Warianty tytułu
Region Innovativeness as a Tool Shaping the Organisational Culture of SMEs
Języki publikacji
Abstrakty
W artykule podjęto się próby określenia wpływu innowacyjności regionu na rodzaj kultury organizacyjnej MSP. Istotnym czynnikiem sprzyjającym zmianom w przedsiębiorstwach z sektora MSP jest bowiem innowacyjność regionu. Jednak aby firmy te mogły budować swój potencjał rozwojowy i funkcjonować w szczególnym środowisku, w którym będą miały dostęp do niezbędnych zasobów, środków i informacji, muszą posiadać odpowiednią kulturę organizacyjną, która pobudzi w nich chęć do zmian. Nowa, odpowiednio kształtowana kultura organizacyjna pozwoli na odpowiedź na zachodzące w danej firmie i jej otoczeniu zmiany - przez efektywne zarządzanie ich rozwojem, przy jednoczesnym wykorzystaniu wszelkich narzędzi wsparcia oferowanych przez politykę regionalną. (abstrakt oryginalny)
The article presents attempts at determining the influence of region innovativeness on the type of organisational culture within SMEs, as it is the innovativeness of a region that is a crucial factor favourable to the changes in SME sector companies. Yet for such companies to be able to build their development potential and function in a particular environment, which provides access to necessary resources, means as well as information, it is necessary to possess a particular organisational culture, which stimulates willingness to change. New, properly shaped organisational culture allows responding to the changes taking place within a given company and its business environment through effective management of their development, at the same time, with the use of all the support mechanisms provided by a regional policy. (original abstract)
Rocznik
Strony
158--167
Opis fizyczny
Twórcy
autor
- Politechnika Łódzka
Bibliografia
- Bogdanienko J. [1998], Postęp techniczny, innowacje, badania naukowe-struktura procesu innowacji, [w:] Zarządzanie innowacjami. Wybrane problemy, red. J. Bogdanienko, SGH, Warszawa.
- Cameron K.S., Quinn R.E. [2003], Kultura organizacyjna-diagnoza i zmiana. Model wartości konkurujących, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.
- Drucker P. [1992], Innowacje i przedsiębiorczość. Praktyka i zasady, PWE, Warszawa.
- Kowalski J. [2001], Tytuł większego opracowania, PWN, Warszawa.
- Kraśnicka T. [2002], Koncepcja rozwoju przedsiębiorczości ekonomicznej i pozaekonomicznej, Wyd. AE w Katowicach, Katowice.
- Moczydłowska J., Pacewicz I. [2007], Przedsiębiorczość, Wyd. Oświatowe Fosze, Rzeszów.
- Schein E.H. [2004], Organizational Culture and Leadership, Jossey-Bass Publisher, San Francisco.
- Słomińska B. [2007], Gmina w procesach stymulowania przedsiębiorczości, "Samorząd Terytorialny" nr 3.
- Stankiewicz M. [2005], Konkurencyjność przedsiębiorstwa, TNOiK "Dom Organizatora", Toruń.
- Stankiewicz M.J. [1999], Budowanie potencjału konkurencyjności przedsiębiorstwa. Stan i kierunki rozwoju potencjału konkurencyjności polskich przedsiębiorstw w kontekście dostosowania gospodarki do wymogów Unii Europejskiej, TNOiK "Dom Organizatora", Toruń.
- Szymańska K. [2011], Kultura organizacyjna jako narzędzie kreujące innowacyjność małych firm, [w:] Zarządzanie zasobami ludzkimi, red. S. Lachiewicz, K. Szymańska, A. Walecka, Monografie Politechniki Łódzkiej, Łódź.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171220917