PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | nr 12 | 2--7
Tytuł artykułu

Model rozprzestrzeniania się innowacji w łańcuchach dostaw na przykładzie Systemu Produkcyjnego Toyoty

Warianty tytułu
The Supply Chain Innovation Spreading Model. Toyota Production System Example
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem artykułu jest uzyskanie odpowiedzi na pytanie: w jaki sposób innowacje rozprzestrzeniają się w łańcuchu dostaw. Z tego względu przeprowadzono badania literaturowe dotyczące dyfuzji i transferu innowacji oraz tego, w jakich obszarach łańcucha dostaw powstają innowacje. Ich efektem jest zaprezentowany w artykule model rozchodzenia się innowacji w łańcuchu dostaw. Jako przykład ilustrujący działanie modelu wykorzystano System Produkcyjny Toyoty, uznany przez D. Gilmore'a za innowację wszechczasów łańcucha dostaw.(abstrakt oryginalny)
EN
The purpose of this paper is to determine how the innovation is disseminating across the supply chain. The literature based research has been conducted to find out what are the differences between the diffusion and transfer of innovation and at what levels of supply chain the innovation occurs. The findings from literature review resulted in creation of supply chain innovation spreading model. The way innovation is disseminating across the supply chain is pictured on the Toyota Production System basis. Toyota has been chosen as an example due to the fact, that TPS (Toyota Production System) took the first place on the Dan Gilmore's list of the top 10 supply chain innovations of all-time. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
2--7
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uczelnia Łazarskiego w Warszawie
Bibliografia
  • W. Tatarkiewicz, Historia filozofii, t.1, PWN, Warszawa 1968.
  • P. Senge, Piąta dyscyplina, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2003.
  • D.J. Teece, The Diffussion of Administrative Innovation, "Management Science"1980, Vol. 26 (5).
  • Ch. Gan, M. Clemens, T.-H. Kao, V. Xin, Innovation Diffusion with the Supply Chain: the Chinese Apparel Firms in Shenzen, "Innovative Marketing" 2007, Vol. 3, Issue 3.
  • S. Grave, Logistics Innovation: A Literature Based Conceptual Framework, "The International Journal of Logistics Management" 2009, Vol. 20, No. 3.
  • B. Bozeman, Technology Transfer and Public Policy: A Review of Research and Theory, "Research Policy" 2000, Vol. 29.
  • A.P. Hameri, Technology Transfer between Basic Research and Industry, "Technovation" 1996, Vol. 16 (2).
  • A. Pechmann, F. Piller, G. Schumacher, Technologie und Erkenntnistransfer aus der Wissenschaft in die Industrie, "Schriftenreihe Projektträger Jülich" 2010, Frankfurt am Main.
  • D. Gilmore, The Top 10 Supply Chain Innovations of All-Time, "Supply Chain Digest" 2010, December.
  • D.J. Flint, E. Larsson, B. Gammelgaard, Exploring Processes for Customer Value Insights. Supply Chain Learning and Innovation: An International Study, "Journal of Business Logistics" 2008, Vol. 29, No. 1.
  • S. Roy, K. Sivakumar, I.F. Wilkinson, Innovation Generation in Supply Chain Relationships: A Conceptual Model and Research Propositions, "Journal of the Academy of Marketing Science" 2004, Vol. 32, No. 1.
  • Value Added Logistics. Creating Value through Innovation Excellence in Logistics, ELA and Arthur D. Little Study, 2008, www.adl.com, grudzień 2009.
  • T. Ohno, Toyota Production System. Beyond Large-Scale Production. Productivity Press, Oregon 1988.
  • R. Chase, N. Aquilano, Production and Operations Management. Manufacturing and Services, Irwin/McGraw-Hill, Boston 1998.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171222483

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.