PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2006 | nr 71 | 27--37
Tytuł artykułu

Analiza dyskryminacyjna w profilowaniu segmentów rynkowych

Warianty tytułu
The Discriminant Analysis Applied to Profiling Market Segments
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Segmentacja rynku należy do podstawowych zagadnień strategicznych badań marketingowych. Procedura segmentacji w ogólnym zarysie obejmuje następujące kroki: dobór kryteriów segmentacji, wyodrębnienie segmentów oraz ustalenie profili otrzymanych segmentów. Zagadnienie profilowania jest istotnym elementem procedury segmentacji. Każdy z wyodrębnionych segmentów podlega profilowaniu, służącemu poznaniu i zrozumieniu czynników różnicujących klientów, należących do poszczególnych segmentów. Znajomość profilu segmentu pozwala skoncentrować właściwe działania marketingowe na konsumentach w nim zgrupowanych. Zasadniczym celem opracowania jest prezentacja i implementacja schematu procedury profilowania segmentów rynkowych z wykorzystaniem analizy dyskryminacyjnej (liniowych funkcji dyskryminacyjnych). Ponadto zaprezentowano schemat procedury profilowania z wykorzystaniem takich narzędzi analitycznych, jak analiza regresji logistycznej oraz algorytm CHAID. (fragment tekstu)
EN
The subject of profiling is an important element of the market segmentation procedure. Each of the separated segments is profiled in order to get to know and understand factors differentiating customers belonging to individual segments. Selected methods of statistic analysis of data, which can be applied to profiling market segments with a particular consideration to the discriminant analysis, have been presented in this paper. A conduct procedure has been suggested for each of the specified methods while profiling market segments. The practical application of the discriminant analysis to the subject of profiling has been presented using an example of customers of an authorised service station of a car manufacturer. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
27--37
Opis fizyczny
Twórcy
  • Akademia Ekonomiczna we Wrocławiu
Bibliografia
  • Eherler D., Lehmann T., Responder Profiling with CHAID and Dependency Analysis, opracowanie dostępne na stronie internetowej: http://www.informatik.uni-freiburg.de/~ml/ecmlpkdd/WS-Proceedings/w10/lehmann.pdf.
  • Everitt B.S., Dunn G., Applied Multivariate Data Analysis, Arnold, London 2001, s. 248.
  • Fernandez G.C.J., Discriminant Analysis. A Powerful Classification Technique in Data Mining, SAS Institute Inc., Cary 2002, s. 4.
  • Grabiński T., Metody taksonometrii, Wydawnictwo AE w Krakowie, Kraków 1992, s. 56.
  • Green H.G., Boze B.V., Choundhury A.H., Power S., Using Logistic Regression in Classification, "Marketing Research" 1998, s. 6-7.
  • Green P.E., Carmone F.J., Segment Congruence Analysis: A Method for Analyzing Association Among Alternative Bases for Market Segmentation, "The Journal of Consumer Research" 1977, no. 4.
  • Hadasik D., Upadłość przedsiębiorstw w Polsce i metody jej prognozowania, Wydawnictwo AE w Poznaniu, Poznań 1998, s. 100.
  • Hair J.F., Anderson R.E., Tatham R.L., Black W.C., Multivariate Data Analysis. Prentice Hall, Englewood Cliffs 1995, s. 182.
  • Huberty C.J., Applied Discriminant Analysis, John Wiley&Sons, New York 1994, s. 28-31.
  • Jajuga K., Statystyczna teoria rozpoznawania obrazów, PWN, Warszawa 1990, s. 97-131.
  • Joachimsthaler E.A., Stam A., Mathematical Programming Approaches for the Classification Problem in Two-Group Discriminant Analysis, "Multivariate Behavioral Research" 1990, no. 25, s. 427-428.
  • Klecka W.R., Discriminant Analysis, Sage Publication, Inc., London 1980, s. 8-9.
  • Kurzydłowski A., Drzewa klasyfikacyjne w badaniach marketingowych, Akademia Ekonomiczna we Wrocławiu, Jelenia Góra 2002, s. 35 (rozprawa doktorska).
  • Kurzydłowski A., Wybrane własności drzew klasyfikacyjnych, "Prace Naukowe AE we Wrocławiu", nr 856, Wrocław 2000, s. 40.
  • Lachenbruch P.A., Discriminant Analysis, Hafner Press, London 1975, s. 1.
  • Lattin J., Carroll J.D., Green P.E., Analyzing Multivariate Data, Thomson Learning, Pacific Grove 2003, s. 427.
  • Rószkiewicz M., Metody ilościowe w badaniach marketingowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002, s. 170, 232.
  • Sagan A., Badania marketingowe. Podstawowe kierunki, Wydawnictwo AE w Krakowie, Kraków 2004, s. 196.
  • Sharma S., Applied Multivariate Techniques, John Wiley & Sons, Inc., New York 1996, s. 299-300.
  • The Value of Profiling: Increasing Profits with Current Customer Knowledge, Copper Technologies, Inc., opracowanie dostępne na stronie internetowej: http://www.copperkey.com/downloads/bizfusion_positioning_paper.pdf.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171218921

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.