PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | nr 238 Zastosowanie badań operacyjnych : zarządzanie projektami, decyzje finansowe, logistyka | 246--262
Tytuł artykułu

Zastosowanie metody DEA do pomiaru efektywności nakładów na reklamę w przemyśle piwowarskim

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Application of Data Envelopment Anaysis to Measure Effectiveness of Advertising Spendings in the Brewing Industry
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Metoda Data Envelopment Analysis1 (DEA) jest najbardziej popularną metodą pomiaru efektywności gospodarczej i społecznej. W artykule wykorzystano metodę DEA do pomiaru efektywności nakładów na reklamę w przemyśle piwowarskim. Pomiaru dokonano najpierw na podstawie ukierunkowanego na nakłady modelu CCR, a następnie do zrangowania obiektów wykorzystano model nadefektywności SE-CCR. W wyniku przeprowadzonych analiz zbudowano ranking marek piwa, pokazujący stopień efektywności wykorzystania nakładów reklamowych. Dzięki przeprowadzonemu badaniu przedsiębiorstwo piwowarskie jest w stanie ocenić, jak jej marki wyglądają na tle konkurencji, i może "zoptymalizować" swoje wydatki na reklamę. Obliczenia przeprowadzono w programie R Cran. (abstrakt oryginalny)
EN
Data Envelopment Analysis (DEA) is the most popular method for measuring the economic and social efficiency. In the article DEA is used to measure the effectiveness of advertising spendings in the brewing industry. This study starts from input-oriented CCR model to proceed with adverts ranked by super-efficiency SE-CCR model. Consequently, the analysis provides ranking of various beer brands advertising which presents the degree of efficiency in advertising expenditures. According to this model brewing company can recognise if launched brands are competitive. As a result it leads to "optimization" of advertising spendings. Calculations are made in the R software. (original abstract)
Twórcy
  • Kompania Piwowarska w Poznaniu; Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
  • Kompania Piwowarska w Poznaniu
Bibliografia
  • Agriculture and Agri-Food Canada, Consumer Trends Wine, Beer and Spirits in the United States, http://www.ats-sea.agr.gc.ca/amr/5531-eng.htm (dostęp: 30.10.2011).
  • Andersen P., Petersen N.C. [1993], A procedure for ranking efficient units in Data Envelopment Analysis, "Management Science", vol. 39 (10), http://www.chinadps.net/dea_ccr3.pdf (dostęp: 30.10.2011).
  • Charnes A., Cooper W., Rhodes E. [1978], Measuring the efficiency of decision-making units, "European Journal of Operational Research", vol. 2, http://www.elsevier.com/authored _subject_sections/S03/Anniversary/EJOR_free1.pdf (dostęp: 30.10.2011).
  • Domagała A. [2007a], Metoda Data Envelopment Analysis jako narzędzie badania względnej efektywności technicznej, "Badania Operacyjne i Decyzje", nr 3-4.
  • Domagała A. [2007b], Postulat homogeniczności jednostek decyzyjnych w metodzie DEA. Sugestie teoretyczne a wyniki symulacji empirycznych, [w:] Ekonometria finansowa, Zeszyty Naukowe AE w Poznaniu, z. 84, Wydawnictwo AE, Poznań.
  • Domagała A. [2009], Zastosowanie metody Data Envelopment Analysis do badania efektywności europejskich giełd papierów wartościowych, praca doktorska, Uniwersytet Ekonomiczny, Poznań, http://www.wbc.poznan.pl/dlibra/docmetadata?id=122336 (dostęp: 30.10.2011).
  • Drugs rehab, Alcohol statistics, http://www.drug-rehabs.org/alcohol-statistics.php_(dostęp: 30.10. 2011).
  • Garbarski L., Rutkowski I., Wrzosek W. [1998], Marketing, PWE, Warszawa.
  • Guzik B. [2009a], Podstawowe modele DEA w badaniu efektywności gospodarczej i społecznej, Wydawnictwo UE w Poznaniu, Poznań.
  • Guzik B. [2009b], Wstęp do badań operacyjnych, Wydawnictwo UE w Poznaniu, Poznań.
  • Guzik B. [2009c], Podstawowe możliwości analityczne modelu CCR-DEA, "Badania Operacyjne i Decyzje", nr 1.
  • Guzik B. [2009d], Główne analizy ekonomiczne na podstawie modelu nadefektywności CCR, "Badania Operacyjne i Decyzje", nr 3.
  • Hagerty M.R., Carman J.M., Russel G.J. [1988], Estimating elasticities with PIMS Data: Methodological issues and substantive implications, "Journal of Marketing Research", vol. 25.
  • Kotler P. [1999], Marketing, Felberg SJA, Warszawa.
  • Lilien G.L., Kotler P., Moorthy K.S. [1992], Marketing Models, Prentice Hall, Englewood Cliffs, New Jersey.
  • Mruk H. (red.) [2003], Analiza rynku, PWE, Warszawa.
  • Pawłowska M., Kozak S. [2008], Określenie wpływu przystąpienia do strefy euro na efektywność, poziom konkurencji oraz na wyniki polskiego sektora finansowego, http://www.nbp.pl/ badania/ seminaria_bise/Pawlowska_KozakO.pdf (dostęp: 30.10.2011).
  • Sherman H.D. [1992], Data Envelopment Analysis (DEA): Identifying new opportunities to improve productivity, "Tijdschrift voor Economie", vol. 37, no. 2.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171218779

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.