PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2004 | nr 40 | 84--100
Tytuł artykułu

Formy świadczenia usług komunalnych w małych miastach

Autorzy
Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Obecnie w rozwiniętych państwach demokratycznych działalność samorządu lokalnego jest podstawą zapewnienia obywatelom dostępu do usług komunalnych, które w znacznym stopniu określają poziom jakości życia ludności, a przede wszystkim umożliwiają zapewnienie gwarantowanego poziomu świadczeń publicznych. Niektóre państwa kładą wielki nacisk na zapewnienie standardów usług publicznych świadczonych wszystkim obywatelom i uruchomienie procesów doskonalenia świadczenia tych usług przez samorządy. Rola samorządu lokalnego jako administracji świadczącej jest coraz większa nawet w państwach, w których istnieje tradycja traktowania jej głównie jako administracji wykonującej zadania porządkowo-reglamentacyjne oraz normatywne. Od pierwszej połowy lat dziewięćdziesiątych obserwujemy w Polsce proces przekształceń w sferze organizacji świadczenia usług przez samorządy. Proces ten był stymulowany przez kilka czynników: zmiany legislacyjne, wymuszające przekształcenia organizacyjne w kierunku form uznawanych za bardziej efektywne, dążenie do obniżenia kosztów działalności, chęć doskonalenia jakości usług i poprawienia poziomu obsługi klientów korzystających z usług komunalnych. Przedstawiany artykuł stara się pokazać rzeczywistą sytuację w grupie samorządów działających na terenie małych miast w zakresie form świadczenia usług komunalnych, przez ukazanie zróżnicowania w różnych rodzajach usług. Samorządy małych miast w Polsce stanowią liczną grupę, realizującą znaczny zakres usług komunalnych. Uzyskane dane o formach świadczenia usług umożliwiają ocenę tej grupy pod względem ich zaangażowania w procesy doskonalenia form organizacyjnych. Zebrane informacje pozwalają także formułować przesłanki do prac nad standardami świadczenia usług komunalnych i miernikami poziomu dostarczanych usług. Standardy i mierniki powinny uwzględniać faktyczną sytuację i rzeczywiste formy działania samorządów, aby realnie mogły sprzyjać doskonaleniu ich działań. (fragment tekstu)
Rocznik
Numer
Strony
84--100
Opis fizyczny
Twórcy
autor
Bibliografia
  • Adamaschek B., Banne G., 1997, Bertelsmann Fundation: Comparative Performance Measurement - A New Type of Competition between Local Governments, w: International Strategies and Techniques for Future Local Government, Bertelsmann Fundation Publishers, Gutersloh.
  • Aiming to Improve - The Principles of Performance Measurement, 2000, Management Paper, London, Audit Commission.
  • Aziewicz T., Kościukiewicz B., Krakowska J., 1993, Koniec komunalnego biznesu?, Transformacja Gospodarki, nr 34, IBnGR, Fundusz Współpracy.
  • Bartkowska-Nowak D., 2001, Czy urzędy samorządowe potrzebują procedur kadrowych?, Samorząd Terytorialny, nr 7-8.
  • Bylka H., 2001, Brak woli a nie koncepcji, Przegląd Komunalny, nr 6.
  • Flynn N., 1990, Public Sector Management, Harvester Wheatsheaf, London.
  • Getting Better All the Time - Making Benchmarking Work, 2000, Management Paper, London, Audit Commission.
  • Gilowska Z., Kijowski D., Kulesza M., Misiąg W., Prutis S., Stec M., Szlachta J., Zaleski J., 2002, Podstawy prawne funkcjonowania terytorialnej administracji publicznej w RP, Samorząd Terytorialny, nr 1-2.
  • Izdebski H., Kulesza M., 2000, Administracja publiczna. Zagadnienia ogólne, Liber, Warszawa.
  • Painter Ch., Isaac-Henry K., McAnulla S., 2002, Local Government Modernisation and Changing Organisational Structures, Working Paper no. 7, Faculty of Law and Social Sciences.
  • On Target - the Practice of Performance Indicators, 2000, Management Paper, London, Audit Commission.
  • Zarządzanie usługami komunalnymi, t. II, 1998, red. T. Aziewicz, Brytyjski Fundusz Know-How, Warszawa.
  • Profile zawodowe dla kluczowych stanowisk w gminie, 2000, raport w ramach projektu "Rozwój zawodowy pracowników administracji samorządowej", Brytyjski Fundusz Know-How.
  • Raport z badania gmin metodami wywiadu i kwestionariusza pocztowego, 2000, opracowanie J. Nowak, D. Bartkowska-Nowak, raport w ramach projektu "Rozwój zawodowy pracowników administracji samorządowej", Brytyjski Fundusz Know-How.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171225747

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.