PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2005 | 18 | nr 76, t. 2 | 131--141
Tytuł artykułu

Efektywna komunikacja jako element kreowania gotowości do outsourcingu

Warianty tytułu
Effective Communication in the Outsourcing Process
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Artykuł zwraca uwagę na rolę efektywnej komunikacji wewnętrznej w początkowych etapach procesu outsourcingu, w celu kreowania "gotowości do zmian". Przy podejmowaniu decyzji o przekazaniu do realizacji podmiotom zewnętrznym określonych funkcji czy działań znaczenia nabiera przekazywany komunikat. Opierając się na modelu badawczym A. Armenakisa i in. wskazano, iż efektywny komunikat powinien charakteryzować się wiarą w skuteczność podejmowanych działań, poparciem kierownictwa, ukazywać rozbieżności i zasadność podejmowanych działań oraz kłaść nacisk na wskazanie znaczenia tych zmian dla poszczególnych jednostek. (abstrakt oryginalny)
EN
This article examines empirical studies on outsourcing and the nature of corporate communication initiatives within a large organizations during the restructuring processes. The change message both conveys the nature of the change and shapes the sentiments that determine reactions to change. The Armenakis, Harris & Feild five-message component model of organizational readiness is presented with a theoretical foundation for the importance of each of the five specified components. (original abstract)
Twórcy
  • Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Bibliografia
  • MACHIAVELLI N., Książa. Rozważania nad pierwszym dziesięcioksięgiem historii Rzymu Liviusza, Wyd. Unia Wydawnicza "VERUM", Warszawa 1993.
  • Niektóre definicje ukazują outsourcing jako narzędzie restrukturyzacji przedsiębiorstw inne zaś wykorzystując perspektywę partnerów zewnętrznych akcentują problem wybór sposobu rozwoju przedsiębiorstwa.
  • ARMENAKIS A.A., HARRIS S.G., FIELD H.S., Making change permanent: A model for institutionalizing change interventions, Research in Organizational Change and Development, 1999, nr 12, s. 97-128; ARMENAKIS A.A., HARRIS S.G., Crafting a change message to create transformational readiness. Journal of Organizational Change Management, 2002, nr 15, s. 169-183.
  • Zob. Konferencja Institute for International Research: pt. "Komunikacja wewnętrzna w procesie zmian w firmie", 8-10 kwietnia 2003 oraz "Komunikacja wewnętrzna w firmie", 11-12 lutego 2004. www.iir.pl/konfAV0285.html.
  • Gotowość: pozycja przygotowawcza do działania lub reagowania Definicja za: REBER A., Słownik Psychologii, Wyd. naukowe SCHOLAR, Warszawa 2000, s. 233; gotowość - zdecydowanie na coś; chęć skłonność, zamiar. Definicja za: Słownik Języka Polskiego, SZYMCZAK M.(red. nauk.), PWE, Warszawa 1978, s. 685.
  • GIST M., Self-efficacy: implications for organizational behavior and human resources management, Academy of Management Review, 1987, t. 12, nr 3, s. 472-485.
  • BRIDGES W., Managing transitions: Making the most of change, Reading, M.A.: Addison-Wesley, 1991.
  • BIES R., The predicament of injustice: The management of moral outrange, [w:] CUMMINGS L., STAW B. (red.), Research in organizational behavior, t. 9, s. 289-313.
  • BANDURA A., Self-efficacy mechanism in human agency, American Psychologist, 1982, nr 37, s. 122-147.
  • Podstaw teoretycznych wskazujących na znaczenie poparcia kierownictwa w procesie zmian dostarcza m.in. teoria sprawiedliwości społecznej. Zob.: BIERHOFF W., COHEN R., GREENBERG J. (red.), Justice in social relations, Plenum, New York 1986.
  • COCH L., FRENCH J., Overcoming resistance to change. Human Relations, 1948, nr 1, s. 512-532.
  • KOTTER J., Leading change: why transformation efforts fail, Harvard Business Review, 1995, nr 73, s. 59-67.
  • Badania zjawiska wydzieleń w przedsiębiorstwach polskich w okresie transformacji autorka prowadziła w oparciu o analizę procesów restrukturyzacji przedsiębiorstw i wykorzystania w nich outsourcing'u. Outsourcing był rezultatem określonych decyzji strategicznych podjętych w spółkach akcyjnych na przestrzeni lat 1994-2002, należących do Narodowych Funduszy Inwestycyjnych (NFI). Badaniom poddano 52 wydzielenia. Ze względu na ograniczony zakres podmiotowy i przedmiotowy badań, wnioski wysuwane przez autorkę nie mogą być uogólniane na wszystkie przedsiębiorstwa polskie, a mogą jedynie posłużyć do postawienia ugruntowanych hipotez do dalszych badań ilościowych na dużej próbie.
  • PANKOWSKA M., Wybrane problemy zarządzania w szczupłych organizacjach. Firma na rynku pracy, PWE, Warszawa 1999, s. 70.
  • Np. koncern General Motors informując o ograniczeniu zatrudnienia o 12 tys. osób określił m.in., iż kierownictwo koncernu zostanie zredukowane o 15%. Nie przyjęcie zaproponowanego tak ostrego planu restrukturyzacji spowodowałoby pogłębienie strat, natomiast oszczędności pozwolą na przygotowanie nowych modeli aut (25 modeli aut w ciągu najbliższych 5 lat). Zob. WALEWSKA D., Cięcia, ale nie w Polsce, Rzeczpospolita, nr 289 z dn. 10 grudnia 2004.
  • Podstawy nauki o przedsiębiorstwie pod red. LICHTARSKIEGO J., Wyd. AE Wrocław, Wrocław 199, s. 255.
  • MARCINIAK J., Partnerstwo kryzysowe, Gazeta Prawna, 2002, nr 146.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171226885

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.