PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | nr 4 | 96--110
Tytuł artykułu

Indywidualne koszty studiowania na przykładzie kierunków ekonomicznych w uczelniach szczecińskich

Warianty tytułu
Individual Costs of Higher Education on the Example of Economics Departments at the Universities in Szczecin
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W artykule została podjęta kwestia kosztów studiowania. Jego celem jest przedstawienie metody ich szacowania, a także określenie na tej podstawie struktury indywidualnych kosztów oraz oszacowanie ich wielkości na przykładzie studiów ekonomicznych - stacjonarnych i niestacjonarnych. Uwzględniono wydatki ponoszone przez studentów pośrednio i bezpośrednio oraz koszt alternatywny, a także uzyskiwane przez nich dochody. Postawiono przy tym tezy, że - po pierwsze - głównym kosztem na studiach stacjonarnych jest koszt alternatywny, a na niestacjonarnych - czesne. Po drugie, że studenci studiów stacjonarnych kierunków ekonomicznych uzyskują stosunkowo wysokie dochody z pracy własnej. Analizę uzupełniono, badając wynagrodzenia i stopę bezrobocia absolwentów studiów. Badania kosztów przeprowadzono w uczelniach wyższych w Szczecinie, mających uprawnienia do nadawania tytułu magistra, a efektów - wśród absolwentów jednego wydziału. (abstrakt oryginalny)
EN
The article describes the costs of higher education. To do so, it uses the cost estimation method and, on its basis, determines the structure of individual costs and estimates them on the example of economics departments. The author takes into account direct, indirect and alternative costs incurred by students as well as their income, and differentiates between full-time and extramural students. He hypothesizes that the main cost incurred by full-time students is alternative cost, and in the case of extramural students - tuition. He also assumes that full-time students of economics-related fields have a relatively high income from their own work. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
96--110
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Szczeciński
Bibliografia
  • Adamczyk A., Jarecki W., 2008, "Szacowanie wewnętrznej stopy zwrotu inwestycji w wyższe wykształcenie", Gospodarka Narodowa, nr 11-12, s. 77-93.
  • Chapman B., 1997, "Conceptual issues and the Australian experience with income contingent charge for higher education", The Economic Journal, t. 107, nr 442, s. 738-751.
  • Die -wirtschaftliche und soziale Lage der Studierenden in der Bundesrepublik Deutschland 2003, 2004, Bonn-Berlin: Bundesministerium für Bildung und Forschung.
  • Die wirtschaftliche und soziale Lage der Studierenden in der Bundesrepublik Deutschland 2006, 2007, Bonn-Berlin: Bundesministerium für Bildung und Forschung.
  • Ederer P., Kopf Ch., Schuler P., Ziegele F., 2000, "Umverteilung von unten nach oben durch gebührenfreie Hochschulausbildung", CHE Materialsammlung, Gütersloh.
  • Education at a Glance 2009, 2010, Genewa: OECD.
  • http://www.stat.gov.pl/cps/rde/xbcr/gus/PUBL_pw_kwart_inf_aktywn_ekonom_ludnosci_lkw_2009.pdf.
  • Jarecki W., 2006a, "Okres zwrotu indywidualnych inwestycji w wyższe wykształcenie", Gospodarka Narodowa, nr 5-6, s. 21-34.
  • Jarecki W., 2006b, "Wykształcenie wyższe a wynagrodzenie. Analiza według sekcji i grup zawodów", Nauka i Szkolnictwo Wyższe, nr 1, s. 69-82.
  • Jarecki W., 2008, "Szacowanie indywidualnych kosztów kształcenia na studiach wyższych", Przegląd Organizacji, nr 11, s. 25-28.
  • Jarecki W., 2010, "Praca i dochody studentów", Polityka Społeczna, nr 1.
  • Jarecki W., 2011, Szacowanie kosztów i efektów kształcenia ekonomicznego na poziomie wyższym, Szczecin: Wydawnictwo Uniwersytetu Szczecińskiego.
  • Kirchner M., 2007, Geschenkter Wohlstand - Bildungsrenditen eines gebührenfreien Hochschulstudiums, Potsdam: Universitätsverlag Potsdam.
  • Musgrave P., Musgrave B., 1989, Public Finance in Theory and Practice, New York: McGraw Hill.
  • Strawiński P., 2008, "Opłacalność studiów w Polsce. Model i jego wyniki", Ekonomista, nr 4, s. 535-553.
  • Struktura wynagrodzeń według zawodów w październiku 2008 r., 2009, Warszawa: GUS.
  • Ścieżki edukacyjne Polaków, 2005, Warszawa: GUS.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171219405

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.