Warianty tytułu
Identification Of The Motives For The Choice Of A Bank By Individual Clients With The Use Of Factor Analysis
Języki publikacji
Abstrakty
W segmentacji rynku zasadniczym problemem jest dobór odpowiednich zmiennych segmentacyjnych - kryteriów segmentacji. Najczęściej wykorzystuje się kryteria geograficzne, demograficzne, społeczne i ekonomiczne, ujmowane łącznie jako kryteria opisowe, a o ich popularności przesądza łatwość pomiaru, zobiektywizowany charakter i stosunkowo niskie koszty pozyskania informacji. Praktycznie nie ma żadnych problemów z zakwalifikowaniem danej osoby do określonej grupy wiekowej czy dochodowej, stąd chętnie sięgają po nie także banki. Mogą one dzielić swoich klientów na homogeniczne segmenty bez prowadzenia dodatkowych badań, praktycznie na podstawie tworzonych przez siebie baz danych, na podstawie informacji dotyczących wieku (data urodzenia), dochodu (wysokość wpływów na konto osobiste). W tym przypadku koszt segmentacji sprowadza się do kosztów przetworzenia posiadanych danych. Niewątpliwie mocną stroną segmentacji opartej na kryteriach opisowych jest duża stabilność w czasie tak utworzonych segmentów, a zmiany, np. w strukturze wieku, dają się dobrze prognozować. (fragment tekstu)
The existence of unfulfilled needs determines the appearance of motives which constitute the direct driving force of a man's activity and which elicit his specific behaviour. Numerous attempts of classifying the motives included in professional literature on the subject confirm their variety and, at the same time, the difficulties in their operationalization. In relation to the motives for a choice and the use of services of a particular bank by individual clients it has been assumed that the operationalization of the motives may be reached by determining the level of importance for the clients of various elements characterising the functioning of the bank. The assessment achieved in this scope allowed, through the use of factor analysis, to separate hidden indicators of the motives influencing clients in their choice of a bank. These include: "friendly staff", "friendly infrastructure", "easily accessible product", "advantageous price" and "comprehensive information". (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
129--136
Opis fizyczny
Twórcy
autor
- Akademia Ekonomiczna w Poznaniu
Bibliografia
- Chojnicki Z., Czyż T., Parysek J., Ratajczak W., Badania przestrzennej struktury społeczno-ekonomicznej Polski metodami czynnikowymi, PWN, Warszawa-Poznań 1978.
- Czyż T., Zastosowanie analizy czynnikowej do badania ekonomicznej struktury regionalnej Polski, Wydawnictwo PAN, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk 1971.
- Gajewski S., Zachowanie się konsumenta a współczesny marketing, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 1994, s. 50.
- Górniak J., Analiza czynnikowa i analiza głównych składowych, "ASK" 1998, nr 7, s. 83-100.
- Kaczmarek M., Opisowe kryteria segmentacji klientów, "Marketing w Praktyce" 2002, nr 4, s. 10-11.
- Kroeber-Riel W., Konsumentenverhalten, Verlag Franz Vahlen, Munchen 1990, s. 144-146.
- Rudnicki L., Zachowanie konsumentów na rynku, PWE, Warszawa 2000, s. 55-59.
- Zakrzewska M., Analiza czynnikowa w budowaniu i sprawdzaniu modeli psychologicznych. Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 1994.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171218953