tytuł artykułu

Zarządzanie produkcją i logistyką w obliczu globalizacji

Warianty tytułu
Production and Logistics Management under Globalisation
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Artykuł stanowi próbę przeprowadzenia analizy wpływu procesu globalizacji na funkcję zarządzania produkcją i logistyką w przedsiębiorstwie. Autor, proponując schemat analizy konkurencyjności przedsiębiorstwa utworzony na bazie dorobku polskich naukowców, dokonuje, na podstawie danych zebranych wśród wielkopolskich przedsiębiorców, oceny działań i programów tych firm w zakresie strategii rozwojowej oraz ich znaczenia dla międzynarodowej konkurencyjności. (fragment tekstu)
EN
The main purpose of this article is to analyse the impact of globalisation on production and logistics management in an enterprise in view of strategic management. Due to the fact that there is a gap in the competitive potential of the Polish enterprises in the sphere of production and logistics management, activities recommended under globalisation of competition include: 1) active search for suppliers who are most competitive on the world scale, 2) attempts to join the networks of suppliers organized around global enterprises which should concentrate on gaining modern production technologies, 3) ensuring adequate standards of quality confirmed by internationally recognized certificates, 4) development of efficiency of logistic functions, 5) computerization of production management, 6) active search for the possibilities to transfer part of the activities to the most favourable locations. However, empirical studies conducted in the manufacturing enterprises of Wielkopolska seem to indicate that most of the suggested activities are undertaken by only 50% or less of the studied firms. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
41--54
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
  • Ciesielski M., Globalizacja a logistyczne aspekty konkurencyjności, (w:) Wspólna Europa. Przedsiębiorstwo wobec globalizacji, (red.) H. Brdulak, T. Gołębiowski, TRANS 01, PWE, Warszawa 2001, s. 129-130.
  • Douglas S.P., Wind Y., The myth of globalization, "Columbia Journal of World Business" zima 1987, s. 19-29.
  • Gorynia M., Koncepcja i metodyka badania konkurencyjności przedsiębiorstwa, (w:) Konkurencyjność gospodarki Polski w dobie integracji z Unia Europejską i globalizacji, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa 2000, s. 89-101.
  • Gorynia M., Luka konkurencyjna w przedsiębiorstwach a przystąpienie Polski do Unii Europejskiej, (w:) Konkurencyjność gospodarki Polski w dobie integracji z Unią Europejską i globalizacji, (red.) J. Bossak, W. Bieńkowski, Materiały konferencyjne; Instytut Gospodarki Światowej SGH, Warszawa, SGH, 2000, s. 99-117.
  • Gorynia M., Owczarzak R., Podstawy teorii internacjonalizacji i globalizacji działalności przedsiębiorstw, "Gospodarka Narodowa" 2004, nr 1-2, s. 1-21.
  • Held D., McGrew A., Golblatt D., Perrato J., Global Transformations, Polity Press, London 1999.
  • Levitt Th., The globalization of markets, "Harvard Business Review" 1983, no. 3, s. 92-113.
  • Luka konkurencyjna na poziomie przedsiębiorstwa a przystąpienie Polski do Unii Europejskiej, (red.) M. Gorynia, Wyd. AE w Poznaniu, Poznań 2002, s. 69-81.
  • Michalik M.B., Kronika techniki, Kronika, Warszawa 1992.
  • Mrela K., Struktury organizacyjne. Analiza wielowymiarowa, PWE, Warszawa 1983, s. 34-40.
  • Otta W.J., Zachowanie się przedsiębiorstw handlu zagranicznego. Przyczynek do teorii przedsiębiorstwa w gospodarce socjalistycznej, Zeszyty Naukowe, Wyd. AE w Poznaniu, Poznań 1986, nr 95, s. 51-53.
  • Owczarzak R., Wpływ globalizacji na międzynarodowe konkurencyjność polskiego sektora motoryzacyjnego, (w:) Teoretyczne i empiryczne aspekty współczesnych międzynarodowych stosunków gospodarczych, (red.) T. Rynarzewski, Zeszyty Naukowe nr 8, Wyd. AE w Poznaniu, Poznań 2001, s. 157-179.
  • Parker B.B., Globalization and Business Practice. Managing Across Boundariess, Sage Publications, London 1998, s. 7-8.
  • Parker P., Why markets will not converge, "Mastering Marketing" Financial Times, Londyn 1998, za: G. Stonehouse, J. Hamill, D. Campbell, T. Puride, Globalizacja. Strategia i zarządzanie, Felberg SJA, Warszawa 2001, s. 287-289.
  • Peppard J., Rowland P., Re-engineering, Gebethner i Ska, Warszawa 1997.
  • Pieterse J.N., Globalization as Hybridization, (w:) Global Modernities, (eds.) M. Featherstone, S. Lash, R. Robertson, Sage Publications, London 1995.
  • Scholte J.A., Globalization. A Critical Introduction, Macmillan Press, London 2000.
  • Segal-Horn S., Global markets, regional trading blocs and international consumers, "Journal of Global Marketing" 1992, no. 5 (3).
  • Stankiewicz M.J., Istota i sposoby oceny konkurencyjności przedsiębiorstwa, (w:) Konkurencyjność gospodarki Polski w dobie integracji z Unią Europejską i globalizacji, SGH, Warszawa 2000, s. 181-192.
  • Zorska A., Ku globalizacji? Przemiany w korporacjach transnarodowych i w gospodarce światowej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1998.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171217731

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.