PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2010 | 6 Przedsiębiorczość w warunkach integracji europejskiej | 176--197
Tytuł artykułu

Analiza potencjału przedsiębiorczego województwa podkarpackiego

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
The Analysis of the Podkarpackie Voivodeship Entrepreneurial
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Jednym z zadań, jakie postawił przed sobą autor niniejszego artykułu, jest właśnie identyfikacja podstawowych zewnętrznych i wewnętrznych wymiarów determinujących rozwój regionu. Ze szczególną uwagą analizie poddany zostanie zbiór determinant określanych jako potencjał przedsiębiorczy. W celu dokonania możliwie pełnego (na miarę skromnych rozmiarów niniejszej publikacji) opisu mechanizmu przenoszenia się potencjału przedsiębiorczego na procesy rozwojowe przyjęty został schemat analizy obejmujący kilka podstawowych elementów. Autor postara się wyjaśnić proponowaną przez siebie koncepcję mechanizmu kształtowania się potencjału przedsiębiorczego na czterech podstawowych poziomach: 1) indywidualnym (pojedynczego człowieka), 2) społecznym (grup społecznych, społeczności), 3) organizacyjnym (zasad i mechanizmów współpracy w ramach organizacji) oraz 4) gospodarki (systemu gospodarczego). Tworzą one wewnętrzny kontekst kształtowania się potencjału przedsiębiorczego, decydując o jego poziomie w systemie gospodarczym (wyodrębnionym zarówno na szczeblu JST, jak i krajowym). (fragment tekstu)
EN
The article is concerned with one of the fundamental aspects of economic systems development in European integration and globalization contexts. It deals with the development of entrepreneurial potential in the Podkarpackie region. To explain the course of this process the author uses a model of entrepreneurial analysis that includes four levels: individual entrepreneurship, community entrepreneurship, organizational entrepreneurship and economy entrepreneurship. In the description of all these levels a measurement methodology is suggested. It is also important that the evaluation of entrepreneurial potential takes place on the mobile capital market. Territories (countries, regions, etc.), that offer better opportunities to develop have a greater chance of attracting mobile capital. Consequently, they can accelerate the development processes. Of course, administrative units that do not achieve economic and social progress do not attract external capital, and they cannot come out from stagnation despite the equalization mechanism both at domestic and European Union level. On the base of this consideration the author analyzes the situation in the Podkarpackie voivodship in the terms of development opportunities in both the context of global and European integration. He attempts to specify the development potential in the area of entrepreneurial growth by using his proposal of models. To achieve this goal he uses statistical data and the results of a questionnaire that he himself conducted. Clearly, the article is not a complete diagnosis of the situation in the region as this would require a far more comprehensive publication and more in-depth research. This means that the rate of potential growth in the article are not comprehensive, and they may demand supplementation. Nevertheless, they can be used to formulate some useful conclusions and judge the situation accordingly. (original abstract)
Twórcy
  • Politechnika Rzeszowska im. Ignacego Łukasiewicza
Bibliografia
  • 1. Adamowicz M., 2006, Nowe tendencje w zarządzaniu rozwojem lokalnym [w:] Rola samorządu w zarządzaniu rozwojem lokalnym i regionalnym, red. M. Adamowicz, PWSZ w Białej Podlaskiej, Biała Podlaska.
  • 2. Bratnicki M., 2002, Przedsiębiorczość i przedsiębiorcy współczesnych organizacji, Wyd. Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice.
  • 3. Burchard-Dziubińska M., 2007, Ekologiczne determinanty rozwoju gospodarczego [w:] Ekonomika rozwoju, pod red. R. Piaseckiego, PWE, Warszawa.
  • 4. Flejterski S., Wahl P.T., 2003, Ekonomia globalna, Difin, Warszawa.
  • 5. Fukuyama F., 1997, Zaufanie. Kapitał społeczny a droga do dobrobytu, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.
  • 6. Janik W., 2006, Przedsiębiorczość jako czynnik rozwoju gospodarczego [w:] Teoria i praktyka ekonomii a konkurencyjność gospodarowania, red. E. Fejtag-Mika, Difin, Warszawa.
  • 7. Kobylińska U., Glińska E., 2008, Wykorzystanie benchmarkingu w doskonaleniu systemów zarządzania placówkach samorządu terytorialnego [w:] Polska Wschodnia - zarządzanie rozwojem, pod red. B. Plawgo, WSAP, Białystok.
  • 8. Kowalczewski W., Nazarko J., (red.), 2006, Instrumenty zarządzania współczesnym przedsiębiorstwem, Difin, Warszawa.
  • 9. Kożuch B., 2001, Pojęcie i istota przedsiębiorczości [w:] Praktyczne problemy przedsiębiorczości, pod red. H. Wnorowskiego i A. Letkiewicza, Wyd. Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok.
  • 10. Linton R., 2000, Kulturowe podstawy osobowości, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.
  • 11. M. Juchnowicz (red.), 2004, Kapitał ludzki a kształtowanie przedsiębiorczości, pod red., Poltext, Warszawa.
  • 12. Pacholski M., Słaboń A., 1997, Słownik pojęć socjologicznych, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków.
  • 13. Quinn R.E., Faerman S.R., Thompson M.P., McGrath M.R., 2007, Profesjonalne zarządzanie, PWE, Warszawa.
  • 14. Siek S., 1986, Struktura osobowości, Akademia Teologii Katolickiej, Warszawa.
  • 15. Sillamy N., 1998, Słownik psychologii, Wyd. Książnica, Katowice.
  • 16. Strojny J., 2008a, Model zarządzania strategicznego rozwojem lokalnym [w:] Polska Wschodnia - zarządzanie rozwojem, pod red. B. Plawgo, WSAP, Białystok.
  • 17. Strojny J., 2008b, Wielowymiarowość zjawiska rozwoju małego i średniego przedsiębiorstwa [w:] Procesy zarządzania w zmieniającej się gospodarce, red. T. Dyr, Z. Kwaśnik, Radomska Szkoła Wyższa, Radom 2008.
  • 18. Strojny J., 2009, Zarządzanie przedsiębiorczością w małej i średniej firmie, Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów.
  • 19. Strojny J., Berezowska M., 2007, Przedsiębiorczość jako determinanta konkurencyjności organizacji zorientowanej projektowo [w:] Rola przedsiębiorczości w aktywizacji gospodarczej, red. Zioło Z., Tomasz R., ZPiGP Akademii Pedagogicznej w Krakowie, wydawnictwo Nowa Era, Warszawa-Kraków.
  • 20. Targalski J., 1999, Przedsiębiorczość i rozwój firmy, Wyd. Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków.
  • 21. Zaleśkiewicz T., 2004, Przedsiębiorczość i podejmowanie ryzyka [w:] Psychologia ekonomiczna, red. Tyszka T., Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171226563

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.