PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2006 | nr 66 | 146--159
Tytuł artykułu

Czynniki kultury polskiej, francuskiej i duńskiej wpływające na budowanie zaufania oraz transfer wiedzy wśród przedsiębiorstw sieciowych

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Factors of Polish, French and Danish Culture Influencing Development of Confidence and Transfer of Knowledge among Network Enterprises
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Artykuł nawiązuje do związku czynników kulturowych z procesami ekonomicznymi, analizując wpływ kultury narodowej na budowanie zaufania wśród partnerów biznesowych i w następstwie - transfer wiedzy między nimi. Autorka bada, jakie wymiary kultury sprzyjają dzieleniu się wiedzą wśród partnerów sieci, a jakie ten proces hamują. (fragment tekstu)
EN
Cultural differences between partners decide to a considerable degree about success of a given network link. In its initial part the article contains a review of the related literature and presents the most significant assumptions concerning a business network. Further on the author presents the problem of confidence and the transfer of knowledge among partners with particular attention paid to the factors which influence effective flow of information among all participants of the network. In the subsequent part the article describes some elements of culture which facilitate confidence and flow of information. Presentation of the characteristics of the Polish, French and Danish culture as regards the chosen dimensions shows cultural differences between those countries. The final part of the article presents theoretical conclusions as to which culture promotes the transfer of knowledge most effectively. It also contains some recommendations concerning the transfer of knowledge within a network enterprise. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
146--159
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
  • Achrol R., Changes in the theory of interorganizational relations in marketing: toward network paradigm, "Journal of the Academy of Marketing Science" 1997, v. 25 (1), s. 56-71.
  • Adler N.J., International Dimensions of Organizational Behavior, fourth edition, South-Western Thompson Learning, 2002, s. 16.
  • Andersen J., Hakansson H., Johanson J., Dyadic Business Relationships Within a Business Network Context, "Journal of Marketing" v. 58 (October 1994).
  • Axelsson B., Agndal H., Internationalisation of the firm A Note on the Crucial Role of the Individual's Contact Network, or Fragments to a Theory of Individual's Relationship Sediments and Opportunity Networks as Driving Forces and Enablers of Internationalisation, Materiały z konferencji IMP, Bath 2000.
  • Batt P.J., Trust if you dare a cross-cultural examination of the trust construct, Materiały z konferencji IMP, Kopenhaga 2004.
  • Bengtsson M., Hinttu S., Kock S., Relationships of Cooperation and Competition between Competitors, Materiały z konferencji IMP, Lugano 2003.
  • Blomqvist K., Seppanen R., Bringing together the Emerging Theories on Trust and Dynamic Capabilities - Collaboration and Trust as Focal Concepts, Materiały z konferencji IMP, Lugano, 2003.
  • Christopher M., Payne A., Ballantyne D., Relationship Marketing - Creating Stakeholder Value, Butterworth Heinemann 2002, s. 123-125.
  • Elo M., National culture and its impact on trust and cooperation in international business networks: Some empirical evidence form a Greek-Finnish business networks, Materiały z konferencji IMP, Lugano, 2003.
  • Fonfara K., Marketing partnerski na rynku przedsiębiorstw, wyd. II zmienione, PWE, Warszawa 2004, s. 50-52.
  • Ford D., Gadde L.-E., Hakansson H., Snehota I., Managing Business Relationships, second edition, Wiley 2003.
  • Ford D., Understanding Business Markets: Interaction, Relationships and Networks, Harcourt Brace & Company 1993.
  • Galaskiewicz J., The New Network Analysis and Its Application to Organizational Theory and Behaviour, (in:) Networks in marketing, (ed.) D. Iacobcci, SAGE Publications, 1996.
  • Gesteland R., Różnice kulturowe a zachowania w biznesie. Marketing, negocjacje i zarządzanie w różnych kulturach, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000.
  • Hakansson H., Johanson J., Formal and Informal Cooperation Strategies in International Industrial Networks, (in:) D. Ford, Understanding business markets: interaction, relationships and networks, Academic Press Harcourt Brace and Company, 1993, s. 439-467.
  • Hakansson H., Snehota I., No Business is an Island: The Network Concept of Business Strategy, (in:) D. Ford, Understanding Business Markets: Interaction, Relationships and Networks, Harcourt Brace & Company 1993, s. 527-540.
  • Halinen A., Salmi A., Managing the informal side of business interactions: Personal contacts in the critical phases of business relationships, Materiały z konferencji IMP, Oslo 2001.
  • Hall E.T., Poza kulturą, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001, s. 89-142.
  • Hall E.T., Taniec życia - inny wymiar czasu, Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA S.A., Warszawa 1999, s. 53-91.
  • Hauke A., Podejście sieciowe jako narzędzie trwałej współpracy między przedsiębiorstwami, materiały z konferencji: Rozwój regionalny i globalny we współczesnej gospodarce światowej, Wydawnictwo AE im. O. Langego we Wrocławiu, Wrocław 2004, s. 228-238.
  • Hauke A., Polish culture - facilitation or impediment for knowledge transfer? The impact of national culture on knowledge transfer from a network approach perspective, Materiały z konferencji Intercultural Knowledge Research and Intercultural Knowledge Management, Eisenstadt 2004.
  • Hofstede G., Kultury i organizacje. Zaprogramowanie umysłu, PWE, Warszawa 2000.
  • Holmlund M., Tornroos J.-A., What are relationships in business networks?, "Management Decisions" v. 35(4), 1997, s. 304-309.
  • Jarillo J.C., Strategic networks - creating the bordless organization, Butterworth - Heinemann, 2002, s. 135-142.
  • Lowe S., Purchase S., Lurdes Veludo M. de, Business relationships: cross-cultural analysis, Materiały z konferencji IMP "Culture and collaboration in distribution networks", Perth 2002.
  • Lundberg H., Learning and knowledge development in a regional strategic networks: a conceptual approach, Materiały z konferencji IMP "Culture and collaboration in distribution networks", Perth 2002.
  • Marketing na rynku instytucjonalnym, (red.) T. Gołębiowski, PWE, Warszawa 2003, s. 170-171.
  • Panero C., Socio-cultural and inter-firm relationships, Materiały z konferencji IMP, Lugano 2003.
  • Ring P.S., Networked organization - a resource-based perspective, Uppsala 1996, s. 8, 20.
  • Thorelli H.B., Networks: Between Markets and Hierarchies, (in:) D. Ford, Understanding Business Markets: Interaction, Relationships and Networks, Harcourt Brace & Company 1993, s. 443-458.
  • Trang N., Barrett N., Tho N., Cultural sensitivity and its impact on business relationship quality, Materiały z konferencji IMP, Lugano 2003.
  • Trompenaars F., Hampden-Turner Ch., Siedem wymiarów kultury - znaczenie różnic kulturowych w działalności gospodarczej, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2002.
  • Usunier J.C., Marketing across cultures - third edition, Prentice Hall FT 2000, s. 5-12, 546-548.
  • Zabkar V., Makovec Brenic M., Values, trust and commitment in business-to-business relationships - A comparison of two former Yugoslav markets, "International Marketing Review" The IMP Group and International Marketing; guest editor D. Ford, v. 21, no. 2, 2004, s. 202-215.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171217785

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.