Czasopismo
Tytuł artykułu
Autorzy
Warianty tytułu
Agent System as a Tool for Competence Gap Determination
Języki publikacji
Abstrakty
Zarządzanie kompetencjami, w tym kreowanie luki kompetencyjnej, może być efektywniejsze i bardziej opłacalne pod warunkiem przygotowania odpowiedniego narzędzia badawczego. Autorzy opracowania zdają sobie sprawę, że przedstawione podejście agentowe nie jest jedynym słusznym środkiem na liczne problemy związane z badaniem niedomagania w zakresie kompetencji menedżerskich. Stanowi ono jednak istotną część systemu, mającą na celu usprawnienie podsystemu zarządzania kompetencjami, jak również zbierania informacji o menedżerach i postępach w ich rozwoju. Oparcie aplikacji na agentach może znacząco zredukować czas i obowiązki związane z procesem badania kompetencji, a wszystko w myśl zasady "bez względu na fazę, w jakiej znajduje się gospodarka, o sukcesie lub porażce firmy decyduje jeden czynnik - człowiek" (kompetentny lub niekompetentny menedżer). Na uwagę zasługuje fakt, że architektura agentowa może być z powodzeniem stosowania do tworzenia nowoczesnych aplikacji z różnych dziedzin. (fragment tekstu)
Agent Technology which is described in this paper is an example of a relatively new Information Technology and communications infrastructure that is increasingly gaining popularity. In the article authors present an example of Agent Technology to support the assessment of human resources in the enterprise. Brief analysis of Agent Technology together with the definition of manager's skills as well as basic characteristics of the agent have been done. Description of an example of agents that have been modeled within the area of human resources allowing to create a competence gap, by searching the differences between desired and actual level of competence assimilation. The article presents also a model of agent system that consists of individual agents. Agents exchange information between themselves and users of the system, and on that basis make decisions about competence gap. The authors proposed three basic types of agents: Interface Agent (APU), an Intermediate Agent (AK) and Task Agent (AKLK). Agent system proposed by the authors will determine competence gap as well as enable definition of manager's profile involved in the study (based on information obtained from himself) and finally, it will generate a list of competencies required for analysis. System will divide competences into subsets (depending on the manager's profile) and define required level of competence and designate competence gap. It will also allow comparative analysis of the manager's competence levels and generate proposals of methods for raising the competence level. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
29--37
Opis fizyczny
Twórcy
autor
- Zakład Produkcji Części Zamiennych i Maszyn Rolniczych FORTSCHRITT
autor
- Politechnika Poznańska
Bibliografia
- [1] Borkowski J., Dyrda M., Kanarski L., Rokicki B.: Człowiek w organizacji. Dom Wydawniczy ELIPSA, Warszawa 2001, s. 61.
- [2] Borowicz M.: Profil kompetencyjny współczesnego lidera partii, [w:] Partie polityczne - przywództwo partyjne, red. Sielski J., Czerwiński M. Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2008, s. 155.
- [3] Brenner W., Zarnekow R., Wittig H.: Intelligente Softwareagenten Grundlagen und Anwendungen. Springer - Verlag, Berlin Heidelberg 1998.
- [4] Caglayan A. K, Harrison C. G.: Intelligente Software-Agenten. Carl Hanser Verlag, Munchen Wien 1998.
- [5] Dostatni E.: Zastosowanie technologii agentowej w ostatnich fazach cyklu życia wyrobu, [w:] Komputerowo Zintegrowane Zarządzanie, red. R. Knosala. Oficyna Wydawnicza Polskiego Towarzystwa Zarządzania Produkcją, Opole 2010.
- [6] Dostatni E., Weiss Z.: Metoda zarządzania procesem projektowania w biurze projektowym, charakteryzującym się rozproszoną strukturą informacyjno-decyzyjną. "Zarządzanie Przedsiębiorstwem" 1/2005.
- [7] Dubois D., Rothwell W.: Zarządzanie zasobami ludzkimi oparte na kompetencjach. Helion, Gliwice 2004, s. 32.
- [8] Filipowicz G.: Zarządzanie kompetencjami zawodowymi. PWE, Warszawa 2004.
- [9] Gick A., Tarczyńska M.: Motywowanie pracowników. PWE, Warszawa 1999, s. 2.
- [10] Krzyżanowski L.: Podstawy nauk organizacji i zarządzania. PWN, Warszawa 1992, s. 63.
- [11] Kubik K.: Kultura menedżerska. Warszawska Wyższa Szkoła Ekonomiczna im. E. Wiszniewskiego, Warszawa 2008.
- [12] Levy-Leboyer C.: Kierowanie kompetencjami. Dom Wydawniczy Poltext, Warszawa 1997, s. 21.
- [13] Ludwiczyński A.: Szkolenie i rozwój pracowników a sukces firmy. Wnioski z konferencji. PFPK, Warszawa 2000, s. 5.
- [14] Majewski T.: Kompetencje dowódcze oficerów wojsk lądowych sił zbrojnych RP. Zeszyty Naukowe, Wydawnictwo AON, Warszawa 2006, s. 24.
- [15] Pszczołowski T.: Mała encyklopedia prakseologii i teorii organizacji. Ossolineum, Wrocław 1978, s. 99.
- [16] Rakowska A., Sitko-Lutek A.: Doskonalenie kompetencji menedżerskich. PWE, Warszawa 2000, s. 27.
- [17] Rao A. S., Georgeff M. P.: Modelling rational agents within a BDI architecture. [In:] Proc. Second Int. Conf on Principles of Knowledge Representation and Reasoning - KR' 91, USA, Cambridge MA 1991.
- [18] Sajkiewicz A.: Organizacja procesów personalnych w firmie, [w:] Zarządzanie pracownikami. Instrumenty polityki personalnej, red. K. Makowski. Dom Wydawniczy Poltext, Warszawa 2001, s. 30.
- [19] Walkowiak R.: Model kompetencji menedżerów organizacji samorządowych. Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, Olsztyn 2004.
- [20] Wooldridge M. J.: Intelligent Agents. MIT Press, Cambridge 1999.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171221317