Warianty tytułu
Zachowania nabywców jako przesłanka tworzenia strategii komunikacji przedsiębiorstwa z rynkiem
Języki publikacji
Abstrakty
The consumer is in the centre of interest in the market economy. Success of the company producing and selling products depends on his/ her market decisions. Knowledge of consumer's behaviour patterns and factors which shape him/ her constitutes the basis for formulating the company's marketing strategy. The paper addresses significance of having information about consumer's behaviour patterns for creating the marketing strategy of the company. It indicates the role of social and cultural factors in defining the promotion strategy. Their effect on the concept of the message, and the selection and role of various types of media in its execution is highly significant. The paper discusses, in particular, the effect of education of the society on the type and on the scope of application of advertising messages. The importance of colour or graphic symbols in perception of the message and success of the advertising campaign is discussed. Interaction of reference groups and opinion leaders is an important factor affecting consumer behaviour patterns, taken into account in designing promotional actions, especially in the field of advertising. The paper emphasises major significance of the effect of these factors on purchase of a product in the communication policy. The paper also describes psychological factors which shape consumer's behaviour patterns and their effect on the strategy of communication between the company and the market. It indicates usefulness of information about motivation in consumers in designing the communication message by the company. Knowledge of their nature allows selection of the appropriate instruments which stimulate purchase of the product. Attention has also been paid to the mechanisms of consumers' perception of advertising messages and their features recommended to make it attract their attention. The paper discusses the effect of learning on consumer's behaviour patterns and the role of this factor in the communication process. It also discusses the role of attitude and personality in developing consumers' behaviour patterns and usefulness of information about attitudes and personalities of prospective buyers in preparation of the contents of communication messages. The paper indicates also usefulness of information about lifestyles in building communication strategy, mostly in designing advertising messages.(original abstract)
W gospodarce rynkowej w centrum zainteresowania znajduje się konsument. Od jego decyzji rynkowych zależy sukces przedsiębiorstwa produkującego i sprzedającego produkty. Wiedza o zachowaniu konsumenta oraz o czynnikach go kształtujących stanowi podstawę przy formułowaniu strategii marketingowej przedsiębiorstwa. W artykule zwrócono uwagę na znaczenie posiadania informacji o zachowaniu konsumenta dla tworzenia strategii marketingowej przedsiębiorstwa. Wskazano w nim na rolę czynników społeczno-kulturowych w ustalaniu strategii promocji. Mają one bardzo duży wpływ na koncepcję przekazu, na dobór i rolę różnych rodzajów mediów w jej realizacji. W artykule omówiono w szczególności wpływ wykształcenia społeczeństwa na rodzaj i zakres stosowania reklamy. Wskazano na znaczenie koloru czy symbolu graficznego dla postrzegania przekazu i dla powodzenia kampanii reklamowej. Ważnymi czynnikami zachowań konsumpcyjnych, branymi pod uwagę w projektowaniu działań promocyjnych, zwłaszcza w dziedzinie reklamy, są oddziaływania grup odniesienia oraz liderów opinii. Artykuł zwraca uwagę, że istotne znaczenie dla polityki komunikacji ma ustalenie siły wpływu tych czynników na zakup produktu. W artykule dokonano także charakterystyki czynników psychologicznych kształtujących zachowania konsumenta i ich wpływu na strategię komunikacji przedsiębiorstwa z rynkiem. Wskazano na przydatność informacji o motywacjach konsumentów w projektowaniu przez przedsiębiorstwa przekazu komunikacyjnego. Znajomość ich charakteru pozwala dobrać odpowiednie instrumenty pobudzające do zakupu produktu. Zwrócono także uwagę na mechanizmy postrzegania przez konsumentów przekazu reklamowego oraz na cechy, jakie powinien on mieć, aby przyciągał uwagę konsumentów. W artykule omówiono wpływ uczenia się na zachowanie konsumenta i rolę tego czynnika w procesie komunikacji. Poruszono także rolę postaw i osobowości w kształtowaniu zachowań konsumentów oraz przydatność informacji o postawach i osobowościach potencjalnych nabywców w przygotowaniu treści przekazów komunikacyjnych. Wskazano również na przydatność informacji o stylach życia ludności w budowaniu strategii komunikacji, a w szczególności w projektowaniu przekazów reklamowych.(abstrakt oryginalny)
Rocznik
Numer
Strony
203--213
Opis fizyczny
Twórcy
autor
- Małopolska Wyższa Szkoła Ekonomiczna w Tarnowie
Bibliografia
- Kieżel E. 1999. "Konsument jako obiekt badań marketingowych". [in:] Rynkowe zachowania konsumentów. Ed. E. Kieżel. Katowice: Wydawnictwo Uczelniane Akademii Ekonomicznej im. Karola Adamieckiego.
- Kwarciak B. 1996. "Atomy reklamy". Aida, no. 1.
- Falkowski A. 2000. "Spostrzeganie jako mechanizm tworzenia doświadczenia za pomocą zmysłów". [in:] Psychologia: Podręcznik akademicki, vol. 2: Psychologia ogólna. Ed. J. Strelau. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
- Rudnicki L. 2010. Zachowania konsumentów na rynku turystycznym. Kraków: Proksenia.
- Runyon K. E. 1980. Consumer behavior and the practice of marketing. Columbus: Bell and Ho-well Company.
- Wi1iams T. G. 1982. Consumer behavior: Fundamentals and strategies. St Paul: West Publishing Company.
- Mazurek-Łopacińska K.2003. Zachowania nabywców i ich konsekwencje marketingowe. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171219221