PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | nr 83 Kształtowanie kreatywnego kapitału ludzkiego (wybrane zagadnienia) | 11--35
Tytuł artykułu

Wybrane teorie twórczości - wnioski dla kształtowania kreatywnego kapitału ludzkiego

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Selected Theories of Creativity - Conclusions for the Formation of Creative Human Capital
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Nie od dziś wiadomo, że nie ma nic bardziej praktycznego niż użyteczna teoria. Celem podjęcia niniejszych rozważań jest właśnie próba wyprowadzenia z teorii twórczości wskazówek, które mogą być przydatne w kształtowaniu kapitału ludzkiego zarówno w warunkach edukacji szkolnej i w rodzinach, jak i w różnego typu organizacjach (wytwórniach filmowych, wydawnictwach, filharmoniach itp., a także przedsiębiorstwach produkcyjnych i/lub usługowych, a nawet w sektorze publicznym) oraz wśród podmiotów (jednostek, stowarzyszeń, związków itd.) z nimi współpracujących.(fragment tekstu)
EN
This article includes guidelines on the formation of creative human capital within educational processes of people at the preproductive age and during personal processes regarding the employed. Some of them may also apply to the unemployed. The guide-lines result from an analysis of four classic, four modern and seven systematic theories/concepts of creativity. They apply to various stages of the creation process and various stages of forming creative human capital in organisations, that is, to obtaining, creating (building) and using the capital.(original abstract)
Twórcy
autor
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
Bibliografia
  • E. Nęcka: Psychologia twórczości. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003, s. 20 i n.
  • K.J. Szmidt: Pedagogika twórczości. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot 2007, s. 79 i n.
  • A. Tokarz: Twórczość. W: Encyklopedia psychologii. Red. W. Szewczuk. Fundacja Innowacja, Warszawa 1998.
  • R.J. Sternberg: Psychologia poznawcza. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2001, s. 305.
  • E. Nęcka: Proces twórczy i jego ograniczenia. Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 1995.
  • K.J. Szmidt: Pedagogika twórczości. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot 2005, s. 109.
  • M. Świgulska: Twórczość w wymiarze egalitarnym - krytyczna prezentacja stanowisk. W: Psychologia twórczości. Nowe horyzonty. Red. S. Popek, R.E. Bernacka, C.W. Domański, B. Gawda, D. Turska, A.M. Zawadzka. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2009, s. 51.
  • W. Dobrołowicz: Problem konwersji inhibitorów w katalizatory kreatywności. W: Psychologia twórczości. Nowe horyzonty. Red. S. Popek, R.E. Bernacka, C.W. Domański, B. Gawda, D. Turska, A.M. Zawadzka. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2009, s. 80-90.
  • J. Kozielecki: Transgresja i kultura. Wydawnictwo Akademickie "Żak", Warszawa 1997, s. 119.
  • A. Tokarz: Wstępna korekta modelu autonomicznej motywacji poznawczej. "Studia z Psychologii" 1996, t. 7, s. 205-231.
  • M. Galewska-Kustra: Dwanaście kluczowych decyzji dla twórczości - stymulowanie kreatywności uczniów w koncepcji Roberta J. Sternberga. W:Psychologia twórczości. Nowe horyzonty. Red. S. Popek, R.E. Bernacka, C.W. Domański, B. Gawda, D. Turska, A.M. Zawadzka. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2009, s. 286.
  • W. Czakon: Metodyka systematycznego przeglądu literatury. "Przegląd Organizacji" 2011, nr 3, s. 57.
  • R. Schulz: Twórczość - społeczne aspekty zjawiska. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1990, s. 6-8.
  • S. Nyczaj: Metafizyka tworzenia. Wydawnictwo Ston 2, Kielce 2007, s. 67-68.
  • T.M. Amabile: Growing Up Creative: Nurturing a Lifetime of Creativity. CEF, Buffalo 1989, s. 63.
  • G. Mendecka: Ojciec a twórczy rozwój dziecka. W: Psychologia twórczości. Nowe horyzonty. Red. S. Popek, R.E. Bernacka, C.W. Domański, B. Gawda, D. Turska, A.M. Zawadzka. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2009, s. 224.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171226589

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.