PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | nr 238 Zastosowanie badań operacyjnych : zarządzanie projektami, decyzje finansowe, logistyka | 263--295
Tytuł artykułu

Konkurencja firm o różnym horyzoncie planowania w modelu Bertrand z kosztem decyzji i ograniczoną świadomością cenową klientów

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Bertrand Competition with Switching Cost
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W pracy badamy metodami symulacyjnymi własności konkurencji oligopolistycznej typu Bertrand przy występowaniu kosztownej zmiany dotychczasowego produktu oraz ograniczonej racjonalności klientów. Firmy optymalizują swoje ceny poprzez maksymalizację swojego zysku w długim lub krótkim horyzoncie. Klienci wybierają dokładnie jeden produkt. Klienci w swoim wyborze uwzględniają koszt zmiany dotychczasowego producenta. Takie podejście zakłada występowanie w zachowaniu konsumenta efektu status quo udokumentowanego w ekonomii behawioralnej. Ponadto klienci charakteryzują się ograniczoną percepcją ceny, popełniając losowe błędy w wyborze produktu najtańszego. Wykazujemy, że wpływ kosztu zmiany decyzji i wrażliwości cenowej klientów na ceny rynkowe jest uwarunkowany długością horyzontu planowania firm. (abstrakt oryginalny)
EN
We study the properties of Bertrand oligopolistic competition with switching cost and clients' bounded price perception. Firms optimize their prices by maximizing their profits in the long- or short-term planning horizon. Customers choose exactly one product. We use simulation methods to find equilibrium prices of assumed price setting dynamics. Customers, while buying the product, incur switching cost. The switching cost encompasses so called status quo effect, which is documented in behavioral economics. Moreover, customers are characterized by bounded price perception, which results in making random errors while choosing the cheapest product. We show that the relationship between switching cost, degree of clients' price-awareness and equilibrium prices depends on the length of firm's planning horizon. (original abstract)
Twórcy
  • Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
  • Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
  • Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Bibliografia
  • Arie G., Grieco P.L.E. [2010], Who pays for switching costs?, Northwestern University.
  • Beggs A., Klemperer P. [1992], Multi-period Competition with Switching Costs, \"Econometrica\".
  • Camerer C., Loewenstein G., Rabin M. (eds) [2004], Advances in Behavioral Economics, Princeton University Press.
  • Conlisk J. [1996], Why bounded rationality, \"Journal of Economic Literature\", vol. 34, no. 2.
  • Dędys M., Dorosiewicz S. [2005], Procesy stochastyczne, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.
  • Johnson E., Goldstein D. [2003], Do defaults save lives?, \"Science\", vol. 302.
  • Kahneman D., Knetsch J., Thaler R.H. [1991], Anomalies The Endowment Effect, Loss Aversion, and Status Quo Bias, \"Journal of Economic Perspective\", vol. 5, no. 1.
  • Kamiński B., Wojewnik P., Zawisza M., Antosiewicz M. [2011], Multiagent Simulation of Mobile Telecommunication Market with Operator Switching Cost, \"The Seventh Conference of the European Social Simulation Association Proceedings\" 2011, CD-ROM.
  • Kazienko P., Brodka P., Ruta D. [2009], The Influence of Customer Churn and Acquisition on Value Dynamics of Social Neighborhoods, \"Lectures Notes in Computer Science\".
  • Klemperer P. [1987], The competitiveness of markets with switching costs, \"Rand Journal of Economics\".
  • Krawczyk J.B., Uryasev S. [2000], Relaxation algorithms to find Nash equilibrium with economic applications, \"Environmental Modeling and Assessment\".
  • Laverty K.J. [1996], Economics Short-Termism: the Debate, the Unresolved issues, and the Implications for Management Practice and Research, \"Academy of Management Review\".
  • Łatek M., Kaminski B. [2009], Social Learning and Pricing Obfuscation, \"Lecture Notes on Economics and Mathematical Systems\".
  • Madrian B., Shea D. [2001], The Power of Suggestion: Inertia in 401(k) Participation and Savings Behavior, \"Quarterly Journal of Economics\", vol. 116, no. 4.
  • Narayanan M.P. [1985], Managerial Incentives for Short-term Results, \"The Journal of Finance\", vol. 40, no. 5, Dec.
  • Narayanan M.P. [1994], Form of Compensation and Managerial Decision Horizon, \"SSRN\" 1994.
  • Padilla A.J. [1995], Revisting Dynamic Duopoly with Consumer Switching Costs, \"Journal of Economic Theory\".
  • Podgórska M., Śliwka P., Topolewski M., Wrzosek M. [2002], Łańcuchy Markowa w teorii i w zastosowaniach, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa.
  • R Development Core Team: R, A Language and Environment for Statistical Computing, R Foundation for Statistical Computing, 2011, www.R-project.org.
  • Samuelson W., Zeckhauser R. [1988], Status quo bias in decision making, \"Journal of Risk and Uncertainty\", vol. 1, no. 1.
  • Schmalensee R.L. [1982], Product Differentiation Advantages of Pioneering Brands, \"American Economic Review\".
  • Shleifer A., Vishny R.W. [1990], Equilibrium Short Horizons of Investors and Firms, \"American Economic Review\".
  • Stein J.C. [1988], Takeover threats and managerial myopia, \"Journal of Political Economy\".
  • Sutton R.S., Barto A.G. [1998], Reinforcement Learning: An Introduction, Adaptive Computation and Machine Learning, MIT Press.
  • Thaler R., Sunstein C. [2008], Nudge: Improving Decisions about Health, Wealth and Happiness, Yale University Press.
  • Tirole J. [1988], The Theory of Industrial Organization, The MIT Press.
  • Yan L., Miller D.J., Mozer M.C., Wolniewicz R. [2001], Improving prediction of customer behaviour in non-stationary environments, \"Proc. of International Joint Conference on Neural Networks, IJCNN\".
  • Weizsäcker C.C. [1984], The costs of substitution, \"Econometrica\".
  • Zawisza M., Kamiński B., Witkowski D. [2011(a)], Oligopolistyczna konkurencja typu Bertrand przy występowaniu kosztu zmiany decyzji i ograniczonej świadomości cenowej klientów, Badania Młodych Naukowców, Instytut Ekonometrii SGH, 03/BMN/17/11, Warszawa.
  • Zawisza M., Kamiński B., Wojewnik P., Antosiewicz M. [2011(b)], Wpływ horyzontu planowania operatora telekomunikacyjnego na ceny z uwzględnieniem kosztu zmiany usługodawcy, Badanie Statutowe, Instytut Ekonometrii SGH, 03/S/25/11, Warszawa.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171218777

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.