PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2006 | nr 71 | 231--237
Tytuł artykułu

Metoda wywiadu bezpośredniego - determinanty skuteczności

Warianty tytułu
Direct Interview Method - the Determiners of Its Effectiveness
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Wzrastająca intensywność i różnorodność działań marketingowych oraz zwiększenie ich kosztów powodują, iż coraz częściej podejmuje się różnorodne badania w zakresie skuteczności i efektywności podejmowanych decyzji, które pozwalają na określenie kierunków racjonalnego działania. Również optymalizacja realizacji badań rynku wymaga znajomości czynników wpływających na skuteczność oraz efektywność przeprowadzanych pomiarów, szczególnie w sytuacji wzrostu zainteresowania takimi badaniami. O rosnącym znaczeniu badań rynku świadczy bowiem nie tylko pozytywne nastawienie menedżerów przedsiębiorstw wobec konieczności realizacji takich przedsięwzięć (na co wskazuje m.in. systematyczny wzrost obrotów firm badawczych), ale również postawy osób badanych. Z badań empirycznych wykonanych przez Katedrę Badań Marketingowych Akademii Ekonomicznej w Poznaniu wynika, że również przedstawiciele polskich gospodarstw domowych generalnie uważają, że badania rynku są potrzebne (twierdzi tak 84% respondentów), aczkolwiek równocześnie aż co trzecia osoba niechętnie bierze w nich udział, a co druga - od czasu do czasu. (fragment tekstu)
EN
The effectiveness of market research is expressed mainly through the amount of the information gathered, their completeness, the punctuality of their obtaining, as well as the amount of the costs incurred (which is the basis for the assessment of the effectiveness of the research conducted). The article uses the results of the research conducted by the Marketing Research Department of the Poznań University of Economics in 2004, among households in Wielkopolska region. The analysis of the results obtained allows one to state that the effectiveness of the research conducted with the means of direct interview is a derivative of numerous factors. The most significant of these include the subject of the research, questionnaire structure, the attitude towards the research and social and demographic characteristics of the respondent, interviewer-related aspects and the organization and way of conducting field research. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
231--237
Opis fizyczny
Twórcy
autor
  • Akademia Ekonomiczna w Poznaniu
  • Akademia Ekonomiczna w Poznaniu
Bibliografia
  • Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004.
  • Budżety gospodarstw domowych w 2000 roku. Informacje i opracowania statystyczne, GUS, Warszawa 2001, s. XVI.
  • Fabiunke H., Fischer H., Jager J., Koppert W., Badania ankietowe popytu konsumpcyjnego, PWE, Warszawa 1976.
  • Garczarczyk J., Panel gospodarstw domowych w badaniach rynku. Studium metodyczne nad skutecznością technik badawczych oraz funkcjonowaniem panelu, Akademia Ekonomiczna w Poznaniu, Poznań 1984, s. 36-39.
  • Hague P., Hague N., Morgan C.-A., Badania rynkowe w praktyce, Wydawnictwo Helion, Gliwice 2005.
  • Kaczmarczyk S., Badania marketingowe. Metody i techniki, PWE, Warszawa 2002.
  • Kotarbiński T., Traktat o dobrej robocie, Ossolineum, Wrocław 1982, s. 104 i 373.
  • Sztabiński P.B., Ankieterzy i ich respondenci, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa 1997.
  • Wódkowski A., Rynek badań marketingowych w Polsce 1993-2003, w: Katalog PTBRiO 2004, IX edycja, Warszawa 2004, s. 9.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171218977

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.