PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2010 | nr 2 | 10--17
Tytuł artykułu

Zmiany konkurencyjności rodzimych przedsiębiorstw handlowych w okresie transformacji gospodarczej

Autorzy
Warianty tytułu
Changes in Competitiveness of Domestic Trade Enterprises in the Period of Economic Transformation
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Proces modernizacji polskiego handlu należy rozpatrywać w dwóch aspektach. Pierwszy polega na analizowaniu procesu zmian spowodowanych przez zagraniczne sieci handlowe i doskonaleniu formatów wyjściowych oraz ich dostosowywaniu do nowych warunków otoczenia. Drugi opiera się na analizie działań strategicznych podejmowanych przez polskie sieci handlowe. Strategie polskich sieci handlowych można określić mianem strategii obronnych lub też strategii niszowych, opartych na poszukiwaniu oryginalnego pozycjonowania. Oba te procesy są ze sobą sprzężone, choć dotyczą osobnych formatów oraz strategii podejmowanych przez różne podmioty. (fragment tekstu)
EN
In his article, the author presents the results of analysis of changes in the level of domestic trade enterprises' competitiveness in the period of economic transformation. They were affected by both macroeconomic changes and those occurring in the market environment and, first of all, an ever-growing expansion of foreign chains and the strategies for competition carried out thereby. They caused intensification of competition and, in the result, they forced entrepreneurial and flexible behaviours of domestic enterprises in the market. At particular stages of trade transformation, there was noted a growing competitiveness of domestic companies, which, avoiding confrontation with stronger competitors, were looking for opportunities to strengthen their position through carrying out the strategies for diversification of their offer and trade formats as well as specialization in market niches. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
10--17
Opis fizyczny
Twórcy
  • Instytut Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur w Warszawie
Bibliografia
  • Borusiak B., Przyczyny wysokiej pozycji handlu rodzimego w warunkach internacjonalizacji handlu w Polsce [w:] Podmioty z udziałem kapitału zagranicznego w sferze handlu, IBRKK, Warszawa 2009.
  • Pokorska B., Maleszyk E., Wpływ integracji przedsiębiorstw handlowych na procesy konkurencji, IRWiK, Warszawa 2006.
  • Porter M.E., Strategia konkurencji. Metody analizy sektorów i konkurentów, PWE, Warszawa 1992.
  • Raport o stanie handle wewnętrznego w Polsce w roku 1995, IRWiK-Ministerstwo Przemysłu i Handlu, Warszawa 1996, s. 113-116.
  • Schmidt D.B.R., 1991, Going Shopping in Poland. Changing Scene of Polish Retailing, "International Journal of Retail and Distribution Management", vol. 19, nr 4.
  • www.almamarket.pl.
  • www.apart.pl.
  • www.emperia.pl.
  • www.eurocash.com.pl.
  • www.kukartka.pl.
  • www.lpp.com.pl.
  • www.spolem.org.pl.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171225913

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.