PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | nr 260 Zarządzanie strategiczne w praktyce i teorii | 58--68
Tytuł artykułu

Komplementarność kompetencyjna organizacji a koopetycja na rynku obrotu energią elektryczną

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Complementarity of Competencies of the Organizations vs. Coopetition on the Electricity Market
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Każda organizacja chcąca funkcjonować na konkurencyjnym rynku dóbr i usług musi posiadać niezbędne kompetencje, które umożliwią jej prowadzenie biznesowej działalności. W przypadku ich braku bądź słabości tych posiadanych przedsiębiorstwa świadomie decydują się nabywać je od firm komplementarnych do nich, nawet od tych będących ich rynkowymi konkurentami, w efekcie często zawiązując z nimi nietypowe relacje koopetycji - jednoczesnej współpracy i konkurencji. Pogłębione badania jakościowe przeprowadzone na próbie 14 związków koopetycyjnych firm z polskiej branży elektroenergetycznej jednoznacznie wykazały, że właśnie u ich podstaw w latach 2010-2011 leżała komplementarność kompetencyjna koopetytorów, która stanowiła warunek konieczny dla zaistnienia koopetycji pomiędzy nimi.(abstrakt oryginalny)
EN
In order to function on the business market organisations have to have appropriate competencies enabling them running a business. They decide about their competitive advantage. The research findings show that on the Polish electricity market retail electricity sellers coopete because of limited competencies or their lack.. The complementarity of competencies of the Polish retail sellers turned out to be a prerequisite for the emergence of coopetition among them.(original abstract)
Słowa kluczowe
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, doktorant
Bibliografia
  • Bengtsson M., Kock S., Co-opetition in business networks - to cooperate and compete simultaneously, "Industrial Marketing Management" 2000, no 5 (29).
  • Brandenburger A.M., Nalebuff B.J., Co-opetition, Doubleday Currency, New York 1996.
  • Bratnicki M., Kompetencje przedsiębiorstwa. Od określenia kompetencji do zbudowania strategii, Wyd. Placet, Warszawa 2000.
  • Chin K.-S., Chan B.L.i Lam P.-K., Identifying and prioritizing critical success factors for coopetition strategy, "Industrial Management & Data Systems" 2008, no 4(108).
  • Czakon W., Dynamika więzi międzyorganizacyjnych przedsiębiorstwa, Wyd. AE, Katowice 2007.
  • Czakon W., Koopetycja - splot tworzenia i zawłaszczania wartości, "Przegląd Organizacji" 2009, nr 12.
  • Dagnino G.B., Le Roy F., Yami S., Czakon W., Strategie koopetycji - nowa forma dynamiki międzyorganizacyjnej?, "Przegląd Organizacji" 2008, nr 6.
  • Dul J., Hak T., Case Study Methodology in Business Research, Butterworth-Heinemann, Oxford 2008.
  • ENEA SA, Historia korporacyjna, http://www.enea.pl/.
  • ENERGA SA, Historia, http://www.grupaenerga.pl/.
  • Gierszewska G., Kompetencje strategiczne na poziomie organizacji, [w:] Zarządzanie kompetencjami w organizacji, badania, red. E. Masłyk-Musiał, Wyd. Wyższej Szkoły Menedżerskiej, Warszawa 2005.
  • Konecki K., Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, PWN, Warszawa 2000.
  • Kumar S., Aquino E.C., Anderson E., Application of a process methodology and a strategic decision model for business process outsourcing, "Information Knowledge Systems Management" 2007, no 6.
  • Luo Y., A coopetition perspective of global competition, "Journal of World Business" 2007, no 42.
  • Obłój K., Tworzywo skutecznych strategii, PWE, Warszawa 2001.
  • POEE (poee Rynek Energii Giełdy Papierów Wartościowych), http://www.poee.gpw.pl/.
  • Polskie firmy wobec globalizacji, luka kompetencyjna, red. A. Sitko-Lutek, PWN, Warszawa 2007.
  • Program realizacji polityki właścicielskiej Ministra Skarbu Państwa w odniesieniu do sektora elektroenergetycznego, przyjęty przez Radę Ministrów 28 stycznia 2003 r., Ministerstwo Skarbu Państwa, Warszawa.
  • Rakowska A., Przewaga konkurencyjna i kompetencje polskich przedsiębiorstw w kontekście wymagań stawianych nowoczesnym organizacjom, [w:] Organizacja i zarządzanie, Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej, nr 4, Gliwice 2008.
  • Słownik języka polskiego PWN, http://sjp.pwn.pl/.
  • Stake R., The Art of Case Research, Sage Publications, Thousand Oaks 1995.
  • Tauron Polska Energia S.A., http://www.tauron-pe.pl.
  • Tidström A., Causes of conflict in intercompetitor cooperation, "Journal of Business & Industrial Marketing" 2009, no 7 (24).
  • TGE (Towarowa Giełda Energii SA), http://tge.pl.
  • URE (Urząd Regulacji Energetyki), http://bip.ure.gov.pl/.
  • Ustawa Prawo energetyczne z dnia 10 kwietnia 1997 r., DzU nr 54, poz. 348 z późn. zm.
  • Walley K., Coopetition. An introduction to the subject and an agenda for research, "International Studies and Management & Organization" 2007, no 2 (37).
  • Watanabe C., Lei S., Ouchi N., Fusing indigenous technology development and market learning for greater functionality development - An empiric analysis of the growth trajectory of Canon printers, "Technovation" 2009, 29.
  • Wang Y., Krakover S., Destination marketing: competition, cooperation or coopetition?, "International Journal of Contemporary Hospitality Management" 2008, no 2(20).
  • Yin R.K., Case Study Research: Design and Methods, Sage Publications, Beverly Hills 1984.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171227869

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.