PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | nr 240 | 52--62
Tytuł artykułu

Porównanie pożądanych kompetencji absolwentów w opiniach studentów i absolwentów

Warianty tytułu
The Desired Skills of Graduates - Differences in Opinions Between Students and Employers
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Autorzy zbadali oczekiwania studentów (pracujących i niepracujących) i pracodawców w kontekście przepływu informacji między podmiotami rynku pracy, odwołując się w interpretacji do teorii sygnalizacji Spenca oraz modelu Diamonda, Mortensena oraz Pissaridesa (DMP). Wyniki wskazują na wysoką rozbieżność oczekiwań rynku pracy między studentami i pracodawcami. Podjęto się również wskazania potencjalnych przyczyn tego zjawiska oraz proponują rekomendacje rozwiązań możliwych do zastosowania w kształceniu ekonomistów na poziomie edukacji uniwersyteckiej. (abstrakt oryginalny)
EN
The authors examine the expectations of students (employed and not employed) and employers in the context of information flow between actors of the labor market. During the interpretation process we referred to signaling theory (Spence) and model of Diamond, Mortensen and Pissarides (DMP). The results show a large discrepancy between students and employers' expectations as regards the competences needed. Furthermore, we made an effort to identify potential causes and recommend solutions applicable in education of economists at the university level.(original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
52--62
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
Bibliografia
  • Backhaus, K., Tikoo, S., 2004, Conceptualizing and Research Employer Branding, Career Development International, no. 9/5.
  • Banaszak, B., 2012, System kształcenia a zatrudnialność absolwentów szkół wyższych, Ogólnopolska Konferencja Biur Karier, Wrocław, 13-14 września, https://www.biuro-karier.pwr.wroc.pl/zdjecia/oferty_pracy/Rzecznik.pdf, [dostęp: 07.11.2012].
  • Bańka, A., 2010, Nowe trendy w doradztwie kariery, pośrednictwie pracy i szkoleniach, w: Nowoczesne doradztwo kariery, pośrednictwo pracy, formy szkolenia młodzieży, Ochotnicze Hufce Pracy, Warszawa.
  • Bauman, Z., 2011, 44 listy ze świata płynnej nowoczesności, Wydawnictwo Literackie, Warszawa.
  • Boltanski, L., Chiapello, E., 2005, The New Spirit of Capitalism, Verso.
  • Buttler, D., 2010, Pozycja absolwentów na rynku pracy. Znaczenie komunikacji między szkołami a pracodawcami, w: Gołata, K., Michoń, P. (red.), Komunikowanie w okresie zmian, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, nr 146, s. 72-82.
  • Buttler D., Orczyk J., Szambelańczyk J., 2011, Procesy poszukiwań i dopasowań na rynku pracy. Laureaci Nagrody Nobla z ekonomii w 2010 r., Ekonomista, nr 1, s. 121-133.
  • Cheetham, G., Chivers, G., 2005, Professions, Competence and Informal Learning, Edwar Elgar Publishing.
  • Doeringer, P., Piore, M., 1971, Internal Labor Markets and Manpower Analysis.
  • Golik, M., Kwinta, J., Roczniak, H., Sapińska-Adamek, M., Skrzyńska, J., Zasada, M., 2007, Akademickie Biura Karier perspektywy i bariery działalności, Wyższa Szkoła Europejska im. Ks. Józefa Tischnera, Kraków.
  • Kalinowska, E., Kargulowa, A., Wojtasik, B., 2003, Counsellor - Profession, Passion, Calling, Wydawnictwo DSWE TWP, Wrocław.
  • MaCafferty, J., MacCluskey, A., 2011, Synthesis Report on Guidance in Group Settings in Selected European Countries http://www.naviguide.net/reports/Naviguide%20Synthesis%20Report.pdf.
  • Mcguinness, S., 2006, Overeducation in the Labour Market, Journal of Economic Surveys, vol. 20, s. 387-418.
  • Michoń, P., Ławrynowicz, M., 2010, Trzy światy. Badanie rynku pracy w Wielkopolsce, Edustacja, Poznań.
  • Pate, J., Martin, G., McGoldrick, 2003, The Impact of Psychological Contract Violation on Employee Attitudes and Behavior, Employee Relations, vol. 25 no. 6.
  • Sanderska, U., Wojciechowski, W., 2008, Czego (nie) uczą polskie szkoły? System edukacji a potrzeby rynku pracy w Polsce, Forum Obywatelskiego rozwoju, Warszawa.
  • Spence, M., 1974, Competitive and Optimal Responses to Signals: Analysis of Efficiency and Distribution, Journal of Economic Theory, vol. 7, s. 296-332.
  • WUP, 2003, Bariery startu zawodowego absolwentów szkół wyższych - raport http://www.wup.poznan.pl/att/polityka/opracowania/bariery.pdf.
  • WUP, 2005, Wielkopolski rynek pracy w świetle opinii lokalnych pracodawców, Raport z badania ankietowego, Poznań.
  • WUP, 2008, Ocena sytuacji absolwentów szkół województwa wielkopolskiego rocznik 2007/2008 na rynku pracy, Wielkopolski Urząd Pracy w Poznaniu.
  • Thurow, L., 1975, Generating Inequality, MacMillan.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171227709

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.