Warianty tytułu
Barriers of Companies Cooperation with Foreign Entities
Języki publikacji
Abstrakty
Celem artykułu jest wskazanie ważnych barier współpracy przedsiębiorstw z podmiotami ich otoczenia biznesowego, ze szczególnym uwzględnieniem podmiotów zagranicznych. Rozważania mają udzielić odpowiedzi na pytanie, jakie bariery ograniczają kooperację z podmiotami zagranicznymi oraz czy są one odmienne w stosunku do barier współpracy przedsiębiorstw z podmiotami lokalnymi. W artykule przedstawiono ideę bliskiej współpracy przedsiębiorstw na tle podejścia transakcyjnego oraz zdiagnozowano czynniki ją ograniczające. Następnie zaprezentowano wyniki dwóch badań empirycznych. Analiza wykazała, że bariery współpracy z podmiotami zagranicznymi są w pewnym stopniu odmienne od barier kooperacji z podmiotami lokalnymi. Przedsiębiorstwa oceniające współpracę dotyczącą wyłącznie podmiotów zagranicznych generalnie nisko oceniły znaczenie wszystkich barier kooperacji w porównaniu z przedsiębiorstwami analizującymi współpracę obejmującą także podmioty lokalne. Główny czynnik ograniczający kooperację, niezależnie od kraju pochodzenia podmiotów współpracujących, stanowiła trudność znalezienia właściwych (czyli spełniających wymagania przedsiębiorstw) partnerów biznesowych. (abstrakt oryginalny)
The aim of the article is to indicate the important barriers of companies cooperation with entities of their business environment, with particular reference to foreign entities. Deliberations are to answer the question which barriers limit cooperation with foreign entities and whether they are specific compared to barriers of companies cooperation with local entities. The article presents the idea of close cooperation between companies on the background of the transactional approach, and it diagnoses factors limiting this cooperation. Then the results of two empirical studies are presented. The research proved that the barriers to cooperation with foreign entities are to some extent different from the barriers to cooperation with local players. Companies evaluating cooperation only with foreign entities generally rated low the importance of all barriers compared to companies that analysed cooperation including the local entities. The main factor limiting cooperation, regardless of country of origin, was the difficulty of finding appropriate (that meet companies requirements) business partners. (original abstract)
Twórcy
autor
- Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
Bibliografia
- [1] Biong H., Wathne K., Parvatiyar A., Why do some Companies not Want to Engage in Partnering Relationships?, [in:] H.G. Gemünden, T. Ritter, Walter A. (eds.), Relationships and Networks in International Markets, Elsevier Science, Oxford 1997.
- [2] Blois K., Don't all firms have relationships?, "Journal of Business & Industrial Marketing" 1998, No. 3.
- [3] Christopher M., Payne A., Ballantyne D., Relationship Marketing. Bringing quality, customer services and marketing together, Butterworth-Heinemann, Oxford 1996.
- [4] Easton G., Industrial Networks: a Review, w: Industrial Networks. A New View of Reality, Axelsson B., Easton G. (eds.), Routledge. London 1992.
- [5] Forsgren M., Hägg I., Håkansson H., Johanson J., Mattson L.G., Firms in networks. A New Perspective on Competitive Power, Uppsala University, Uppsala 1995.
- [6] Håkansson H., Johanson J., A Model of Industrial Networks, in: B. Axelsson, G. Easton (eds.), Industrial Networks. A New View of Reality, Routledge, London 1992.
- [7] Håkansson H., Snehota I., Developing Relationships in Business Networks, Routledge, London 1995.
- [8] Hogberg B., Wahlbin C., East-West Industrial Cooperation: The Swedish Case, "Journal of International Business Studies" 1984, No. 1.
- [9] Kaczmarek B., Współdziałanie przedsiębiorstw w gospodarce rynkowej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2000.
- [10] Ratajczak-Mrozek M., Sieci biznesowe a przewaga konkurencyjna przedsiębiorstw zaawansowanych technologii na rynkach zagranicznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań 2010.
- [11] Ratajczak-Mrozek M., PSO Sp. z o.o. (case study), [in:] K. Fonfara (ed.), The development of business networks in the company internationalisation process, Poznań University of Economics Press, Poznań 2012.
- [12] Ratajczak-Mrozek M., Soniewicki M., GlaxoSmithKline Pharmaceuticals S.A. (case study), [in:] K. Fonfara (ed.), The development of business networks in the company internationalization process, Poznań University of Economics Press, Poznań 2012.
- [13] Ritter T., Ford D., Interactions between suppliers and customers in business markets, [in:] H. Håkansson, D. Harrison, A. Waluszewski (eds.), Rethinking Marketing: Developing a new understanding of markets, John Wiley & Sons, Chichester, UK 2004.
- [14] Rondinelli D.A., London T., How Corporations and Environmental Groups Cooperate: Assessing Cross-Sector Alliances and Collaborations, "The Academy of Management Executive, Academy of Management", 2003, No. 1.
- [15] Słownik języka polskiego, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2008.
- [16] Strzyżewska M., Bariery współpracy polskich przedsiębiorstw, [w:] H. Brdulak, E. Duliniec, T. Gołębiowski (red.), Wspólna Europa Tworzenie wartości przedsiębiorstwa na rynku Unii Europejskiej, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2007.
- [17] Zabkar V., Brencic M., Values, trust, and commitment in business-to-business relationships, "International Marketing Review" 2004, No. 2.
- [18] Żołnierski A., Raport o stanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce w latach 2007-2008, PARP, Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji - PIB, 2009.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171218815