PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | nr 890 | 105--122
Tytuł artykułu

An Analysis of Incentive Travel in Krakow in 2008-2009

Warianty tytułu
Analiza podróży motywacyjnych zorganizowanych w Krakowie w latach 2008-2009
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
We sought to identify the level, structure and main features of incentive tourism in Krakow in 2008 and 2009. The analysis was prepared on the basis of Polish and English literature and the results of the authors' own research. Ordered by the Tourism Marketing Office of the Krakow Municipality, the research was conducted by researchers from the Department of Tourism at the Cracow University of Economics from June through September, 2009. The research concerned a part of business tourism, called MICE, an acronym for Meetings, Incentives, Conferences and Events. As stated above, this analysis focuses only on incentives. Those surveyed for the research were owners of venues with the facilities for MICE tourism. The sample covered the general population and consisted of 240 units. The survey return rate was 50.42%. The number of incentive trips, their seasonality, duration and location in different venues in Krakow were determined and identified. The number of participants was estimated, with foreigners and their countries of origin identified. The identification of the institutional profile of clients ordering incentive trips in Krakow is also presented. The structure of revenues of venues hosting motivation events was also assessed. (original abstract)
Celem artykułu jest identyfikacja poziomu i struktury turystyki motywacyjnej zorganizowanej w Krakowie w latach 2008-2009. Część teoretyczna została przygotowana na podstawie polskiej i angielskiej literatury, natomiast część empiryczną opracowano, opierając się na wynikach przeprowadzonych badań ankietowych. Zostały one zlecone przez Biuro Marketingu Turystycznego Urzędu Miasta Krakowa, a opracowane przez pracowników Katedry Turystyki Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, którzy sprawowali także nadzór organizacyjny i merytoryczny nad przebiegiem tychże badań odbywających się w okresie od czerwca do września 2009 r. Badanie turystyki motywacyjnej stanowiło część badań podażowej strony turystyki typu MICE (Meetings, Incentives, Conferences and Events), którymi objęto wszystkich gestorów posiadających infrastrukturę umożliwiającą organizację powyższych imprez w Krakowie, był to więc dobór celowy. Zbiorowość generalna liczyła 240 podmiotów, stopa zwrotu w badaniach ankietowych wyniosła 50,42%. Na podstawie rezultatów badań zidentyfikowano liczbę podróży motywacyjnych zorganizowanych w Krakowie, ich sezonowość oraz lokalizację przestrzenną w mieście. Określono liczbę uczestników, wyodrębniając gości zagranicznych. Wskazano zleceniodawców podróży motywacyjnych w mieście. Estymowano strukturę dochodów gestorów imprez motywacyjnych. Sformułowano cztery hipotezy badawcze: 1) Rola podróży motywacyjnych wśród wszystkich form turystyki typu MICE jest znacząca. 2) Podróże motywacyjne organizowane są w Krakowie na wiosnę i w zimie. 3) Struktura dochodów obiektów goszczących imprezy motywacyjne różni się od struktur dochodów obiektów organizujących inne formy turystyki typu MICE. 4) Największą słabością podażowej strony turystyki biznesowej w Krakowie jest brak centrum kongresowego. Hipotezy zostały zweryfikowane na podstawie uzyskanych rezultatów badań. Wyniki te skłoniły do odrzucenia pierwszej hipotezy; podróże motywacyjne w latach 2008-2009 nie odgrywały istotnej roli wśród pozostałych form turystyki typu MICE. Natomiast trzy kolejne hipotezy zostały uznane za prawdziwe. Z przeprowadzonych badań wynika, że Kraków posiada duży potencjał w zakresie goszczenia turystyki biznesowej, wciąż jeszcze nie w pełni wykorzystany m.in. na rynku podróży motywacyjnych, co władze miasta powinny uwzględniać w swych strategiach działania. (abstrakt autora)
Rocznik
Numer
Strony
105--122
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
Bibliografia
  • Allen J. [2006], Organizacja imprez, IPS, Warszawa.
  • Hajnos M., Wilczek P. [2009], Podróże motywacyjne. Wprowadzenie, Prezentacja w UMK, Kraków.
  • Kursa M. [2010], Kolacja w aptece i inne atrakcje dla biznesmenów, http://krakow.gazeta.pl/krakow/1,78948,7301160,Kolacja_w_aptece_i_inne_atrakcje_dla_biznesmenow.html (January 2010).
  • Medlik S. [1995], Leksykon podróży, turystyki i hotelarstwa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • MICE Tourism in Krakow. Final Report [2009], J. Berbeka, K. Borodako, K. Klimek, A. Niemczyk, R. Seweryn, UEK Foundation, Krakow.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171222659

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.