PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | nr 3 | 73--86
Tytuł artykułu

Współpraca interesariuszy destynacji w procesie kreowania jej konkurencyjności

Autorzy
Warianty tytułu
The Cooperation of Destination Stakeholders in the Process of Creating Its Competitiveness
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Obecnie turystyka jest atrakcyjną, ale też silnie konkurencyjną gałęzią gospodarki. W konsekwencji zarządzający destynacjami turystycznymi poszukują różnorodnych źródeł uzyskiwania przewag konkurencyjnych. Ważnym czynnikiem stymulującym rozwój destynacji jest współpraca jej interesariuszy. W przygotowanym artykule autor prezentuje model dotyczący współpracy mającej na celu rozwój konkurencyjności destynacji. Współpraca ta zwykle przebiega dwukierunkowo: na obszarze zasobów i na obszarze wizerunku, skutkując rozwojem konkurencyjności zasobowej oraz wizerunkowej. W obu przypadkach występują liczne stymulanty i destymulanty współpracy. Przygotowany model jest podstawą badania empirycznego o charakterze eksperckim, które wskazało na niedostatek współpracy w przypadku polskich destynacji, szczególnie w zakresie współpracy zasobowej. Eksperci oceniając katalizatory i ograniczenia współpracy, wskazali również na przewagę drugiej grupy czynników, co również negatywnie odbija się na poziomie współpracy. W konsekwencji jawi się konieczność promowania idei współpracy wśród interesariuszy destynacji, szczególnie w przypadku destynacji charakteryzujących się niższym poziomem atrakcyjności. (abstrakt oryginalny)
EN
At present, tourism is attractive, but also highly competitive sector of the economy. Consequently destination managers look for variety of sources to obtain competitive advantages. An important factor stimulating the development of destinations is the cooperation of its stakeholders. In this article the author presents the model for cooperation aimed at developing the competitiveness of destinations. This cooperation usually has two directions: the resources area and the image area image, resulting in the development of resources competitiveness and the image competitiveness. In both cases, there are numerous stimulants and barriers of the cooperation. The prepared model is the basis of an empirical expert study, which indicated the lack of cooperation in the case of Polish destinations, particularly in resource cooperation. Experts evaluating stimulants and barriers of the cooperation also pointed to the predominance of the second group of factors, which also negatively affects the level of cooperation. As a result, it appears to be necessary to promote the idea of cooperation among destinations' stakeholders, particularly in destinations characterized by lower levels of attractiveness. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
73--86
Opis fizyczny
Twórcy
  • Społeczna Akademia Nauk w Łodzi
Bibliografia
  • [1] Bjork P., Virtanen H., What Tourism Project Managers Need to Know about Co-operation Facilitators, "Scandinavian Journal of Hospitality and Tourism", 2005, 3.
  • [2] Bramwell B., Lane B., Collaboration and Partnerships in Tourism Planning, [in:] B. Bramwell, B. Lane (eds.), Tourism collaboration and partnership: politics, practice, sustainability, Biddles, Clevedon 2000.
  • [3] Elbe J., Hallen L., Axelsson B., The Destination-management Organisation and the Integrative Destination-marketing Process, "International Journal of Tourism Research" 2009, 3.
  • [4] Hankinson G., Managing destinations brands: establishing a theoretical foundation, "Journal of Marketing Management" 2009, 1-2.
  • [5] International Encyklopedia of Hospitality Management, Elsevier, Oxford 2010.
  • [6] Keller P., Bieger T., Introduction, [in:] P. Keller, T. Bieger (eds.), Productivity In Tourism. Fundamentals and Concepts for Achieving Growth and Competitiveness, Erich Schmidt Verlag, Berlin 2007.
  • [7] Pawlicz A., Promocja produktu turystycznego. Turystyka miejska, Difin, Warszawa 2008.
  • [8] Selin S., Chavez D., Developing an evolutionary tourism partnership model, "Annals of Tourism Research", 1995, 4.
  • [9] Ustawa z dnia 25 czerwca 1999 roku u Polskiej Organizacji Turystycznej, Dz.U. Nr 62, poz. 689.
  • [10] Warnaby G., Bennisson D., Davies B., Marketing town centres: Retailing and town centre management, "Local Economy", 2005, 2.
  • [11] Wilson E., Nielsen N., Buultjens J., From lessees to partners: exploring tourism public-private partnerships within the New South Wales national parks and wildlife service, "Journal of Sustainable Tourism", 2009, 2.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171218191

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.